Chevrolet Cruze 2.0 D: Pokušení střední třídy

01. ledna 2012, 08:48 - Stanislav Švarc, Miroslav Štochl
01. ledna 2012, 08:48

Chevrolet neponechává nic náhodě, a tak ve snaze ovládnout globální trh – nebo přinejmenším ukrojit pořádný kus z podílu konkurentů – chrlí jeden inovovaný model za druhým.

Foto: Chevrolet

Jeho přirozenou snahou je přitom nabídnout zákazníkům alternativu ve většině poptávaných segmentů. Model Cruze je zástupcem nižší střední třídy – tedy kategorie považované za hájemství octavie.

Dámská jízda

Chevrolet Cruze má přesně ty proporce, které z něj dělají všestranné auto. Není příliš velký, takže se s ním v městském provozu snadno manévruje, zároveň to ale není typ jednoúčelového minivozítka, které se hodí jen na jízdu do zaměstnání. Při víkendových cestách na chalupu nebo výlet bez omezení pohodlí uveze čtyřčlennou posádku, do kufru se přitom vejdou i jejich menší zavazadla. Pro přepravu objemnějšího nákladu (třeba lyží) jsou uzpůsobena zadní sklápěcí sedadla, dělená v poměru 60:40. Interiér cruzu je celkově příjemný, jen s jedinou připomínkou. Perforovaná látka, zdobící sedadla, čalounění dveří a přístrojovou desku, je sice originální a stylová, brzy si ale získá své odpůrce kvůli tomu, jak náročné ji bude udržovat čistou.

Klára Mášová

Kde jsou ty časy, kdy Chevrolet lákal zákazníky hlavně na cenu. Dnes se snaží oslovit i ty, kdo neberou auta jen jako dopravní prostředek. Zásluhu na tom má hlavně jednotný design všech omlazených modelů. Jejich poznávacím znamením jsou ostře řezané hrany s chromovými akcenty, jimž dominuje obrovská rozšklebená maska. Reakce okolí potvrzují, že tahle auta jsou nepřehlédnutelná. Platí to i pro cruze, který je k mání jako čtyřdveřový sedan a praktičtější pětidveřový hatchback.

Řazení jedna báseň

Dalším plusem ve prospěch inovovaných chevroletů je stylově čistý, zároveň ergonomicky řešený interiér, kde má všechno své místo. Možná to zní jako fráze, ale v jeho ovládacích prvcích se skutečně orientujete intuitivně, bez nutnosti experimentovat nebo zkoumat uživatelskou příručku. Plasty jsou solidní, přitom nepůsobí lacině. V sedadlech se příjemně sedí, stejně jako volant si je nastavíte podle vlastní potřeby. Poskládat do vozu čtyřčlennou posádku i se skromnějšími zavazadly je hračka.

To všechno by ale bylo k ničemu, pokud by cruze zklamal v akci. I když by se to podle účasti v seriálu cestovních vozů WTCC mohlo zdát, tenhle chevrolet rozhodně neaspiruje na titul sporťák roku. I méně vnímavější řidič po prvních ujetých kilometrech pozná, že tady je všechno podřízeno pohodlí cestujících. Týká se to příjemně nastaveného posilovače řízení, dávkování brzdného účinku i sedmnáctipalcových kol, která testovaný chevrolet obouval: O číslo větší disky by se s velkou pravděpodobností negativně podepsaly na jízdním komfortu.

Někde hluboko skryté sportovní geny cruzu připomíná jen neuvěřitelně přesné řazení s krátkými drahami – pro mě osobně by bylo hlavním důvodem k tomu, abych se nesháněl po automatu, i když příplatek 30 tisíc z něj dělá hodně zajímavou volbu.

Chevrolet Cruze 2.0 D

motor vznětový čtyřválec

objem 1 991 cm3

max. výkon 120 kW (163 koní)

max. toč. moment 360 N.m

max. rychlost 205 km/h

z 0 na 100 km/h 8,5 s

spotřeba 5,4 l/100 km

cena test. modelu 461 500 Kč

Důvod k optimismu

Šestistupňový manuál dobře komunikuje s testovaným dvoulitrovým dieselem. Papírový výkon přes 160 koní sice vybízí k razantnější akceleraci, tu ale pokaždé zhatí více než reálný turboefekt. Spíše klidnou náturu téhle pohonné jednotky pak oceníte ve chvíli, kdy si na displeji palubního počítače aktivujete zobrazení okamžité spotřeby. Při předpisové osmdesátce na městském okruhu si při zařazené pětce řekne o potěšujících pět litrů, na dálnici jí bude stačit osm. Průměr si snadno spočítáte.

Optimistickým hodnotám hodně pomáhá právě i převodovka odstupňovaná pro lehký chod. Její jedinou nevýhodou je, že pokud se pomalu sunete v koloně a budete se motoru snažit vnutit k rozjezdu dvojku, nebo dokonce trojku, odmítne ji s kuckáním.

Nelehký úděl

Přesvědčit zdejší konzervativní zákazníky, kteří houfně přísahají na tuzemskou octavii, aby se při výběru vozu zamysleli nad cruzem, nebude snadné. Pokud se ale někdo nebojí experimentovat a svoje peníze se rozhodne utratit za tohle dobře vypadající auto se solidními jízdními vlastnostmi i přijatelnou cenovkou, zklamání ho nečeká.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče