Čína drží celosvětový automobilový trh

23. dubna 2012, 17:55 - MediaFax, kmb
23. dubna 2012, 17:55

Z Číny se stalo jedno z nejdůležitějších odbytišť pro evropské automobilky a tento trend pokračuje i dále. Vyplývá to ze studie "Vliv Číny na automobilový průmysl ve střední Evropě" od společnosti Roland Berger Strategy Consultant, vydané v pondělí při zahájení pekingského autosalonu.

Foto: Profimedia

Studie také upozorňuje na to, že automobilky ze střední Evropy se dostávají čím dál tím více pod tlak kvůli čínským firmám (SAIC, Changan, Geelzy-Volvo atd.). Správná strategie rozhodne o tom, jestli a do jaké míry se automobilky a jejich dodavatelé ze střední Evropy prosadí, a jakou pozici si vybudují. Další výzvou je fakt, že čínský trh je roztříštěn. Nicméně ambiciózní čínská pětiletka s cíli efektivních využívání zdrojů a udržitelnosti znamená příležitost pro evropské know-how v oblasti hybridních a elektromobilů.

Čísla v Číně stále rostou, a to výrazně. V roce 2018 bude trh s osobními automobily v Číně dvojnásobný oproti trhu v USA, nebo západní Evropě,“ poznamenal Rupert Petry, autor studie a řídící partner Vídeňské kanceláře společnosti Roland Berger. Osmiprocentní roční nárůst zde znamená přírůstek 33 milionů osobních vozů. Evropští výrobci tím získali významné podíly na trhu: “VW už nyní prodává 30 procent ze své celkové výroby v Číně. Na druhou stranu je už pět automobilek z Číny jako SAIC, Changan, Geely-Volvo, Chery a Dongfeng mezi Top 20 automobilkami na světě. Tento trend je navíc rostoucí,“ doplnil Petry.

Čínský automobilový se v jednotlivých regionech velmi liší. Na východním pobřeží dominuje luxusní segment, a tím je dobrým odbytištěm zejména pro německé automobilky. Na západě a ve vnitrozemí převažují menší a kompaktní vozy. “Všeobecně rostoucí příjem zvyšuje poptávku po osobních vozech. Příplatkové výbavy, zejména v oblasti ´info a zábava´ jsou velmi poptávány,“ podotkl Petry.

Pro automobilky a jejich dodavatele ve střední Evropě budou mít strategické pozice v Číně v nadcházejících letech obrovský význam. Zejména jde o výstavbu dalších výrobních kapacit. “Nepočítáme s relokací současné výrobní kapacity ze střední a východní Evropy, ale s výstavbou dodatečné kapacity. Samozřejmě bude záležet na lokálních požadavcích a právním rámci. Evropané musejí pro čínský trh vyvinout nové modely a to ve všech segmentech,“ domnívá se Petry, podle kterého je General Motors (GM) s místní nezávislou organizační strukturou dobrým příkladem pro dobrou strategii v Číně, včetně výzkumu, vývoje a „GM univerzity“. 

Evropské automobilky podle studie čím dál tím více očekávají, že je jejich dodavatelé budou doprovázet i do Číny – to se týká také firem v Rakousku a střední Evropě. “Je to proto, že přístup ke stále důležitějším čínským dodavatelům není ze zahraničí možný. Stále více evropských a amerických dodavatelů (např. Bosch a Manga) má už svá R&D centra v Asii,“ píše se ve studii.

Také středoevropští výrobci jsou aktivní. Přibývají joint ventures s místními výrobci a to především v segmentu užitkových vozů. „V tomto segmentu vytvořili strategické partnerství Mercedes a MAN. V Číně si od toho slibují pokroky v designu, snížení emisí a celkově dosažení evropských standardů,“ vysvětlil Petry.

V následujících letech budou čínské automobilky vstupovat na evropský trh ojediněle a s rozvahou. “To je dáno chybějícími technologiemi. Dále budou dostatečně zaneprázdněni růstem na svém domácím trhu. Proto by pro ně bylo velmi složité zajistit financování nových závodů a distribučních sítí v Evropě. Neočekáváme tedy žádné investiční vlny z Číny do střední a východní Evropy,“ upozorňuje Petry. Podle něj bude do roku 2018 tvořit podíl čínských automobilek na evropském trhu necelé jedno procento. “Jistá expanze ale už začala: Greatwall, Chery a FAW už mají pobočky v Jižní Americe, Africe, střední a východní Evropě a jihovýchodní Asii,“ poznamenal Petry.

Podobně to vypadá i v případě čínských dodavatelů. V Evropě investují jen sporadicky, většinou z důvodu nákupu technologií. “V delším horizontu jsou ale investice ve střední Evropě možné, zejména u montážního sektoru. Zde má region střední a východní Evropy velmi dobré jméno – a to i v Asii,“ myslí si Petry.

Čínský automobilový trh se 14 značkami není příliš homogenní. Kvůli silnému růstu v uplynulých dvou letech dochází nyní ke konsolidaci. Do toho se plete také čínská vláda. V aktuální pětiletce (2011-2015) schválili orgány nové zákony, které zvýhodňují místní automobilky. V budoucnu mohou ale evropské automobilky zabodovat. “V oblasti efektivního využití energie dojde v následujících letech ke snížení spotřeby pohonných hmot o jednu pětinu – díky hybridům a elektromobilům. A tady mají automobilky ze střední Evropy významnou konkurenční výhodu oproti čínským automobilkám. Je to také velká šance pro rakouské dodavatele,“ domnívá se Petry. Čína má totiž ambiciózní plán: podle pětiletky se má do roku 2015 snížit exhalace CO2 o 30 procent.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít