Chemičtí mušketýři

10. března 2008, 00:00 - Filip Černoch
10. března 2008, 00:00

Všichni za jednoho a dohromady do světa.

Že v jednotě je síla, potvrzuje i zkušenost chemického exportního uskupení NBC Team. Deset let fungující aliance už prokázala svou užitečnost, v sektoru armádních výrobců je ale zatím osamělým střelcem.

Pro malé a střední firmy je cesta na zahraniční trhy extrémně obtížná. Jednou z možností, jak uspět a zároveň snížit náklady tohoto kroku, je postupovat formou vývozní aliance. V českém obranném průmyslu funguje zatím pouze jediná, pod zkratkou NBC Team sdružuje celkem jedenáct firem. Ty produkují širokou škálu protichemického zabezpečení, od ochranných masek a filtrů, přes detekční prostředky až po speciálně upravená vozidla.

„Logika založení naší aliance byla jasná, sdružili jsme se proto, že se potřebujeme. Když přijdu za zahraničním zákazníkem s nějakou nabídkou, v drtivé většině se zajímá i o další produkty, které jsou s mým zbožím spojené. Takže zazní otázka nejen na moje detekční zařízení na chemické látky, ale i na prostředky ochrany proti nim, zařízení pro dekontaminaci a podobně,“ vysvětluje Josef Orel z firmy Oritest. „Takže se snažíme nabízet produkty naší branže v jakémsi balíčku, propagovat je na výstavách i zákazníkům společně. Navíc pokud vezmete svého kolegu třeba do Turecka a tam ho doporučíte, rázem ušetří rok práce,“ dodává.

Efektivitu NBC Teamu potvrzuje i fakt, že ačkoliv oficiální podobu dostala před čtyřmi lety, na neformální bázi spolu firmy spolupracovaly už od roku 1998. Konkrétním příkladem jejich úspěchu pak může být například nedávný společný obchod v Angole, kam členové NBC Teamu vyvezli komplexní balíček produktů, nebo v Turecku, kde se prosadily ochranné masky a detekční produkty.

Vývozní aliance se navíc těší také podpoře vládní agentury CzechTrade. „Naším prvořadým zájmem je, aby malé a střední podniky z jednoho oboru mohly společně působit na stejnou cílovou skupinu, a obstály tak v konkurenci větších firem. Vývozních aliancí pod naší záštitou je celkem sedmnáct, vedle výměny zkušeností a znalostí a třeba společné prezentace na našich akcích je podporujeme i finančně,“ upozorňuje tiskový mluvčí CzechTrade Aleš Řiháček.

„Konkrétně do letošního roku mohla zmiňovaná exportní uskupení využívat podpory z programu Aliance, od letošního roku se firmám nabízí pomoc z unijního programu Marketing. Ten se ale týká pouze mimopražských firem, pro společnosti z hlavního města tedy zvažujeme nějaké jiné řešení,“ uzavírá Řiháček.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče