Chcete platit mýtné?

08. září 2003, 00:00 - JAN ŠMÍD, politolog
08. září 2003, 00:00

V Německu se zavádí mýto. Vrátil se snad středověk? Nikoliv. Platit se nebude za průjezd panstvím, ale za jízdu kamiónů po dálnici. Také je nebudou vybírat panští poskoci, ale vysoce inteligentní elektronický systém. Snad až příliš inteligentní na tak hloupou věc.

Česká republika nehodlá zůstat pozadu, obzvlášť když se jedná o blaho státní pokladny. V Německu ještě mýto pořádně nezavedli, a už mají plno negativních zkušeností; například nedokáží včas upravit všechny kamióny. To však nebrání zemím Visegrádské čtyřky, aby se už během září v Praze sešli a jednali o vybírání poplatků na dálnicích. Ne o tom, zda mýtné ano či ne; běží už jen o to kdy, a za kolik. Politici totiž opět předběhli dobu. Veřejná diskuze, zda někdo něco takového vůbec chce, ještě ani nezačala, a už je některým politikům naprosto jasné, že mýtné bude. Asi nás čeká přepisování učebnic, aby se naše děti mohly učit, že mýto je skvělá věc, kterou před staletími hloupě zrušil nějaký osvícenec, aby ji znovu zavedly až země Evropské unie. Z mýta pro kamióny pak nebude těžké udělat mýto i pro dodávky a nakonec mýto úplně pro všechny. Co je na mýtu tak přitažlivé, že si na něj politici tak najednou vzpomněli? Kdysi bývalo platbou za stavbu a údržbu cest a mostů. Ale, co čert nechtěl, i šlechtici, kteří o cesty valně nedbali a mosty nechávali spadnout, vybírali mýto. Neinvestovali jej však zpět do blaha obchodu, ale do svého rozmařilého života. Z mýta už nebyl poplatek za použití cesty, ale výpalné. Člověk se na začátku 21. století nerad smiřuje s tím, že se toho moc nezměnilo od dob těch loupeživých rytířů. Nepořádají už pitky na nedobytných hradech, ale zasedají ve Strakově akademii; přitom si vyprávějí stále stejné vtipy, jak zase ty udřené poddané dobře napálili, co všechno jim slíbili a jak se jim pak vysmáli. S mýtným je to stejné. Na stavby a opravy silnic bohatě stačí spotřební daň z nafty a benzinu. Drtivá většina těchto příjmů však padne na prostopášný život státu, a z toho mála, co zbyde, se ještě dotuje železnice. Podnikatelé si už jedenáctý rok (jistě s velkou chutí) připlácejí na lepší silnice takzvanou silniční daní. Také se objevily dálniční známky a s nimi slib, že ubude děr alespoň na dálnicích. Místo toho přibylo děr ve státní kase, a tak můžeme směle hádat, co se zlepší po zavedení mýta. Tipuji to na platy státních zaměstnanců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující…
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Technologie
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Člověk převlečený za sedadlo? Ito je při vývoji autonomních vozů potřeba
Změřte si rychlost internetu
Google nakonec koupí jen část HTC. Na Tchaj-wan za to pošle 1,1 miliardy dolarů
Další den, nové sestavení. Microsoft vydal Windows 10 Insider Preview build 16294
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít