Chateau Nováková aneb Obdarovávejte obchodní partnery s fantazií

15. prosince 2003, 00:00 - Připravil ZDENĚK KUBÍN
15. prosince 2003, 00:00

HOVOŘÍME-LI O VÍNU V PŘEDVÁNOČNÍM ČASE, NEMĚLI BYCHOM ZAPOMÍNAT, ŽE VÍNO MŮŽE BÝT I VHODNÝM DÁRKEM - ZNÁMÝM, OBCHODNÍM PARTNERŮM, SPOLUPRACOVNÍKŮM.

Ne každý chce dát vánoční dárek svým obchodním partnerům v hodnotě několika tisíc korun. Na druhou stranu dlouhodobým, seriózním partnerům - obchodním manažerům, ředitelům a dalším představitelům partnerské firmy - by jen samotná novoročenka stačit neměla. A právě víno je vhodným dárkem, kterým se určitě nic nezkazí.

ORIGINALITA A ZÁKON Víno pro tyto účely by mělo být něčím výjimečné. Tuto odlišnost může dodat například netypický tvar lahve, ale také třeba speciální firemní etiketa na lahvi, která bude v dárkovém balení. Příkladem může být firma, která nechala pro své obchodní partnery zhotovit etikety s názvem obsahujícím jméno obdarovaného (může to být také název firmy). Když paní Nováková, členka vrcholového managementu partnerské firmy, obdrží s vánočním a novoročním blahopřáním kvalitní víno v lahvi neobvyklých tvarů a na etiketě nalezne název Chateu Nováková, jistě ji originalita takovéhoto dárku zaujme. Je ale vůbec možné takovýmito etiketami láhve vína označovat? Zákon tomu v podstatě nebrání, ale některé předpisy je třeba dodržet. „Na etiketě s tímto jménem musí být uveden druh vína - například červené známkové víno,“ říká Jitka Kružíková z Českých vinařských závodů. „Menší etiketa na zadní straně lahve pak uvádí obvyklé údaje, jež požaduje zákon - adresa výrobce, obsah a název vína, odrůda, oblast, obsah alkoholu apod.“ LZE VÍNO ODEČÍST Z DANÍ?**

Začátkem prosince se v jedněch novinách objevil povzdech moravského vinaře, že v souvislosti se zákonem o spotřebních daních nemohou firmy nakupovat víno jako dárky svým partnerům a dávat tyto výdaje do nákladů, tedy odečíst je z daní. Což je podle něho škoda a poškozuje to i vinaře v době, kdy budou muset čelit zvýšené evropské konkurenci. Jitka Kružíková uvádí, že se o novinku v zákoně nejedná. Již v předchozích letech nebylo možné si víno dávat do nákladů, i když spotřební daň byla nulová. Ale firmy samozřejmě víno jako dárek dávat mohou - musí ho ale zaplatit ze zisku. A protože se nejedná o kamiony vína, ale nejčastěji spíše o desítky odebrané jednou do roka, firmy tuto možnost využívají i nadále. Odpadly především menší firmy a ti podnikatelé, které tyto nákupy nevyužívali pro prezentaci firmy a pozornost svým partnerům, ale především pro svoji spotřebu.

Mohlo by vás zajímat

Další videa z Euro TV
  • Martin Komárek: Už nebudu klukem z plakátu

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

Hry pro příležitostné hráče