Četrans je v insolvenci

28. srpna 2009, 11:27 - ČTK, <a href="http://www.aktualne.cz">Aktuálně.cz</a>
28. srpna 2009, 11:27

Ústecký krajský soud dnes zahájil insolvenční řízení se společností Četrans. Vyhověl žádosti firmy Kongresové centrum ILF, které dluží několik desítek milionů korun. Četrans patří k největším nákladním silničním dopravcům v Česku.

Autor: Jakub Stadler

Celková ztráta Četrans v polovině letošního roku podle návrhu dosáhla 1,4 miliardy korun. Vyplývá to z údajů zveřejněných v insolvenčním rejstříku. Četrans se zatím k situaci nevyjádřil.

Krátkodobé závazky Četransu dosahují ke konci června podle návrhu téměř 378 milionů korun. Pohledávka Kongresového centra ILF činí 43 milionů korun, dalších 13 milionů korun jsou úroky a 32 milionů korun smluvní pokuty.

Pohledávku získalo Kongresové centrum ILF letos v květnu od ČSOB. Kvůli dluhu již prý byla zahájena i exekuce, ale firma v návrhu tvrdí, že se při ní podařilo vymoci jen část dlužné částky, asi 18 milionů korun.

Hospodaření ústecké dopravní společnosti Četrans skončilo v loňském roce ztrátou 70,2 milionu korun. Společnost loni zahájila revitalizaci a zbavuje se všeho majetku, který nepotřebuje přímo pro své podnikání a další rozvoj. Hodlá se kromě jiných nemovitostí zbavit i administrativní budovy v centru Ústí nad Labem a přesunout vedení společnosti do Lovosic.

Kvůli dluhům vůči leasingovým společnostem vrací v současnosti 70 vozidel. Průměrný počet provozovaných motorových vozidel byl loni 385, nadále firma plánuje provozovat 195 kamionů. Loni pracovalo ve firmě v průměru 705 zaměstnanců, zhruba stovka řidičů i dalšího personálu by měla v budoucnu odejít.

Četrans v minulosti patřil k nejvýznamnějším přepravním společnostem v Česku. Vznikl v roce 1993 spojením nákladních přeprav společností ČSAD Ústí nad Labem a Plzeň, disponoval zhruba tisícovkou vozidel a měl 3500 zaměstnanců. Letos v dubnu brněnský krajský soud nepravomocně uložil šestici obžalovaných tresty tři roky až 10,5 roku vězení, mezi nimi byli i někdejší manažeři společnosti Ivan Domecký a Miloslav Havlík. Každý z nich podle soudu způsobil škodu přesahující 1,2 miliardy korun. Oba se podle soudce podíleli na opakovaném vytunelování Četransu v řádu stovek milionů korun.

Podle zástupce spediční společnosti, který si nepřál být jmenován, se v podobných problémech jako Četrans nachází i několik dalších velkých tuzemských silničních dopravců. Důvodem je ekonomické krize, která letos snížila dopravní výkony o pětinu. Od začátku roku ukončilo činnost přes 100 menších silničních dopravců.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít