Chci svůj… Vevo?

15. prosince 2009, 16:30 - Tom Lowry
15. prosince 2009, 16:30

Značně roztříštěné hudební odvětví...

Celý podtitul: Značně roztříštěné hudební odvětví se sjednocuje a spouští internetové stránky financované z reklamy

Hudební odvětví zorganizovalo 8. prosince na Manhattanu show plnou hvězdných jmen. Konala se u příležitosti oslav spuštění dlouho očekávaných hudebních internetových stránek Vevo. Hlavní investoři, společnosti Universal Music, Sony Music Entertainment a EMI Group, doufají, že se díky Vevu podaří znovu roztočit upadající nahrávací odvětví. Mezi návštěvníky usrkávajícími víno na oslavě v SoHo byli Rihanna, členové skupiny 50 Cent, Bono, Mary J. Bligeová a další hvězdy.
Umělci přesto nezářili nadšením. „Nic ,nezachrání‘ hudební odvětví,“ řekla Sheryl Crow novinářům. „Pomáhá však každá maličkost.“ Mariah Carey zavtipkovala: „Není to báječné, že se můžeme shromáždit a pokusit se zachránit to, co bývalo výjimečné?“ Příznačné také je, že společnost Warner Music Group dosud bere experimentu Vevo rezervovaně.
Nahrávací studia mnoho let považovala hudební klipy jen za nástroj k prodeji hudebních nosičů. Poté, co se prodeje propadly o více než 52 procent oproti vrcholu v roce 2000, začalo hudební odvětví spatřovat v klipech potenciální reklamní zlatý důl – nebo alespoň stříbrný. Na hudební klipy spadá většina veškerého provozu na stránkách YouTube, a proto si nahrávací společnosti řekly, proč neposkytovat vlastní službu a neprodávat přitom reklamu? „To na kompenzaci miliard dolarů, o něž toto odvětví přišlo od okamžiku, kdy cédéčka začala být nepodstatná, nestačí,“ říká analytik společnosti Forrester Research James McQuivey. „Je to však dílek, jenž zapadá do příjmové skládanky.“

Jako Hulu, ale jiné

Generální ředitel společnosti Vevo Rio Caraeff říká, že jejich cílem je „prohloubit“ zážitek hudebních fanoušků nabídnutím jediného místa, na němž budou umístěny klipy v mimořádné kvalitě společně s bonusovými materiály o umělcích a jejich skladbách. Vevo, jež má vlastní kanál na YouTube, je hudební napodobeninou televizních a filmových internetových stránek Hulu, jež společně provozují společnosti NBC, Fox a ABC.
Je sice pravda, že Hulu není výdělečný podnik, ale oba modely se od sebe v mnohém liší. Zatímco diváci zhlédnou na internetu epizody televizních seriálů jednou či dvakrát, hudební klipy hltají stále znovu. Hudební klip ke skladbě Bad Romance zpěvačky Lady Gaga byl na YouTube zhlédnut 35milionkrát, říká McQuivey. A dodává, že ani nejúspěšnější televizní seriály se na Hulu nedostanou přes tři miliony. Také počet uživatelů stránek Vevo může být mnohem vyšší než fanoušků Hulu. Informovaný zdroj ze společnosti Vevo tvrdí, že diváci, kteří zhlédli miliardu hudebních klipů studií Sony a Universal na stránkách YouTube, se přesunou na Vevo – a to nepočítáme klipy od nahrávacího studia EMI a dalších nezávislých společností.
Již v okamžiku spuštění bylo na stránkách Vevo zaregistrováno dvacet inzerentů – včetně společností AT&T, McDonald’s, MasterCard a Elizabeth Arden. Vevo umožní společnostem vytvářet kontakty s fanoušky – například značkové hudební seznamy – a sponzorovat originálně sestavované programy, jako jsou seriály o zákulisí života umělců na koncertních turné. Určité riziko představuje příliš mnoho reklamy – spoty před hudebními klipy, zobrazování reklam okolo nich a reklamy překrývající klipy. To by mohlo odradit fanoušky, jež na takovou dotěrnost nejsou zvyklí.
Společnost Warner má na věc odlišný pohled. Je přesvědčena, že portálu podobná služba Vevo oslabí jediné značky, jež jsou v hudbě důležité – umělce. Firma Warner si chce být jista, že každý hudební klip, jenž se objeví na internetu, nasměruje fanoušky přímo na osobní stránky konkrétního umělce. Důvod je zřejmý. Firma Warner smluvně zavázala polovinu z tisíce umělců k 360 akcím, na nichž inkasuje svůj podíl z prodaných vstupenek, suvenýrů, a dokonce z členských poplatků fan klubu. Mimo to firma Warner, i pokud syndikuje své hudební klipy, řekněme firmě AOL Music, nadále kontroluje reklamu. „Ze zkušenosti víme, že všichni – umělci, fanoušci, studia i zadavatelé reklamy – mají nejvyšší zisky, jsou-li zákazníci spojeni přímo s umělcem,“ říká manažer firmy Warner Michael Nash.
Generální ředitel společnosti Warner Edgar Bronfman mladší tento zápas nemůže prohrát. Pokud Vevo neuspěje, bude to vypadat, že je jasnovidec. A pokud uspěje, vždy se může připojit.

Popisek s. 66
Lady Gaga. Diváci mají sklon sledovat hudební klipy stále znovu.

Copyrighted 2009 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít