Chceme sjednotit podporu exportu

31. prosince 2007, 00:00 - Tomáš Stingl
31. prosince 2007, 00:00

GENERÁLNÍ ŘEDITEL CZECHTRADE IVAN JUKL - Vládní proexportní agentura CzechTrade má za sebou dobrý rok. Letos se jí téměř zdvojnásobil počet platících klientů. Pro příští sezonu chystá agentura několik novinek, které mají pomoci vývozcům. „Mimo jiné půjde o značně vylepšený Adresář firem,“ říká šéf CzechTrade Ivan Jukl.

Nedlouho po nástupu do vedení CzechTrade jste našemu týdeníku řekl, že byste byl rád, kdyby k vám podnikatelé chodili jako do baru. Pro takový koktejl proexportní podpory. Vyšlo to?

Myslím, že ano. Nejlépe za nás mluví rostoucí čísla. Zatímco v roce 2005 měl CzechTrade jen 800 klientů, loni jich bylo už přibližně 1200. A letos jsme měli ještě před koncem roku již přes 2000 platících klientů.

Kdo přesně je pro vás „klient“?

Vzhledem k naší hlavní činnosti se ta čísla, o nichž hovořím, vztahují pouze k firmám, které si zaplatí službu některé z našich 33 zahraničních kanceláří. Vedle toho je zde mnoho dalších tisíců lidí, kteří přicházejí na naše semináře, využívají denně naši bezplatnou informační službu CzechTrade nebo informační databáze našeho webového portálu. Především jde o databázi exportních příležitostí. I počet těchto lidí roste. Je to pro nás důkazem, že propagační kampaň CzechTrade se neminula účinkem. Také pomohlo, že je nás více vidět v českých regionech.

A co bylo naopak neúspěchem?

Zůstanu opět u naší hlavní činnosti, tedy u zahraničních kanceláří. Nenazval bych to přímo neúspěchem, ale zatím je trochu pod svými možnostmi využití naší kanceláře v Mexiku. Čeští vývozci podle mě dosud nedocenili obrovský potenciál této země. Je velmi lidnatá, samo Mexiko city je největším městem světa. Rád bych tedy české firmy tímto vyzval, aby začaly nad mexickým trhem a především nad jeho průmyslovými příležitostmi znovu přemýšlet.

Nedostatečný zájem je konec konců zatím o celou Latinskou Ameriku. Dobře se nám ovšem povedlo – například na brněnských veletrzích – propagovat naši brazilskou pobočku. Ta nyní jede na plné obrátky.

Čím si malý zájem o Latinskou Ameriku vysvětlujete?

Také export je vystaven módním vlnám. A Česko v současnosti snad až příliš podlehlo módě investovat na východě.

Směr českého vývozu ovšem mimo jiné stimulujete právě i vy, CzechTrade. Chystáte otevření nějakých nových poboček v dalších zemích?

Za poslední rok jsme otevřeli tři pobočky, to je myslím dost. A bylo to právě na klíčových asijských trzích. V Dubaji, v západočínském Chengdu a před několika týdny také ve Vietnamu. Už během krátké doby si tyto pobočky vydobyly dobrou pověst a o jejich služby je velký zájem. Neplánujeme tudíž v dohledné době ani tak otevření další kanceláře, jako spíš posílení kapacity stávajících poboček.

Již dříve jste naznačil, že chcete naopak rušit nadbytečné kanceláře v Evropě, kde jejich služby exportér příliš nepotřebuje. Podnikatelé již poměry znají a pravidla hry bývají podobná jako v Česku. Plánujete tedy zrušení některé z evropských poboček?

V tuto chvíli si umím představit, že bychom se obešli například bez kanceláře v Maďarsku.

FALEŠNÝ CZECHTRADE PARAZITUJE NA NAŠEM JMÉNU

Náš časopis loni upozornil na jakýsi „falešný“ CzechTrade (viz Profit č. 25/2006). Tedy soukromou firmu CzechTrade Internet, s. r. o., která pod podobným logem nabízí proexportní poradenství. Jak se případ vyvíjí?

Rozhodně neupírám nikomu právo na jakoukoliv podnikatelskou činnost. Jednání zmíněné společnosti ale rozhodně pokládám přinejmenším za neetické. Parazituje na dobrém jménu vládní agentury. Na veřejnosti většinou nevystupuje pod svým celým názvem, ale pouze pod zkráceným názvem CzechTrade, navíc psaném ve stejné podobě, jako název státní agentury – tedy bez mezery a s velkým „T“ uprostřed.

Bohužel jsme v poslední době dokonce zaznamenali více případů, kdy si firmy u této společnosti zaplatily službu v domnění, že si ji kupují u národní proexportní agentury. Přitom zmíněná společnost v žádném případě nedisponuje takovou sítí obchodních kanceláří ve světě, jakou můžeme nabídnout my.

Nakolik jsou zatím úspěšné vaše snahy ochránit jméno a logo státní agentury před napodobováním? Ochranná známka by pomohla předejít právě takovým případům.

Velmi nás mrzí, že se nám zatím nepodařilo u Úřadu průmyslového vlastnictví získat pro CzechTrade ochrannou známku. Nechci vás zahlcovat technickými detaily, které se na vydání známky vážou. Nicméně pravdou je, že je její získání během na dlouhou trať. My ho ale nevzdáme a v roce 2008 podnikneme další kroky pro to, aby čeští exportéři nebyli klamáni.

CHCEME PLNĚ SPOLUPRACOVAT S AMBASÁDAMI

Jakými kroky chystáte podpořit export v nadcházejícím roce?

Tak především jsme výrazně zapracovali na projektu Adresář exportérů. To je staronová databáze, kterou doposud CzechTrade spravoval za využití peněz z evropských fondů. Uvedeného způsobu financování však již nebylo možno letos použít. Přesto jsme se rozhodli databázi přeměnit ve službu na špičkovém standardu. Výsledkem je, že ji udržíme nejen v obvyklém provozu, ale především jsme databázi hodně vylepšili po technické stránce. Plánujeme ji nabízet jako produkt, který snese i tu nejpřísnější světovou konkurenci.

Celý systém jsme vybudovali tak, aby co nejvíce odpovídal potřebám dvou základních uživatelských skupin – zahraničním subjektům, které v Česku hledají dodavatele, a českým firmám, jež v zahraničí hledají obchodního partnera.

ING. IVAN JUKL

V roce 1988 dokončil studium na elektrotechnické fakultě ČVUT a absolvoval kurzy řízení na dánském evropském institutu a japonském Post Graduate Training Center. V letech 1998 až 2000 zastával manažerské pozice v oblasti zahraničního obchodu a mezinárodních vztahů ve společnostech EZ Praha a ELTODO. Na praxi v soukromém sektoru navázal působením na zastupitelském úřadu České republiky v Dánsku. Hovoří anglicky, francouzsky, německy a rusky. Generálním ředitelem agentury CzechTrade je od března 2006.

A jakou máte pro příští rok celkovou vizi růstu CzechTrade?

Šancí nejen pro CzechTrade, ale i pro celou českou ekonomickou diplomacii je vytvoření podnikateli dlouho očekávané jednotné nabídky zahraničních služeb. Českým vývozcům po celém světě by tak měly být nabízeny stejné služby bez ohledu na to, zda v dané zemi je, nebo není kancelář agentury CzechTrade.

Zahraniční zkušenost ukazuje, že této vize lze v těsné spolupráci s obchodně-ekonomickými úseky našich velvyslanectví dosáhnout.

Právě to je bolavé místo. Na naši redakci se často obracejí podnikatelé, kteří nebyli spokojeni s tím, jak jim pomohla nebo spíš nepomohla ambasáda v obchodních sporech…

To jste mimoděk udeřil hřebíček na hlavičku. Problém bývá totiž právě v tom, že obchodní rada má minimální zpětnou vazbu. Podnikatelé si stěžují médiím nebo známým, a ambasáda se o tom mnohdy ani nedozví.

Sám jsem pracoval jako obchodní rada šest let, takže vím, že zpětná vazba je často opravdu nulová. A v tom je právě jedna z výhod CzechTrade. Platící klient, pro kterého zpracováváme nějakou zakázku, už má pochopitelně určité požadavky, hlídá si, jak svou práci děláme, a své případné výhrady nám hned sdělí.

VÍC NEŽ 100 NÁS NEBUDE

Když už jsme u provázání státních institucí… Stále se spekuluje o spojení agentur CzechTrade, CzechInvest a CzechTourism. Jak se na to díváte vy?

Já tvrdím, že podstatná je služba podnikateli. Tomu až tolik nezáleží na tom, pod jakou značkou ji dostává. Hlavní je konkrétní pomoc na konkrétních zakázkách.

Takže sloučit, nebo nesloučit?

To musí rozhodnout vláda, která toto jako zvláštní úkol v oblasti ekonomické diplomacie řeší. Jde samozřejmě do jisté míry o politické rozhodnutí.

Jak zatím vidíte personální růst CzechTrade?

Agentura nemůže růst donekonečna. Počet zaměstnanců by měl zůstat zhruba na současné úrovni, to jest kolem stovky lidí. Na co se ale chceme ještě víc zaměřit, je vytíženost našich pracovníků. Už teď roste, to znamená, že se lidé na našich pobočkách stále méně zabývají administrativní agendou a stále víc dělají přímo na vlastních zakázkách.

Je nějaké riziko, na které by si měli podle vás dát vývozci v příštím roce obzvláštní pozor?

Obvyklé faktory, jakými jsou kolísání dolaru či eura nebo nestabilní politická situace v některých regionech, ty tu budou samozřejmě vždycky. Ale myslím, že pokud vývozci využijí servis, který jim nabízíme, nemusejí se bát vyrazit do světa. Žádnou mimořádnou hrozbu nevidím.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče