Article, show

Chuťovky pro reklamní byznys

17. února 2012, 12:02 - Táňa Králová
17. února 2012, 12:02

Potraviny

Na propagaci tuzemských potravin plynou pod různými zástěrkami stovky milionů korun z veřejných zdrojů. Proklamované úspory je neohrožují, spíše naopak. K ověřeným penězovodům ústícím do reklamních agentur, jakými jsou státní podpora národní značky Klasa nebo mladší marketingový přírůstek zvaný Regionální potravina, se přidávají další milionové porce. Jaké je nové menu?
Více než 54 milionů korun z českého a unijního rozpočtu má Čechům zvednout chuť na řepkový olej, tradiční speciality a výrobky s chráněným zeměpisným označením a původem, což je třeba lovecký salám, špekáčky, olomoucké tvarůžky, karlovarské oplatky, třeboňský kapr, český kmín či budějovické pivo. Tříletou propagační kampaň na dva nové programy z poloviny zaplatí Evropská unie, třiceti procenty se bude podílet stát, zbylou pětinu uhradí autoři obou projektů – Potravinářská komora a Svaz pěstitelů a zpracovatelů olejnin. Komora dá na reklamu zaručených tradičních specialit a výrobků s chráněným zeměpisným značením 10,5 milionu korun, bezmála 16 milionů přidá český rozpočet a 26,5 milionu pošle EU. Kampaň za 53 milionů korun zajistí agentura Dorland, která už dříve pro ministerstvo zemědělství propagovala za 150 milionů takzvanou rybu domácí. Tuzemská popularizace řepkového oleje přijde české a evropské daňové poplatníky na třináct milionů korun, tři miliony přisype pěstitelský svaz. Mnozí spotřebitelé netuší, že druhým rokem běží podobné programy na propagaci medu za 26 milionů a mléko za devět milionů korun. Na zaběhlou značku Klasa, kterou se honosí bezmála třináct set výrobků, půjde ze státní kasy 310 milionů korun. Soutěž na zakázku vypsanou pro letošní druhé pololetí a příští rok právě probíhá. Jde o druhý pokus. Tendr na veřejnou zakázku v hodnotě 63 milionů korun na propagaci regionálních potravin v letošním roce vyhrála agentura Ogilvy.
Jaký mají kampaně efekt? Řetězce do akčních letáků kreslí české vlaječky i k dováženým výrobkům. Penny značí visačkou Česká kvalita zboží jiného původu a z varovné výtky potravinářské inspekce si moc nedělá. Ministerstvo zemědělství šetří na kontrolních orgánech, ale platí průzkumy, aby obhájilo peníze, které sype do reklam. Z čerstvé sondy mezi spotřebiteli vyplývá, že fandí českým potravinám. Dvě pětiny dotázaných v průzkumu ujišťovaly, že kvůli vyšší DPH nesníží nároky na kvalitu. To snad už ani nejde.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Ransomware v posledních dvou letech vydělal přes 25 milionů dolarů
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Bar na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít