Chorvatští partneři jsou slušnější než Němci

27. února 2006, 00:00 - admin
27. února 2006, 00:00

ZBYŠEK KRETZ, JEDNATEL FIRMY HAKR: Jednou z firem, které uspěly na chorvatském trhu, je společnost Hakr. „Chorvatsko je brána do dalších bývalých jugoslávských republik,“ říká šéf firmy Zbyšek Kretz.

ZBYŠEK KRETZ, JEDNATEL FIRMY HAKR: Jednou z firem, které uspěly na chorvatském trhu, je společnost Hakr. „Chorvatsko je brána do dalších bývalých jugoslávských republik,“ říká šéf firmy Zbyšek Kretz. * Do Chorvatska dodáváte stavebnice krbů a krbové vložky. Jak jste zakázku získali? CzechTrade pro nás udělal analýzu chorvatského trhu a vytipoval vhodné obchodní partnery. S některými z nich jsme se poté sešli a vypadalo to velmi dobře. Chorvati toho však sice hodně naslibovali, ale nebylo z toho nakonec nic. Po roce jsme tyto partnery kontaktovali znovu a s jedním z nich nakonec uzavřeli i smlouvu. Chce to tedy trpělivost a vytrvalost. * Čím je Chorvatsko atraktivní? Díky působení na chorvatském trhu se přes naše partnery dostaneme do kontaktu také s firmami z Bosny a Hercegoviny či Makedonie, se kterými se jinak navazuje kontakt velmi těžce. Chorvatsko je brána do dalších bývalých jugoslávských republik. * S jakými problémy se v Chorvatsku potýkáte? U supermarketů máme například problémy s dlouhou splatností faktur, která přesahuje 100 dní. Problémem jsou také vratky. Když partner zboží neprodá, tak nám ho vrátí a my z toho nemáme nic. * Jaké je jednání s chorvatským obchodním partnerem?

Liší se to podle toho, zda jednáte s malou či velkou firmou. Velké firmy na vás nemají tolik času, ale musím říci, že jsou vstřícnější a slušnější než naši partneři v Německu. Jsou na jednání také více připraveni a pokládají konkrétní otázky.

Co se týká malých firem, tak ty si po vlastním jednání najdou čas i na neformální setkání například v podobě oběda. Na začátku jednání s partnerem v Chorvatsku je dobré osobní setkání. Jelikož oni za vámi nepojedou, musíte vy za nimi. V další fázi však chtějí Česko navštívit a zjistit, jak a kde výrobky vznikají.

* Stačí při jednání angličtina, nebo je chorvatština velkou výhodou?

Z osobních zkušeností bych řekl, že angličtina plně postačuje.

*** Jaká další specifika má tento trh?

Do Chorvatska dodáváme hlavně levnější výrobky, protože kupní síla tamních obyvatel není zatím vysoká. Ale i když pro nás nejsou podmínky vyjednané například se supermarkety příliš výhodné, jsme rádi, že se nám na tento trh podařilo proniknout.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít