Chci svůj… Vevo?

15. prosince 2009, 16:30 - Tom Lowry
15. prosince 2009, 16:30

Značně roztříštěné hudební odvětví...

Celý podtitul: Značně roztříštěné hudební odvětví se sjednocuje a spouští internetové stránky financované z reklamy

Hudební odvětví zorganizovalo 8. prosince na Manhattanu show plnou hvězdných jmen. Konala se u příležitosti oslav spuštění dlouho očekávaných hudebních internetových stránek Vevo. Hlavní investoři, společnosti Universal Music, Sony Music Entertainment a EMI Group, doufají, že se díky Vevu podaří znovu roztočit upadající nahrávací odvětví. Mezi návštěvníky usrkávajícími víno na oslavě v SoHo byli Rihanna, členové skupiny 50 Cent, Bono, Mary J. Bligeová a další hvězdy.
Umělci přesto nezářili nadšením. „Nic ,nezachrání‘ hudební odvětví,“ řekla Sheryl Crow novinářům. „Pomáhá však každá maličkost.“ Mariah Carey zavtipkovala: „Není to báječné, že se můžeme shromáždit a pokusit se zachránit to, co bývalo výjimečné?“ Příznačné také je, že společnost Warner Music Group dosud bere experimentu Vevo rezervovaně.
Nahrávací studia mnoho let považovala hudební klipy jen za nástroj k prodeji hudebních nosičů. Poté, co se prodeje propadly o více než 52 procent oproti vrcholu v roce 2000, začalo hudební odvětví spatřovat v klipech potenciální reklamní zlatý důl – nebo alespoň stříbrný. Na hudební klipy spadá většina veškerého provozu na stránkách YouTube, a proto si nahrávací společnosti řekly, proč neposkytovat vlastní službu a neprodávat přitom reklamu? „To na kompenzaci miliard dolarů, o něž toto odvětví přišlo od okamžiku, kdy cédéčka začala být nepodstatná, nestačí,“ říká analytik společnosti Forrester Research James McQuivey. „Je to však dílek, jenž zapadá do příjmové skládanky.“

Jako Hulu, ale jiné

Generální ředitel společnosti Vevo Rio Caraeff říká, že jejich cílem je „prohloubit“ zážitek hudebních fanoušků nabídnutím jediného místa, na němž budou umístěny klipy v mimořádné kvalitě společně s bonusovými materiály o umělcích a jejich skladbách. Vevo, jež má vlastní kanál na YouTube, je hudební napodobeninou televizních a filmových internetových stránek Hulu, jež společně provozují společnosti NBC, Fox a ABC.
Je sice pravda, že Hulu není výdělečný podnik, ale oba modely se od sebe v mnohém liší. Zatímco diváci zhlédnou na internetu epizody televizních seriálů jednou či dvakrát, hudební klipy hltají stále znovu. Hudební klip ke skladbě Bad Romance zpěvačky Lady Gaga byl na YouTube zhlédnut 35milionkrát, říká McQuivey. A dodává, že ani nejúspěšnější televizní seriály se na Hulu nedostanou přes tři miliony. Také počet uživatelů stránek Vevo může být mnohem vyšší než fanoušků Hulu. Informovaný zdroj ze společnosti Vevo tvrdí, že diváci, kteří zhlédli miliardu hudebních klipů studií Sony a Universal na stránkách YouTube, se přesunou na Vevo – a to nepočítáme klipy od nahrávacího studia EMI a dalších nezávislých společností.
Již v okamžiku spuštění bylo na stránkách Vevo zaregistrováno dvacet inzerentů – včetně společností AT&T, McDonald’s, MasterCard a Elizabeth Arden. Vevo umožní společnostem vytvářet kontakty s fanoušky – například značkové hudební seznamy – a sponzorovat originálně sestavované programy, jako jsou seriály o zákulisí života umělců na koncertních turné. Určité riziko představuje příliš mnoho reklamy – spoty před hudebními klipy, zobrazování reklam okolo nich a reklamy překrývající klipy. To by mohlo odradit fanoušky, jež na takovou dotěrnost nejsou zvyklí.
Společnost Warner má na věc odlišný pohled. Je přesvědčena, že portálu podobná služba Vevo oslabí jediné značky, jež jsou v hudbě důležité – umělce. Firma Warner si chce být jista, že každý hudební klip, jenž se objeví na internetu, nasměruje fanoušky přímo na osobní stránky konkrétního umělce. Důvod je zřejmý. Firma Warner smluvně zavázala polovinu z tisíce umělců k 360 akcím, na nichž inkasuje svůj podíl z prodaných vstupenek, suvenýrů, a dokonce z členských poplatků fan klubu. Mimo to firma Warner, i pokud syndikuje své hudební klipy, řekněme firmě AOL Music, nadále kontroluje reklamu. „Ze zkušenosti víme, že všichni – umělci, fanoušci, studia i zadavatelé reklamy – mají nejvyšší zisky, jsou-li zákazníci spojeni přímo s umělcem,“ říká manažer firmy Warner Michael Nash.
Generální ředitel společnosti Warner Edgar Bronfman mladší tento zápas nemůže prohrát. Pokud Vevo neuspěje, bude to vypadat, že je jasnovidec. A pokud uspěje, vždy se může připojit.

Popisek s. 66
Lady Gaga. Diváci mají sklon sledovat hudební klipy stále znovu.

Copyrighted 2009 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Překlad: Edita Jiráková

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče