Cílení pomocí uživatelského hodnocení reklamy

21. května 2010, 14:00 - Klement Slaný, <a target="_blank" href="http://www.m-journal.cz">MarketingJournal.cz</a>
21. května 2010, 14:00

Budoucnost reklamy je v přesnějším cílení. Dokazují to nejen výzkumy, ale hlavně zdravý rozum nás všech. Ona totiž reklama sama o sobě nemusí být otravná. Nežádoucí se stává teprve ve chvíli, kdy se snaží bezdůvodně upoutat naši pozornost.

Autor: Flickr.com

A přestože internet je pro přesnější cílení jednou z nejlepších platforem, stále se mu ještě nedaří dosáhnout výsledků, se kterými by byli uživatelé spokojeni. Nicméně změna může být blíž, než si myslíme.

Jak přesně zacílit

Takovým pionýrem reálně cílené reklamy (která se vyznačuje tím, že pracuje se skutečně relevantními a podloženými daty s minimem neznámých - tedy nejčastěji takovými, která zveřejní sám uživatel) jsou propagační prostory na sociálních sítích – zejména Facebooku.

Provozovatelé i zadavatelé mají situaci značně ulehčenou. Hodnověrných dat dokáží z profilů jednotlivých uživatelů získat víc než dost. Při stavbě kampaně se můžeme opřít o přesný věk uživatele, pracovat s daty v podstatě v reálném čase (například přáním k narozeninám, reagováním na změnu rodinného stavu apod.), cílit podle lokality a další. Nově chce Facebook pracovat i s reklamou, která bude uživatele škatulkovat podle navštívených stránek vně sociální sítě. Jak? Jednoduše – roli špeha bude hrát tlačítko like, které bude při svém surfování pravděpodobně používat. A pokračovat by šlo do extrému – například segmentováním fanoušků podle klíčových slov jejich příspěvků, skupin a stránek, jimiž jsou fanoušky, analýzou postovaných odkazů… Jenže to už se vydáváme daleko za hranice ochrany soukromí jednotlivých uživatelů.

Kromě toho nic z toho neplatí pro cílení reklamy na „běžné stránce“. Zvláště v případě, že s ohledem na její charakter nemá vybudovaný systém sběru uživatelských dat. Jak postupovat v takovém případě?

Eliminace šedé zóny

Je třeba si uvědomit, že tradičně cílená reklama, přestože je často vykoupena složitou a drahou analýzou dat, nemusí být za každou cenu relevantní. Přestože se nám odchylku mezi zájmy recipienta a reklamním sdělením podaří takovouto procedurou výrazně minimalizovat, zdaleka neobsáhneme shody, kterou by dalo nazvat maximální. A jakákoli další snaha o zpřesnění našich údajů je pak samozřejmě neúměrně drahá. Jedním z řešení, které jednoduchým a samoúdržbovým systémem nabízí dosahovat podobných výsledků jako reálně cílená reklama, je platforma nazývaná feedback nebo survey advertisement. Myšlenka i provedení je skutečně jednoduché.

Každý reklamní prostor – ať už se jedná o banner, pre-roll videoreklamu nebo jiné, netradiční komerční sdělení, nabízí možnost hodnotit relevantnost předvedené reklamy. Každý uživatel, který reklamu shlédne, má tedy šanci naznačit, zda mu vyhovovala anebo zda ho obtěžovala. Na hodnocení je pochopitelně možné navázat jiné aktivity – například otázku, proč bylo reklamní sdělení nerelevantní nebo zda má uživatel zájem o další, tematicky stejně zaměřené reklamy.

Získaná data lze pochopitelně propojit také s uživatelskými daty. V takovém případě se feedback advertisement stává druhým sítem, které zajišťuje skutečně maximální zacílení.

Jaká je realita?

Přestože je tento systém teoreticky známý již několik let, doposud se nedočkal většího nasazení. Změnou by teď mohlo být zprovoznění platformy Ad Taylor na videoportálu Hulu. Ta kromě možnosti hodnotit konkrétní reklamy přináší také dotazníková šetření namísto reklam, která zjišťují, o jaký druh reklamy mají uživatelé zájem. Získané poznatky se pak pochopitelně zpětně promítnou do nastavení reklamního mixu.

Více na Marketing Journal.cz.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít