Čím lépe, tím hůře

25. února 2008, 00:00 - Libuše Frantová
25. února 2008, 00:00

O odstraňování bariér mají členské země Unie rozdílné představy.

Hlavní motto českého předsednictví v Radě Evropské unie „Evropa bez bariér“ zní sice krásně, ale kdoví, zda a jak rychle bude naplněno. O odstraňování bariér mají totiž členské země poněkud rozdílné představy. A kdyby se některé z nich uskutečnily, možná že bychom ani moc neplesali.

Původní členské země Unie nechtějí doplácet na odliv výroby směrem na východ. Nové členské státy jim konkurují nejen nižší cenou práce, ale také nižšími daněmi z příjmů firem, což jsou lákadla, kterým dnes nadnárodní společnosti jen těžko odolávají. Evropská komise sice ustoupila od radikální změny – jednotné evropské sazby daně z příjmů právnických osob, protože to by bylo pro většinu zemí nepřijatelné – ale připravuje jiný kontroverzní návrh – jednotný konsolidovaný základ daně v celé Evropské unii.

Nadnárodní firmy by si prostě sčítaly své zisky a ztráty ve všech zemích Evropské unie, a pak by celkový daňový základ rozpočítaly mezi jednotlivé státy. V praxi by to poškodilo země, které mají nižší daně, a to jsou většinou nové členské státy Unie. Pokud by například španělský výrobce aut Seat byl ve ztrátě a mladoboleslavská Škodovka v zisku, mateřský německý koncern Volkswagen by zahrnul ztráty a zisky do hospodářských výsledků celé skupiny a daňový základ by rozpočítal. Celkově by zaplatil nižší daně, Španělsko by vybralo daně i od ztrátového podniku a Česko by od mladoboleslavské Škody dostalo méně než při současném způsobu zdanění.

Podle českého vicepremiéra Petra Nečase tento návrh vychází z logiky: „dobře, ať od nás odchází výroba směrem na východ, ale my si ten zisk stejně přetáhneme k nám“.

Odborníci se navíc bojí, že sjednocování výpočtů základu daně je jen prvním krokem k harmonizaci daňových sazeb. Jak dlouho by pak bylo pro nadnárodní firmy výhodné, aby budovaly závody ve východní Evropě? Jen dokud by tady byly platy mnohem nižší, než jsou u nich doma.

A tak bychom se ocitli v poněkud absurdní situaci: čím víc by se mzdy v Česku přibližovaly těm vysněným německým, tím rychleji by se možná dělníci ve Škodovce ocitli na dlažbě.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nepodpořili
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
Až do zítřka zdarma. Stahujte akční pecku Shadow Warrior
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít