Chybějí statistické údaje

06. března 2006, 00:00 - PETR BÝM
06. března 2006, 00:00

KNIŽNÍ TRH V KOSTCE Knižní trh v České republice má v současnosti několik typických parametrů, které ho odlišují od poměrů v jiných zemích. Patří k nim především značná roztříštěnost všech jeho segmentů, počínaje 3619 vydavateli, přes desítky velkoobchodních prodejců až po stovky prodejen.

KNIŽNÍ TRH V KOSTCE

Knižní trh v České republice má v současnosti několik typických parametrů, které ho odlišují od poměrů v jiných zemích. Patří k nim především značná roztříštěnost všech jeho segmentů, počínaje 3619 vydavateli, přes desítky velkoobchodních prodejců až po stovky prodejen.

Jedním z charakteristických rysů knižního trhu v Česku je hypertrofovaná nabídka. „Přestává se v ní orientovat nejen zákazník, ale i prodejci,“ říká Jan Kanzelsberger, jehož společnost provozuje 37 knihkupectví. Ročně v Česku nyní vychází kolem patnácti tisíc titulů, z toho ovšem zhruba polovina připadá na publikační činnost státních a školských institucí. Tržní produkci představuje přibližně 8000 titulů - zájem je zejména o literaturu faktu, která se na celku podílí zhruba třemi čtvrtinami.

Všichni aktéři trhu se shodují v tom, že je značně podkapitalizovaný. Důsledkem kapitálové slabosti oboru je mimo jiného nedostatečný marketing. Trhu například chybějí zásadní statistické údaje o ekonomických souvislostech oboru. Prostředky nejsou ani na masivnější propagaci knihy, kterým dnes silně konkurují televize i internet. Slabé je také vybavení prodejní sítě výpočetní technikou - podle odhadů Svazu českých knihkupců a nakladatelů ji využívá jen přibližně pět procent knihkupectví. Tím více pocítí konkurenci ze strany velkých řetězců, které postupně vstupují do knižního prodeje.

Atomizace celého oboru, zejména jeho vydavatelské části, je ovšem z pohledu zákazníka takřka ideální. Každým týdnem nabídka v průměru roste o sto padesát nových titulů. Přitom většina nakladatelů stlačuje v rámci konkurenčního boje ceny dolů. Souběžně s novou nabídkou probíhá vlastně permanentní výprodej, v jehož rámci se tituly starší nebo málo žádané prodávají za poloviční nebo ještě nižší ceny. 

 

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče