Čím lépe, tím hůře

25. února 2008, 00:00 - Libuše Frantová
25. února 2008, 00:00

O odstraňování bariér mají členské země Unie rozdílné představy.

Hlavní motto českého předsednictví v Radě Evropské unie „Evropa bez bariér“ zní sice krásně, ale kdoví, zda a jak rychle bude naplněno. O odstraňování bariér mají totiž členské země poněkud rozdílné představy. A kdyby se některé z nich uskutečnily, možná že bychom ani moc neplesali.

Původní členské země Unie nechtějí doplácet na odliv výroby směrem na východ. Nové členské státy jim konkurují nejen nižší cenou práce, ale také nižšími daněmi z příjmů firem, což jsou lákadla, kterým dnes nadnárodní společnosti jen těžko odolávají. Evropská komise sice ustoupila od radikální změny – jednotné evropské sazby daně z příjmů právnických osob, protože to by bylo pro většinu zemí nepřijatelné – ale připravuje jiný kontroverzní návrh – jednotný konsolidovaný základ daně v celé Evropské unii.

Nadnárodní firmy by si prostě sčítaly své zisky a ztráty ve všech zemích Evropské unie, a pak by celkový daňový základ rozpočítaly mezi jednotlivé státy. V praxi by to poškodilo země, které mají nižší daně, a to jsou většinou nové členské státy Unie. Pokud by například španělský výrobce aut Seat byl ve ztrátě a mladoboleslavská Škodovka v zisku, mateřský německý koncern Volkswagen by zahrnul ztráty a zisky do hospodářských výsledků celé skupiny a daňový základ by rozpočítal. Celkově by zaplatil nižší daně, Španělsko by vybralo daně i od ztrátového podniku a Česko by od mladoboleslavské Škody dostalo méně než při současném způsobu zdanění.

Podle českého vicepremiéra Petra Nečase tento návrh vychází z logiky: „dobře, ať od nás odchází výroba směrem na východ, ale my si ten zisk stejně přetáhneme k nám“.

Odborníci se navíc bojí, že sjednocování výpočtů základu daně je jen prvním krokem k harmonizaci daňových sazeb. Jak dlouho by pak bylo pro nadnárodní firmy výhodné, aby budovaly závody ve východní Evropě? Jen dokud by tady byly platy mnohem nižší, než jsou u nich doma.

A tak bychom se ocitli v poněkud absurdní situaci: čím víc by se mzdy v Česku přibližovaly těm vysněným německým, tím rychleji by se možná dělníci ve Škodovce ocitli na dlažbě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít