Čína udá světu tón

07. ledna 2011, 12:03 - Blanka Růžičková Euronews a.s.
07. ledna 2011, 12:03

Podle 50 % účastníků ankety elektromobily auta se spalovacími motory zcela nenahradí

Mohou elektromobily zcela nahradit vozy s tradičními spalovacími motory?

  • Ano 43,5 %
  • Ne 50 %
  • Nevím 6,5 %

Ještě na začátku tisíciletí se zdálo, že by elektromobily mohly výrazně zmírnit problém emisí z dopravy. Jenže uplynulo deset let a nic. Dokonce ani nejzelenější ze zelených se dnes nemohou pochlubit, že už elektromobilem běžně jezdí. Nebo alespoň, že už ho má někdo ze známých nebo sousedů. Určitá skepse je ostatně cítit i z odpovědí na anketní otázku, zda mohou elektromobily zcela nahradit vozy s tradičními spalovacími motory. Polovina respondentů si myslí, že ne. A i ti, kteří v elektromobily stále ještě věří, jsou opatrní v prognózách, kdy to bude. Za spíše optimistickou tak lze považovat odpověď: „Dovedu si to představit, ale nejdřív tak za dvacet let.“ Pro většinu je však dvacet let málo – a kladou si otázku, zda to bude za 30, za 50, nebo dokonce za sto let. Jsou však i takoví, kteří naopak vidí horizont zastavení výroby vozidel se spalovacími motory už mnohem dřív: „Jsem přesvědčen, že jsou odsouzeny k náhradě jinými technologiemi. Elektromobily by měly představovat jednu z nich.“ Že elektřina není jedinou alternativou, zaznívá i z dalších příspěvků. Zmiňují hybridní či vodíkový pohon, případně teprve se rozvíjející technologie. „Dnes je těžké si představit, že spalovací motor zmizí. Ale ve své době bylo těžké si představit, že něco nahradí parní stroj.“ Početná skupina respondentů vyjadřuje přání, aby k náhradě došlo co nejdřív. „V Kanadě už všichni taxikáři mají „elektro“ a jsou moc spokojení,“ připomíná jeden z nich. „Elektromobily jsou jednou z velkých výzev jak pro energetické firmy, tak pro automobilky. Takže teď už zbývá jenom málo … aby se do toho investičně společně a seriozně pustily,“ píše další. Zajímavý názor se objevil v tomto příspěvku: „Domnívám se, že se elektromobily masivně rozšíří nejdřív v Číně a i většina inovací se zrodí tam. Vývoj může být podobný tomu, jaký svět zažil v 60. letech, když Japonci začali masově vyrábět tranzistorová rádia, zatím co američtí a evropští výrobci stále ještě investovali do elektronkových.“ Většina odpovědí dává elektromobilům šanci s tím, že časem budou alternativou pro řidiče, kteří jedou ráno do práce a večer domů, případně zajedou pro nákup. Bohužel je zde stále příliš mnoho překážek. Nebo nedořešených detailů. „Co například zácpy ve městech, vzdálené destinace nebo sjednocení elektrické legislativy a pak její naplnění, když každá ze zemí EU má jiné sítě“, ptá se jeden z účastníků ankety. Další shrnuje: „Aby mohly být plnohodnotnou náhradou za auta se spalovacími motory, je nutné buď výrazně zlepšit kapacity baterií, jejich životnost, dojezdovou vzdálenost, rychlost nabití. Nebo nabídnout ekonomicky zajímavé podmínky pro vlastnictví a provozování, tedy nízké pořizovací náklady a levnější provoz.“ Konkrétní řešení pak nabízí tento příspěvek: Pokud by si elektromobily měly pořizovat firmy, udělaly by to pouze a jen z daňových důvodů, například při osvobození od silniční daně na dobu 10 let, nákup za sníženou sazbu DPH. Řada příspěvků se nicméně zamýšlí nad sporným přínosem elektřiny v dopravě. „V současné době neexistuje žádný elektromobil, který by byl z komplexního pohledu šetrnější k životnímu prostředí. Doposud se totiž nepočítá ani ekologická zátěž způsobená výrobou takového automobilu, ani jeho následná likvidace, která bude kvůli použitým akumulátorům výrazně nákladnější než u klasického spalovacího motoru,“ uvádí další z respondentů. Jiní připomínají, že zdroje výroby elektrické energie jsou málokde zelené a například v ČR spíše uhelné. Rozdíl je pouze v tom, že emise z výroby elektřiny jsou centralizované a tím pádem lépe kontrolovatelné. Budoucnost elektromobilů se podle jedné odpovědi bezdůvodně nadhodnocuje: „Nemyslím si, že by jejich podíl na trhu měl v roce 2020 představovat často zmiňovaných dvacet procent. Zejména když se většina elektřiny bude ještě dlouho vyrábět z fosilních paliv. Pokud by měly elektromobily tvořit už za deset let pětinu trhu, musela by být přiměřeně navýšena i kapacita elektráren pro jejich nabíjení, což samo o sobě představuje problém.“ Podle tohoto účastníka je elektromobil používající čtyři nezávislé motory (pro každé kolo jeden) z technického hlediska téměř dokonalé řešení. „Bohužel se ale doposud nikomu nepodařilo najít způsob, jak do rozumně objemného balení uložit dostatečné množství elektrické energie, která by tyto motory poháněla a kterou by bylo možné jednoduše doplnit. Současné technologie jsou od kýženého cíle nekonečně vzdáleny a je otázkou, jestli je vůbec možné takového cíle dosáhnout,“ shrnuje. Mnohé řidiče jistě osloví i názor, že se lidé pořád budou chtít „pořádně“ projet. A to jde „jen se skutečným motorem“.

Odpovídalo 124 manažerů

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče