Čínská lavina v Holešovicích

10. března 2008, 00:00 - Erich Handl
10. března 2008, 00:00

MOTOCYKL 2008 - Dvanáctý ročník mezinárodní výstavy motocyklů a příslušenství se uskutečnil minulý týden na pražském Výstavišti. Co bylo v Holešovicích k vidění?

Výstava Motocykl představuje tradičně před jarní sezonou téměř celou nabídku jednostopých vozidel v Česku. Na stáncích letos nicméně nebyly jen motorky, ale také čtyřkolky, sajdkáry, vozíky a různé další podivuhodné stroje. A také přilby, oděvy či další doplňky.

Uplynulý veletrh se vyznačoval velkým nástupem čínských značek. Poprvé se prezentovala i ruská značka Ural. Největší stánky ale měli tradičně Japonci. Pro fajnšmekry byly připraveny americké harley-davidsony nebo anglické triumphy. Nepříliš opulentní byla česká účast, představovaly ji prakticky jen stánky Jawy a jihočeského výrobce Blata.

Japonci a Italové

Nejvíce motorek prodala loni v tuzemsku Yamaha a tomu odpovídala i velikost její obří expozice. Vedle konfekčních motocyklů letos ukázala speciál YZR-M1 Rossi replica nebo koncept V-Max. Druhou největší výstavku měla Honda, kde dominovala mohutná Fireblade model 2008. U Kawasaki stála za pozornost nová verze silniční „pily“ ninja. Značka také prezentovala svoji nejsilnější terénní čtyřkolku KVF 750. U Suzuki nechyběla poslední verze Hayabusy či chopperu Intruder. Zmíněná silniční Hayabusa se chlubí nejvyšším výkonem u sériově vyráběného motocyklu na světě – 201 koní.

Překvapivě velká byla letos přítomnost italských motorek. Největší expozici měla Moto Guzzi, kde převažovaly klasické kusy, takzvané „naháče“. Z nich největší zájem zřejmě připoutal V7 Classic, ale za zmínku také stálo silniční enduro Stelvio 1200. Na výstavišti měly reprezentativní zastoupení i značky Aprilia, Ducati a Malaguti. A co skútry? Samozřejmě nechyběly stroje piaggio, známé z mnoha italských filmů.

Čínská tsunami

Japoncům a Italům letos konkurovala lavina čínských značek. Šlo převážně o menší stroje, které se do České republiky dovážejí rozložené na díly v kontejnerech. Nejúspěšnější z nich je Kymco, která nepřivezla do Holešovic jen tradiční skútry, ale také čtyřkolku UXV 500, která už spíše připomíná auto než motorku. Má totiž volant, dvě sedadla vedle sebe a dokonce nákladní korbu. Hodně motorek ukázaly také značky Kentoya a Keeway, které jsou dobře známé z českých supermarketů. Zastoupeni byli i producenti Daelim, Hyosung, Chunlan, Jianshe a Linhai.

Pionýr hned vedle Uralu

Největší pikanterií veletrhu byly ruské motorky Ural, postavené na principu strojů BMW. Mají silné motory s protilehlými válci typu boxer a se sajdkárou připomínají spíše traktor. V Holešovicích byl ale k vidění i jeden kus bez sajdkáry, vzdáleně připomínající chopper. Značka Ural na trhu nahradila ukrajinské dněpry, jichž se kvůli nízké spolehlivosti mnoho neprodalo.

Pro tuzemské návštěvníky byl určitě zajímavý stánek domácí Jawy. Tento kdysi dominantní výrobce z Týnce nad Sázavou se v současnosti nevejde s prodeji v České republice do první dvacítky a je dokonce za takovými značkami, jako jsou neznámé stroje Shenke, Baotian či Meiduo. V Jawě se ale stále vyrábí, letos předvedla například nově homologovanou „dvěstěpadesátku“.

Společný stánek s týneckou firmou měla ostravská firma Motoscoot, která se soustředí na výrobu retro motocyklů na bázi Jawy. Její hlavní novinkou byl New Pionyr Black Death – jakási moderní variace na někdejšího jednomístného pionýra, kterému se přezdívalo „pařez“. I tento nový pionýr má ale čínský motor.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče