Chybí konkrétní termíny

01. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
01. srpna 2005, 00:00

DOPRAVNÍ POLITIKA Vláda už ví, jakým směrem by se do roku 2013 měla vyvíjet doprava v Česku. Jednou z priorit je vhodná dělba práce mezi jejími jednotlivými druhy.

DOPRAVNÍ POLITIKA Vláda už ví, jakým směrem by se do roku 2013 měla vyvíjet doprava v Česku. Jednou z priorit je vhodná dělba práce mezi jejími jednotlivými druhy. Paroubkův kabinet schválil Dopravní politiku České republiky jako základní koncepční materiál. Příjemnou zprávou je, že se konečně podařilo podobný dokument vůbec přijmout. Jedná se však o velmi obecnou koncepci, která ke svému uskutečnění potřebuje vedle dostatku peněz také přijetí nových právních norem. Vládní strategie vychází z toho, že současný stav rozhodně není ideální. Chybí napojení všech regionů na kvalitní dálniční síť, stávající infrastruktura je ve špatném stavu. Růst přepravy v jednotlivých druzích dopravy je nerovnoměrný - silniční i železniční síť vykazují v některých oblastech nedostatečnou kapacitu. Chybí systémové řešení dopravy ve městech a přepravci často poskytují služby s nižší kvalitou, než by odpovídalo standardům počátku 21. století. NEJVĚTŠÍ PRIORITA: ZAJIŠTĚNÍ PENĚZ Mezi priority v jednotlivých druzích dopravy patří všeobecně známé věci. V dokumentu tak najdeme plány na dobudování sítě dálnic a rychlostních komunikací, modernizaci železničních koridorů, výstavbu jezů na Labi (či zajištění splavnosti této řeky) nebo zvýšení kapacity ruzyňského letiště. Samostatnou - a nejdůležitější -kapitolou však je potřeba nalézt dost peněz na investice, a to nejen do nové infrastruktury. Velkým problémem je také nedostatek financí na opravy a údržbu stávajících komunikací -zejména těch, které jsou v majetku krajů, tedy silnic druhé a třetí třídy. V letošním roce navíc končí svou činnost Fond národního majetku, který byl největším zdrojem příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. Roční příjem z privatizovaného státního majetku v objemu kolem 20 miliard korun rozhodně nenahradí ani očekávaný výnos z elektronického mýtného ve výši maximálně pěti miliard korun ročně. Jako řešení se nabízí zvýšení příjmu fondu ze spotřebních daní, což je však otázkou dalších jednání. Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Ondřej Jašek odhaduje, že pouze na základní investiční akce bude během následujících let nutné vynaložit přibližně 950 miliard korun. KONKRÉTNÍ DATA CHYBÍ Schválený materiál se vyhýbá konkrétním termínům - například kdy bude dokončena dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a hranicí s Rakouskem. Podle názoru ministerstva dopravy je to tak v pořádku, protože koncepce nastiňuje pouze základní směry vývoje. Teprve z nich by měly vyplynout konkrétní specifické cíle a následně příslušná opatření. Návazné strategické dokumenty mají řešit hlavně otázky související s financováním plánovaného rozvoje, například možnost užší spolupráce soukromých investorů se státem nebo podporu dopravní obsluhy regionů. PRIORITY DOPRAVNÍ POLITIKY ČR: **

  • zajištění financování dalšího rozvoje
  • dosažení vhodné dělby práce mezi jednotlivými druhy dopravy
  • zajištění kvalitní infrastruktury
  • zvýšení bezpečnosti
  • podpora rozvoje dopravy v regionech

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít