Chovají se kolegové u vás v práci podivně?

08. dubna 2009, 13:33 - Michelle Conlinová
08. dubna 2009, 13:33

Zaměstnanci se z obavy z propouštění snaží vytvořit zdání nenahraditelnosti. ...

Celý podtitul:
Zaměstnanci se z obavy z propouštění snaží vytvořit zdání nenahraditelnosti. Ovládání tohoto strachu může mít i jistá úskalí

Šéfové jsou v poslední době na svých pracovištích svědky neobvyklého chování zaměstnanců. Ze zanedbaných a pomačkaných lidiček se stávají elegantní a čistě odění pracovníci. Velkohubí obrazoborci jsou z ničeho nic povolní jako beránci. Flákači, kteří neustále pokukovali po hodinkách, jsou najednou těmi, kteří opouštějí kancelář jako poslední. Zdá se, že se lidé od základu změnili – příkladem může být jistá senior viceprezidentka farmaceutické společnosti známá jako nenapravitelná koketa, která říká, že sama sebe nyní přiměla chovat se takřka puritánsky.
Odhodlaný boj o místo se může pro firmy jevit jako mimořádný nárůst produktivity. Jediný člověk může vykonat práci za dva i tři lidi. Pracují však zaměstnanci skutečně usilovněji? Nebo jen podlézají? A pokud skutečně pracují výkonněji, jak dokáží šéfové využít těchto paranoidních nálad, aniž by z pracovišť vytvořili nelítostné manufaktury? „Všichni pobíhají sem tam jako šílení,“ říká Robert I. Sutton, profesor managementu ze Stanfordu. „Jsem obklopen lidmi, kteří jsou takřka hysteričtí.“ Nebezpečí spočívá podle Suttona v tom, že strach na pracovišti může být nakažlivý. „Šéfové musí být trpěliví, chápající a smířliví. Současná nejistota není iracionální.“

PŘEHNANÁ SNAŽIVOST Pro některé šéfy se zvládnutí strachu a podlézavosti stalo náplní celé práce. Trevor Traina je podnikatel ze Silicon Valley, jenž prodal startupy Microsoftu a Intuitu a nyní provozuje internetové stránky DriverSide.com, které poskytují řidičům veškeré informace související s vlastnictvím automobilu. Od počátku recese se jeho kanceláře v San Francisku staly živým obrazem pracovitosti ve skautském stylu. „Dostávám od rána do večera e-maily, v nichž mi zaměstnanci píší – ,Já dělám toto, já zase toto‘ – tím mi však přidělávají práci,“ říká Traina. „Pokaždé, když se otočím, vidím něčí hlavu, jak nakukuje do mé kanceláře a připomíná mi, co pro mě dělá.“ Traina se rozhodl informovat své zaměstnance o zajištění další etapy financování a vyzval je, aby zmírnili svoji přehnanou sdílnost.
V právnické firmě Skadden, Arps, Slate, Meagher & Flom jednu z vedoucích právniček bombardují začínající kolegové žádostmi o novou práci. Zároveň se však střetává i s opačným problémem. Někteří z nedávných absolventů právnických škol jsou rozmazlení a hloupí, a chovají se jako „mistři světa, pro které nic není problém“. Každý pracovní den je pro nás cosi jako manažerské žonglování: některým ponecháme naději, jiným vystavíme pravdivý účet. „Ztrácíme tím ovšem spoustu drahocenného času,“ dodává.
Pro některé šéfy je paranoia jakýmsi požehnáním. „Nejlepší světové inovace vzešly z největšího zoufalství,“ říká Tom Szaky, výkonný ředitel společnosti TerraCycle sídlící v Trentonu ve státě New Jersey, která vyrábí organická hnojiva a jiné ekologické výrobky. Pro TerraCycle jsou časy zlé, stejně jako pro ostatní firmy, jež dodávají zboží těžce zkoušeným maloobchodníkům. „Nemáme peníze, abychom najali další zaměstnance,“ uvádí Szaky. Zaměřil se proto na stránku nákladů: Udělat více za méně. Posílit prodeje, aniž by firma vydala jediný dolar navíc.
Zaměstnanci společnosti TerraCycle se rozhodli, že si budou zajišťovat marketing vlastními silami, vyrážejí na cesty a navštěvují obchody osobně. Dříve, když zaměstnanci této firmy navštěvovali vzdálené obchody řetězců Wal-Mart či Home Depot, aby zkontrolovali reklamní stojany a pohovořili se zákazníky, létali letadlem, bydleli v hotelech a stravovali se na náklady zaměstnavatele. Během posledního měsíce tři zaměstnanci marketingového oddělení jeli za zákazníky autem více než 1600 kilometrů. A jako by toho nebylo dost v Hroznech hněvu: spali též v autě na zadním sedadle.
Szaky tvrdí, že už zaznamenal pozitivní nárůst výnosů. „Peníze jsou snadno dostupné,“ míní. „Je dobré nechat někdy firmy vyhladovět. Odtud pramení veškeré inovace.“

***

Překlad: Edita Jiráková

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na prvního ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Malá dávka oprav a možnost pokračovat ve čtení článků na počítači [Windows Insider]
Stáhněte si zdarma legendární plošinovku Oddworld: Abe’s Oddysee
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít