Čína v kostce

13. října 2003, 00:00 - PETR BÝM
13. října 2003, 00:00

REPREZENTATIVNÍ PŘEHLED MODERNÍ ČÍNSKÉ FOTOGRAFIE (PODLE ORGANIZÁTORŮ ZATÍM NEJVĚTŠÍ V EVROPSKÝCH POMĚRECH), KTERÝ NA PODZIMNÍ MĚSÍCE PŘIPRAVILA RUDOLFINSKÁ GALERIE, JE NEPOCHYBNĚ VÝSTAVOU POZORUHODNOU.

Galerie Rudolfinum: Podivné nebe - Současná čínská fotografie

Několik desítek tvůrců z komunistické Číny, Tchaj-wanu a Hongkongu v Praze vystavuje kolem dvou stovek obvykle „velkoplošných“ fotografických děl (jen je škoda, že popisky různost původu autorů nereflektují). Jedno mají společné: primárně nejde ani o dokumenty, ani o čistě estetická díla. Prostřednictvím fotografií jejich tvůrci takřka bez výjimky vyjadřují svůj postoj - a to přímočaře a jasně. Možná nejčastějším mottem vystavovaných fotografií je obava ze ztráty osobní identity či ještě více boj o ni. Je to poměrně logické - vedle unikátních faktorů demografických je v čínských dějinách dominantní princip kolektivizmu. Ignorování potřeb, zájmů a pocitů je ale zjevně i pro Číňany jen těžko slučitelné s globálním světem počátku XXI. století. To dokumentuje řada skupinových fotografií, rodinných fotografických análů či jakési multifotografie (někdy i celé instalace), kde má opakování stejného motivu v různých podobách zjevně za cíl ukázat rozdílnou a nezaměnitelnou individualitu fotografovaných osob. Na problém identity osobní pak logicky navazují otazníky nad identitou národní. Některé fotografie dokumentují obavy nad všemocnou a všeobjímající komercializací života moderní společnosti. Velmi výmluvné jsou třeba dvě parafráze Géricaultova Prámu Medusy či karikované portréty „moderní“ čínské rodiny. Jiní autoři se zase obracejí zpět a zpochybňují čínskou historii a tradice, které jsou - ostatně jako vždy - vděčným objektem kritiky. Nutno ovšem konstatovat, že v řadě případů vystavované fotografie ilustrují jen čínskou verzi problémů vpravdě nadnárodních, například ekologických. Konečně i Čínská kuchyně, drastická ilustrace metamorfózy živého zvířete v pokrm na talíři (pro Evropana je zvláště tíživá varianta se psem), je aktuální a srozumitelná všude na světě. Právě srozumitelnost je příjemnou předností většiny vystavovaných fotografií. Bez ohledu na vícevrstevnatost obsahu každého uměleckého díla je jejich hlavní poselství docela snadno čitelné i pro diváka nepoučeného - tedy takového, který není znalcem moderní fotografie a ani dopodrobna nezná čínské reálie, ať již současné nebo minulé. Určitě i proto, že jistá témata či problémy jsou aktuální nejen v Číně. Třeba holografická instalace Skleněný strop, kde divák chodí po ploše, které k němu vzhlížejí trojrozměrné lidské tváře, nejednoho z návštěvníků jistě donutí k myšlenkám, které budou nejspíš velmi podobné v Pekingu, Praze i Paříži.

(Galerie Rudolfinum: Podivné nebe - Současná čínská fotografie, do 23. 11. 2003, denně kromě pondělí 10-18 hod.)

Shao Yinong: Memento dětství: Památník hrdinů lidu

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít