Chlebíčky v zasedačce jsou minulostí

22. prosince 2003, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK, styl@profit.cz
22. prosince 2003, 00:00

KONEC ROKU BÝVÁ VRCHOLEM SEZÓNY FIREMNÍCH VEČÍRKŮ. TY SE POŘÁDAJÍ VĚTŠINOU PRO ZAMĚSTNANCE, VÝJIMKOU VŠAK NEJSOU ANI VEČÍRKY PRO OBCHODNÍ PARTNERY. DŘÍVE MĚLY TYTO AKCE FORMU KRÁTKÝCH SETKÁNÍ V ZASEDAČCE, DNES NAHRADILY CHLEBÍČKY BOHATÉ POHOŠTĚNÍ, VYSTOUPENÍ HVĚZD ČI DOKONCE STRIPTÝZ.

Podniky se často předhánějí v luxusu

Příprava na podnikový večírek začíná již výběrem vhodného místa, kde se uskuteční. Své vlastní prostory volí většinou pouze ty firmy, které se mohou pyšnit skutečně atraktivním prostředím jako je například budova bývalého zámku či prosklená novostavba s výhledem na Pražský hrad. Ostatní společnosti volí mezi konzervativním prostředím více či méně luxusní restaurace nebo něčím skutečně originálním. Jelikož historické památky v České republice často trpí nedostatkem finančních prostředků na údržbu a hledají peníze doslova kde se dá, není dnes žádným problémem pronajmout si pro účely firemních akcí například prostory některého českého, moravského či slezského zámku. Přitažlivým může být i večírek na parníku uprostřed Vltavy či v jedoucím salonním vlaku. Nevýhodou těchto míst je to, že se večírky na nich uspořádané nedají předčasně opustit. Místo konání večírku také do jisté míry ovlivňuje i oděv vhodný na podobnou akci. Většinou se volí neformální oblečení.

ZÁKLADEM JE JÍDLO A PITÍ

Základem úspěchu jakékoliv firemní akce typu vánočního večírku či oslavy konce roku je dostatečná a atraktivní nabídka pokrmů a nápojů. Dnes už existuje řada firem, které jsou schopny dodat pořádání večírku na klíč. To znamená, že podle přání klienta zajistí jak vhodný prostor, tak gastronomické služby i další program. Pomineme-li případy, kdy šéf firmy pozve svých několik zaměstnanců na večeři, která má obvykle tradiční charakter, vyznačuje se většina firemních večírků určených pro desítky či dokonce stovky hostů širokou nabídkou studených i teplých jídel, předkrmů, salátů a sladkých zákusků formou švédských stolů. Nabídka nápojů by měla obsahovat jak nealkoholické nápoje, tak alkohol reprezentovaný vínem a tradičním pivem. Tvrdý alkohol se na firemních akcích oficiálně většinou nepodává. Nabídka jídla a pití se může lišit podle zaměření večírku a jeho očekávaných hostů. Pokud se pořádá akce, na které se očekává účast důležitých hostů arabské národnosti, kterým vyznání brání jíst určité druhy masa a pít alkohol, podřídí se nabídka jídel a nápojů jim. Stejně tak například na recepci francouzské firmy lze očekávat lahůdky z darů moře či hlemýžďů. Samostatnou kapitolou jsou tematicky zaměřené večírky. Na akci uspořádané ve vegetariánském duchu lze těžko očekávat maso.

NEJEN JÍDLEM ŽIV JE ČLOVĚK

Firemní večírky však nejsou jen o tom, že se tam host přijde najíst a napít. Očekává také, že se tam bude dobře bavit. To mu mohou zajistit například módní přehlídky, vystoupení hvězd nebo jiný zábavný program. Pokud na to firma má, není dnes neuskutečnitelné pozvat si na podnikovou akci některého z předních českých herců či zpěváků. Cena předního zpěváka na řádově hodinové vystoupení se pohybuje až v desítkách tisíc korun. Chcete-li však, aby vám přišla zazpívat Lucie Bílá či Helena Vondráčková, budete muset sáhnout do kapsy podstatně hlouběji. Hitem poslední doby pro neformální večírky jsou striptýzová vystoupení, která potěší zejména pánskou část hostů. O jejich oblíbenosti svědčí také to, že si toto vystoupení chce na svém plese zaplatit i město Kladno. Nutno ale dodat, že tato kratochvíle je typická zejména pro Prahu a další velká města. Venkov zůstává stále ještě poměrně konzervativním a podobná čísla se na programu večírků místních firem prakticky neobjevují. Častou součástí večírků jsou dnes také například ohňostroje či různé soutěže o ceny nebo obdoba klasické tomboly. Některé firmy pořádají společenské akce i k prezentaci svých nových služeb či výrobků. Program podobných akcí bývá však nepoměrně formálnější.

**JEZ DO POLOSYTA, PIJ DO POLOPITA

I na opravdu neformálním večírku je nutné dodržovat jistá společenská pravidla, která například brání tomu, aby se host ztrapnil před svým nadřízeným či před nějakým důležitým obchodním partnerem. S mírou je nutné především holdovat alkoholu (více na stranách Speciálu). Jsou známy i případy, kdy se zaměstnanec jedné firmy neznalý své míry příliš zapovídal s pracovníkem firmy konkurenční a řekl mu i to, co by mělo zůstat obchodním tajemstvím. Je samozřejmé, že takové jednání nezůstane bez odezvy a pro dotyčného má obvykle velmi neblahé důsledky. Stejné to může být i s příliš troufalým chováním k manželce šéfa firmy. N a společenských večírcích by se také neměli řešit žádné pracovní problémy či dokonce spory. A to ani tehdy, když se podobná akce koná v místnosti, kde se obvykle pořádají pracovní porady.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče