Chevrolet Cruze 2.0 D: Pokušení střední třídy

01. ledna 2012, 08:48 - Stanislav Švarc, Miroslav Štochl
01. ledna 2012, 08:48

Chevrolet neponechává nic náhodě, a tak ve snaze ovládnout globální trh – nebo přinejmenším ukrojit pořádný kus z podílu konkurentů – chrlí jeden inovovaný model za druhým.

Foto: Chevrolet

Jeho přirozenou snahou je přitom nabídnout zákazníkům alternativu ve většině poptávaných segmentů. Model Cruze je zástupcem nižší střední třídy – tedy kategorie považované za hájemství octavie.

Dámská jízda

Chevrolet Cruze má přesně ty proporce, které z něj dělají všestranné auto. Není příliš velký, takže se s ním v městském provozu snadno manévruje, zároveň to ale není typ jednoúčelového minivozítka, které se hodí jen na jízdu do zaměstnání. Při víkendových cestách na chalupu nebo výlet bez omezení pohodlí uveze čtyřčlennou posádku, do kufru se přitom vejdou i jejich menší zavazadla. Pro přepravu objemnějšího nákladu (třeba lyží) jsou uzpůsobena zadní sklápěcí sedadla, dělená v poměru 60:40. Interiér cruzu je celkově příjemný, jen s jedinou připomínkou. Perforovaná látka, zdobící sedadla, čalounění dveří a přístrojovou desku, je sice originální a stylová, brzy si ale získá své odpůrce kvůli tomu, jak náročné ji bude udržovat čistou.

Klára Mášová

Kde jsou ty časy, kdy Chevrolet lákal zákazníky hlavně na cenu. Dnes se snaží oslovit i ty, kdo neberou auta jen jako dopravní prostředek. Zásluhu na tom má hlavně jednotný design všech omlazených modelů. Jejich poznávacím znamením jsou ostře řezané hrany s chromovými akcenty, jimž dominuje obrovská rozšklebená maska. Reakce okolí potvrzují, že tahle auta jsou nepřehlédnutelná. Platí to i pro cruze, který je k mání jako čtyřdveřový sedan a praktičtější pětidveřový hatchback.

Řazení jedna báseň

Dalším plusem ve prospěch inovovaných chevroletů je stylově čistý, zároveň ergonomicky řešený interiér, kde má všechno své místo. Možná to zní jako fráze, ale v jeho ovládacích prvcích se skutečně orientujete intuitivně, bez nutnosti experimentovat nebo zkoumat uživatelskou příručku. Plasty jsou solidní, přitom nepůsobí lacině. V sedadlech se příjemně sedí, stejně jako volant si je nastavíte podle vlastní potřeby. Poskládat do vozu čtyřčlennou posádku i se skromnějšími zavazadly je hračka.

To všechno by ale bylo k ničemu, pokud by cruze zklamal v akci. I když by se to podle účasti v seriálu cestovních vozů WTCC mohlo zdát, tenhle chevrolet rozhodně neaspiruje na titul sporťák roku. I méně vnímavější řidič po prvních ujetých kilometrech pozná, že tady je všechno podřízeno pohodlí cestujících. Týká se to příjemně nastaveného posilovače řízení, dávkování brzdného účinku i sedmnáctipalcových kol, která testovaný chevrolet obouval: O číslo větší disky by se s velkou pravděpodobností negativně podepsaly na jízdním komfortu.

Někde hluboko skryté sportovní geny cruzu připomíná jen neuvěřitelně přesné řazení s krátkými drahami – pro mě osobně by bylo hlavním důvodem k tomu, abych se nesháněl po automatu, i když příplatek 30 tisíc z něj dělá hodně zajímavou volbu.

Chevrolet Cruze 2.0 D

motor vznětový čtyřválec

objem 1 991 cm3

max. výkon 120 kW (163 koní)

max. toč. moment 360 N.m

max. rychlost 205 km/h

z 0 na 100 km/h 8,5 s

spotřeba 5,4 l/100 km

cena test. modelu 461 500 Kč

Důvod k optimismu

Šestistupňový manuál dobře komunikuje s testovaným dvoulitrovým dieselem. Papírový výkon přes 160 koní sice vybízí k razantnější akceleraci, tu ale pokaždé zhatí více než reálný turboefekt. Spíše klidnou náturu téhle pohonné jednotky pak oceníte ve chvíli, kdy si na displeji palubního počítače aktivujete zobrazení okamžité spotřeby. Při předpisové osmdesátce na městském okruhu si při zařazené pětce řekne o potěšujících pět litrů, na dálnici jí bude stačit osm. Průměr si snadno spočítáte.

Optimistickým hodnotám hodně pomáhá právě i převodovka odstupňovaná pro lehký chod. Její jedinou nevýhodou je, že pokud se pomalu sunete v koloně a budete se motoru snažit vnutit k rozjezdu dvojku, nebo dokonce trojku, odmítne ji s kuckáním.

Nelehký úděl

Přesvědčit zdejší konzervativní zákazníky, kteří houfně přísahají na tuzemskou octavii, aby se při výběru vozu zamysleli nad cruzem, nebude snadné. Pokud se ale někdo nebojí experimentovat a svoje peníze se rozhodne utratit za tohle dobře vypadající auto se solidními jízdními vlastnostmi i přijatelnou cenovkou, zklamání ho nečeká.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít