Chorvatští partneři jsou slušnější než Němci

27. února 2006, 00:00 - admin
27. února 2006, 00:00

ZBYŠEK KRETZ, JEDNATEL FIRMY HAKR: Jednou z firem, které uspěly na chorvatském trhu, je společnost Hakr. „Chorvatsko je brána do dalších bývalých jugoslávských republik,“ říká šéf firmy Zbyšek Kretz.

ZBYŠEK KRETZ, JEDNATEL FIRMY HAKR: Jednou z firem, které uspěly na chorvatském trhu, je společnost Hakr. „Chorvatsko je brána do dalších bývalých jugoslávských republik,“ říká šéf firmy Zbyšek Kretz. * Do Chorvatska dodáváte stavebnice krbů a krbové vložky. Jak jste zakázku získali? CzechTrade pro nás udělal analýzu chorvatského trhu a vytipoval vhodné obchodní partnery. S některými z nich jsme se poté sešli a vypadalo to velmi dobře. Chorvati toho však sice hodně naslibovali, ale nebylo z toho nakonec nic. Po roce jsme tyto partnery kontaktovali znovu a s jedním z nich nakonec uzavřeli i smlouvu. Chce to tedy trpělivost a vytrvalost. * Čím je Chorvatsko atraktivní? Díky působení na chorvatském trhu se přes naše partnery dostaneme do kontaktu také s firmami z Bosny a Hercegoviny či Makedonie, se kterými se jinak navazuje kontakt velmi těžce. Chorvatsko je brána do dalších bývalých jugoslávských republik. * S jakými problémy se v Chorvatsku potýkáte? U supermarketů máme například problémy s dlouhou splatností faktur, která přesahuje 100 dní. Problémem jsou také vratky. Když partner zboží neprodá, tak nám ho vrátí a my z toho nemáme nic. * Jaké je jednání s chorvatským obchodním partnerem?

Liší se to podle toho, zda jednáte s malou či velkou firmou. Velké firmy na vás nemají tolik času, ale musím říci, že jsou vstřícnější a slušnější než naši partneři v Německu. Jsou na jednání také více připraveni a pokládají konkrétní otázky.

Co se týká malých firem, tak ty si po vlastním jednání najdou čas i na neformální setkání například v podobě oběda. Na začátku jednání s partnerem v Chorvatsku je dobré osobní setkání. Jelikož oni za vámi nepojedou, musíte vy za nimi. V další fázi však chtějí Česko navštívit a zjistit, jak a kde výrobky vznikají.

* Stačí při jednání angličtina, nebo je chorvatština velkou výhodou?

Z osobních zkušeností bych řekl, že angličtina plně postačuje.

*** Jaká další specifika má tento trh?

Do Chorvatska dodáváme hlavně levnější výrobky, protože kupní síla tamních obyvatel není zatím vysoká. Ale i když pro nás nejsou podmínky vyjednané například se supermarkety příliš výhodné, jsme rádi, že se nám na tento trh podařilo proniknout.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče