Číňan čekal za bukem na svou příležitost

14. února 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
14. února 2005, 00:00

GRUNDVytvořit obchodní firmu v zahraničí se stalo pro výrobce koupelnových koberečků nutnou podmínkou, aby se udržel na trhu. Chcete-li dlouhodobě uspět na náročných trzích, musíte prodávat pod svojí značkou, tvrdí zakladatel firmy Grund a její šéf Jiří Grund.

GRUND Vytvořit obchodní firmu v zahraničí se stalo pro výrobce koupelnových koberečků nutnou podmínkou, aby se udržel na trhu. Chcete-li dlouhodobě uspět na náročných trzích, musíte prodávat pod svojí značkou, tvrdí zakladatel firmy Grund a její šéf Jiří Grund. Výrobce koupelnových předložek začínal před patnácti lety na vypůjčeném všívacím stroji ve svém bytě, kde vznikl první kobereček. O dva roky později zaměstnával už 50 lidí, rok nato začal vyvážet. Dnes exportuje do tří desítek zemí po celém světě. V POLSKU JEN CHVÍLI Zkušenost má i s podnikáním v zahraničí. První zahraniční pobočku založil v Polsku, aby se tak vyhnul tamním vysokým dovozním clům. Zaměstnával padesát lidí. „Založit tam firmu bylo snadné a trvalo to asi dvě hodiny. V Polsku jsme měli závod dva roky. Upřímně řečeno, mentalita Poláků je obdivuhodná. Jsou to obchodníci a pokud s nimi nejste 24 hodin denně, nestačíte se divit,“ říká Grund. V jeho případě se obchodní talent části jeho zaměstnanců projevil tak, že několik set metrů od Grundovy továrny se objevila další firma s totožnou výrobou. „Přešla tam část osazenstva a okopírovala výrobu od nás,“ uvádí Grund. Nepříjemná zkušenost a poté příjemná zpráva v podobě zrušení dovozních cel na polský trh znamenaly konec polské pobočky. NĚMCI: NÁROČNÍ, ALE VSTŘÍCNÍ Firma Grund pronikala s koberečky na západoevropské trhy, byla konkurenceschopná. Při hledání odbytu ale narážela na silné pozice tamních firem. Zároveň rostla „čínská hrozba“. „Na počátku století jsme věděli, že jako subdodavatelé do německých obchodů nepřežijeme, protože Číňan je za bukem a připraven nás okamžitě nahradit,“ vzpomíná Grund. Pokud chtěl uspět a firma měla dál růst, bylo třeba mít přímo smlouvu se sítí obchodů bez velkoobchodního zprostředkovatele. „V té době jsme soutěžili o obchodní domy OBI. Přestože jsme měli nejlepší nabídku, vybrali německého dodavatele. Prostě dali přednost domácí firmě,“ říká Grund. Nutnost založit obchodní společnost přímo vNěmecku se tím jen potvrdila. A nejen založit firmu, ale získat nárok na to, aby v názvu měla „Deutschland“. Zatímco v Česku si může do názvu dát CZ či ČR každá firma, kterou to jen napadne, Němci tak velkorysí nejsou. „Museli jsme projít rešerší, že naše firma je už na německém trhu natolik známá, že si může dát do názvu Německo. Kdyby tomu tak nebylo, tak nám to nepovolí. Ale prodávali jsme v Německu pod svojí značkou několik let prostřednictvím zásilkových obchodních domů, takže se naše tamní eseróčko může jmenovat Grund Deutschland,“ vysvětluje Grund. NA VÝCHOD OPATRNĚ**

S přesunem výroby do levnějších východoevropských zemí firma nepočítá. Segment lacinějších výrobků podle Grunda dávno obsadila Čína, která levné koberečky prodává pod neutrální značkou. „Za léta úspěšného podnikání jsme si vydělali na špičkovou technologii a spoříme pracovní sílu. To plus vysoce kvalitní výrobky je cesta ke konkurenceschopnosti,“ tvrdí Grund.

V únoru má namířeno právě do Číny aby zjistil, jaké jsou tam podmínky pro investice. Uvědomuje si však i nevýhody spojené s výrobou v této oblasti. „Konkurenční firma převedla výrobu do Číny a od té doby nedodává dobře. Ztrácí jednoho zákazníka za druhým. Důležitá je totiž i flexibilita a vzdálenost k odběrateli,“ podotýká Grund a dodává: „Nemíním také investovat peníze do země, kde neuznávají duševní vlastnictví, kde mohou okopírovat kdeco od kohokoli a jsou nepostižitelní.“

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče