Article, show

Chystání ropné svatby

23. září 2011, 14:52 - Adam Junek
23. září 2011, 14:52

Čepro

Bohatá nevěsta hledá švarného ženicha, tedy pokud tatíček svolí. Tak by se s nadsázkou dala popsat aktuální strategie státní společnosti Čepro, jež má na starost přepravu a skladování ropných produktů. Minulou středu začalo vyjednávání s „tatíčkem“, tedy státem. Poprvé se sešla meziresortní komise složená ze zástupců ministerstev průmyslu a financí a samotného Čepra, aby připravila návrh pro vládu, jak se státní firmou dál naložit. Ambicí sboru šesti lidí vedených náměstkem ministra průmyslu Tomášem Hünerem je, aby své doporučení připravila do konce roku.
Vedení podniku má přitom jasno, která ze tří variant, jež na jednání přineslo, je ta nejlepší – spojení s některou rafinerií. Ta totiž v řetězci činností Čepra chybí. „Máme primární přepravu, skladovací kapacity, velkoobchod a maloobchod. Pro budoucí ekonomickou stabilitu je snaha o propojení s rafinerií, která je na začátku řetězu, logická,“ uvedl obchodní ředitel Čepra Jan Duspěva. Investovat pak podle něj chce firma i do sekundární logistiky, tedy například do dopravy produktů přímo na benzinové pumpy. Zda by šlo o akvizice nebo zahájení projektu na zelené louce, však vedení nechce komentovat.
Potenciálními partnery jsou dle slov šéfa Čepra Jiřího Borovce společnosti PKN Orlen, která ovládá tuzemský Unipetrol, Slovnaft a také italská Eni, která má po Unipetrolu druhý největší podíl v České rafinérské. S prvními dvěma již proběhla jednání, oslovené firmy projevily velký zájem o propojení aktivit. Čeká se, že zájemců ještě přibude, pokud stát „svatbu“ schválí. Může jít třeba o Shell, OMV či ruské firmy, o nichž se dlouhodobě spekuluje. Jednání s Lukoilem či Gazpromněftí však Borovec popírá.
Transakce se má dle představ Čepra odehrát nejlépe výměnou akcií. Zřejmě by pak kvůli možným synergiím mělo dojít k založení holdingu či společného podniku, aby výhoda neplynula jen z inkasa dividend. „Vše bude ale záležet na přání našeho vlastníka, tedy státu,“ míní Borovec.
Další variantou, jak naložit se státní firmou, je, že se zaměří výhradně na logistiku. Případně, že se současný stav nebude měnit vůbec. Vedení ale upozorňuje, že pak jsou nejtučnější léta pryč.
Prozatím naopak padl dlouho diskutovaný záměr propojit Čepro s dalším státním podnikem MERO, jenž má na starost ropovody, a institucí Správa státních hmotných rezerv. „Taková varianta by přinesla prospěch jen tehdy, kdyby byla v řetězci zapojena rafinerie. Za současného stavu to není na programu,“ míní Borovec. Připouští však, že by mohlo jít o krok číslo dvě, pokud stát spojení s rafinerií dovolí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít