Chcete platit mýtné?

08. září 2003, 00:00 - JAN ŠMÍD, politolog
08. září 2003, 00:00

V Německu se zavádí mýto. Vrátil se snad středověk? Nikoliv. Platit se nebude za průjezd panstvím, ale za jízdu kamiónů po dálnici. Také je nebudou vybírat panští poskoci, ale vysoce inteligentní elektronický systém. Snad až příliš inteligentní na tak hloupou věc.

Česká republika nehodlá zůstat pozadu, obzvlášť když se jedná o blaho státní pokladny. V Německu ještě mýto pořádně nezavedli, a už mají plno negativních zkušeností; například nedokáží včas upravit všechny kamióny. To však nebrání zemím Visegrádské čtyřky, aby se už během září v Praze sešli a jednali o vybírání poplatků na dálnicích. Ne o tom, zda mýtné ano či ne; běží už jen o to kdy, a za kolik. Politici totiž opět předběhli dobu. Veřejná diskuze, zda někdo něco takového vůbec chce, ještě ani nezačala, a už je některým politikům naprosto jasné, že mýtné bude. Asi nás čeká přepisování učebnic, aby se naše děti mohly učit, že mýto je skvělá věc, kterou před staletími hloupě zrušil nějaký osvícenec, aby ji znovu zavedly až země Evropské unie. Z mýta pro kamióny pak nebude těžké udělat mýto i pro dodávky a nakonec mýto úplně pro všechny. Co je na mýtu tak přitažlivé, že si na něj politici tak najednou vzpomněli? Kdysi bývalo platbou za stavbu a údržbu cest a mostů. Ale, co čert nechtěl, i šlechtici, kteří o cesty valně nedbali a mosty nechávali spadnout, vybírali mýto. Neinvestovali jej však zpět do blaha obchodu, ale do svého rozmařilého života. Z mýta už nebyl poplatek za použití cesty, ale výpalné. Člověk se na začátku 21. století nerad smiřuje s tím, že se toho moc nezměnilo od dob těch loupeživých rytířů. Nepořádají už pitky na nedobytných hradech, ale zasedají ve Strakově akademii; přitom si vyprávějí stále stejné vtipy, jak zase ty udřené poddané dobře napálili, co všechno jim slíbili a jak se jim pak vysmáli. S mýtným je to stejné. Na stavby a opravy silnic bohatě stačí spotřební daň z nafty a benzinu. Drtivá většina těchto příjmů však padne na prostopášný život státu, a z toho mála, co zbyde, se ještě dotuje železnice. Podnikatelé si už jedenáctý rok (jistě s velkou chutí) připlácejí na lepší silnice takzvanou silniční daní. Také se objevily dálniční známky a s nimi slib, že ubude děr alespoň na dálnicích. Místo toho přibylo děr ve státní kase, a tak můžeme směle hádat, co se zlepší po zavedení mýta. Tipuji to na platy státních zaměstnanců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít