Charita zajímá stále více firem

01. září 2011, 07:36 - Renata Lichtenegerová
01. září 2011, 07:36

Patří k dobrému jménu firmy, pokud se věnuje charitativním projektům. Tím, že pracovní kolektiv společně „koná dobro“, totiž hodně získává. Stejně jako jeho zaměstnavatel.

Foto: Luděk Peřina/MF Dnes/Profimedia

Přestože je běžný všední den, několik desítek zaměstnanců analytické společnosti Jones Lang LaSalle si bude hrát. Již čtvrtý rok za sebou totiž firma pořádá „den plný her a zábavy“ pro děti z dětského domova v Milovicích. Připraveno je několik sportovních soutěží, skákací hrad, divadélko, dovádění v pěně a na závěr opékání buřtů a zpívání u táboráku. Zaměstnanci pomohou i s některými opravami v areálu a z Milovic pak odjíždějí s dobrým pocitem. „Návštěva dětského domova se pro mnoho z nás stala srdeční záležitostí. Kdo si prožil nesmělé seznamování, hry plné radosti a smíchu a slzy při loučení, nemůže se nevrátit. Člověk si zde upravuje žebříček hodnot,“ říká Petr Kareš, který v Jones Lang LaSalle vede oddělení zastupování nájemníků.

Různé charitativní dny, během nichž zaměstnanci navštěvují dětské domovy, sázejí stromky a konají jiné aktivity ve prospěch druhých, pořádají firmy v duchu takzvané společenské odpovědnosti. „Když si to zkonkretizujeme, tak se daná společnost snaží být dobrým občanem a sousedem, mít vzorné vztahy s místními komunitami. Zkrátka se snaží někam patřit,“ říká František Hroník, ředitel agentury Motiv P, která se věnuje mimo jiné poradenství v oblasti personalistiky. Nejde ale jen o to, že firma udělá něco nad rámec svých povinností, pomůže dobré věci a při té příležitosti se stane pro své okolí sympatickou. Charitativní akce jí pomáhají i v otázkách loajality a motivace zaměstnanců.

Teambuilding trochu jinak

Není náhodou, že PR oddělení, která firemní charitativní akce zpravidla plánují, spolupracují na jejich přípravě s odděleními lidských zdrojů. Už samotný fakt, že se firma v otázkách pomoci druhým angažuje, totiž může mít pozitivní vliv na to, jak ji zaměstnanci vnímají. A to i v případě, že se sami charitativních akcí přímo neúčastní. Stačí to, že jsou na svého zaměstnavatele hrdí. „Hrdý zaměstnanec se pak i v soukromí o svém zaměstnavateli vyjadřuje pozitivně, což zvyšuje externí atraktivitu společnosti i obdiv k ní. To je důležité nejen v obchodním prostředí, ale také v oblasti náborů nebo při spolupráci se školami, zkrátka v procesech, během nichž se zaměstnavatel snaží zaujmout a přitáhnout potenciální zaměstnance,‘‘ říká psycholožka Katarína Bradáč.

U zaměstnanců, kteří se charitativní činnosti přímo účastní, může podle ní dojít i k dalším pozitivním efektům. Jde například o pocit uspokojení z vykonání dobrého skutku, který jim navíc zprostředkoval právě zaměstnavatel. „Během akce dochází ke stmelení týmů, osobnějším kontaktům mezi kolegy, a to obvykle napříč firmou. Díky tomu zaměstnanci navážou neformální vztahy, lépe se ve firmě integrují a jsou motivováni k účasti na různých celofiremních projektech,“ vysvětluje Bradáč.

Dobrovolníkem jedině dobrovolně

Aby byla firemní charita pro pracovní kolektiv přínosná, musí být skutečně dobrovolná. Odborníci varují, podobně jako u různých teambuildingových akcí, před vytvářením atmosféry povinnosti. Zvláště pokud je „konání dobra“ naplánováno na volný čas zaměstnanců. Nikdo by neměl být kolektivem či nadřízeným jakkoliv trestán za to, že se chtěl o víkendu místo záchrany ohrožených žab věnovat třeba rodině.

Společnosti, které jsou v oblasti společenské odpovědnosti zkušené, proto většinou nabízejí různé možnosti, jak se angažovat. „Pohled na charitativní činnost je zcela individuální záležitost. Někteří zaměstnanci upřednostňují finanční sbírky, jiní dávají přednost aktivní účasti v organizacích, další se těchto akcí neúčastní vůbec. Každý zaměstnanec má tedy možnost zvolit si nejvhodnější formu příspěvku dle vlastního uvážení,“ říká Petra Syřišťová, HR specialistka společnosti Henkel ČR. Ta každý rok připravuje několik projektů na pomoc dětem a několik ekologických aktivit. Převážně se jedná o bezplatnou dobrovolnickou činnost, která je vykonávána ve volném čase. Podle Petry Syřišťové posilují podobné akce i kreativitu, pracovitost a organizační schopnosti zaměstnanců.

 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Která země má nejdražší tarify ve střední Evropě? ČR nebo Polsko?
Co je dobré vědět o základní daňové slevě?
Co je dobré vědět o exekucích? 2. díl: dědictví, společné jmění manželů a rozvod
Jaké je zadlužení českých domácností?
Auta
Evropská komise vyšetřuje BMW, Mercedes a VW kvůli údajnému…
Mercedes vymění DTM za elektrické formule. Ostrý start plánuje na rok 2019
Subaru WRX STI proletělo Nürburgring téměř stejně rychle jako Porsche 918 Spyder
Mazda poprvé ukázala nový crossover CX-8. Bude to vlajková loď pro Japonsko
Bentley Continental GT Galene Edition je silniční jachta pro 30 movitých zákazníků
Technologie
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Čína blokuje WhatsApp, Rusko po jeho vzoru hodlá blokovat služby VPN a proxy
Poslední testovací kolo. Stáhněte si Android O Developer Preview 4
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít