Chudák Jančura aneb Co jsou to marginální náklady

07. srpna 2014, 12:49 - Miroslav Zámečník
07. srpna 2014, 12:49

V dvojčísle Eura, které vyjde příští pondělí, je velký rozhovor s Radimem Jančurou, který se tradičně ostře obouvá do Českých drah. Nechci vás připravit o to potěšení, nicméně nelze nereagovat na Jančurův argument, že vstup na trať Praha-Ostrava a podseknutí do té doby zavedených cen ČD bylo ze strany Regio Jetu naprosto v pořádku, kdežto reaktivní snížení cen ze strany ČD v pořádku není, protože ty mají na trati dominantní postavení.

Je těžké odolat replice, že sám Jančura byl schopen nasadit predátorské ceny v autobusové dopravě, jenom aby konkurenci vytlačil a postavení lídra získal. Nota bene, když vstupoval na koleje, nemohl přece předpokládat, že ČD nebudou reagovat nijak a ponechají své původní ceny.

To by bylo opravdu na vyhazov, kdežto přejít na cenovou strategii založenou na marginálních nákladech je něco, co by člověk od lidí, co mají MBA (a v ČD jich pár bylo a je) nejen předpokládal, ale v podstatě vyžadoval.

Jančura MBA nemá, kdežto Leoš Novotný, který se do téhle rvačky přidal jako třetí, MBA pro změnu má, a to z dobré byznys školy v Anglii. Kupodivu mu to nebránilo vyjet na stejnou trať s Leo Expresem a zatnout parádní sekyru, i když nějakou případovou studii s marginal cost pricingem na Warwicku probírat musel.

Chtít dneska vysoudit nějakých 418 milionů za způsobené újmy, to je trochu chutzpe, když k nim dojde na základě chování, k němuž by přistoupil v téhle situaci každý, i kdyby nakrásně žádné dominantní postavení neměl.

Pro laické spotřebitele je ovšem tahle řežba pravé požehnání s internetem na palubě, s nelimitovaným kafíčkem a cenami, o nichž se před pár lety nikomu ani nesnilo.

Obdobně vedlejší efekty ruského embarga na vybrané potraviny budou jistě nepříjemné pro jejich evropské producenty, ale prodej za marginální náklady, na nějž přejdou vzhledem k přetlaku nabídky, bude o poznání příjemnější pro spotřebitele. Jemu „podnákladové ceny“ opravdu vadit nebudou stejně, jako mu nejsou proti srsti na trati do Ostravy.


Čtěte další komentáře autora:

Sankce aneb Jak se nestřelit do vlastního údu

Dny poté

Za málo peněz hodně muziky

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Horko v práci? 5 tipů, jak na něj vyzrát
Aplikace na dovolenou: překladače a průvodci
Až pojedete autem k moři: 6 tipů, jak jezdit ekonomicky
Auta
Evora GT430 je nejvýkonnější silniční Lotus v historii. Za…
Skupina VW dodala v prvním pololetí zákazníkům přes pět milionů aut
Opel Insignia GSi má motor 2.0 T a je o 160 kg lehčí než OPC
Podívejte se na vzácné snímky exkluzivních aut ze sbírky brunejského sultána
Tři generace BMW 5 ve srovnání ojetin: E39 vs. E60 vs. F10
Technologie
RAM letos zdraží o rekordních 60 %, paměti Flash o třetinu. Příští rok je možné zlepšení
Ataribox se odhaluje. Máme první obrázky i nástin toho, co od konzole čekat
Spousta „interaktivních seriálů“ za pakatel. Humble Bundle má v akci hry od Telltale
Android se snadno připojí k síťovému disku nebo NASu. Google vydal Samba Client
Výrobci základních desek objevili průlomové chlazení napájecích kaskád. Díky Youtuberům
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít