Cestovky tlačí na snížení cen

09. března 2009, 05:05 - Renata Lichtenegerová
09. března 2009, 05:05

Tuzemským hotelům loni ubyli hosté. I první měsíce letošního roku zapadají do nálady ekonomické recese. Individuální hosté se ubytovávají na kratší dobu, firemní klientela snižuje rozpočty. Obchodní partneři navíc nutí hotely ke zlevňování.

Finanční krize dopadá i na klienty tuzemských hotelů. V těch se loni ubytovalo 12 840 000 hostů, což je o jedno procento méně než předloni. Pokles nastal poprvé od povodňového roku 2002. Nejhorší částí roku byly pro podnikatele v cestovním ruchu poslední tři měsíce. Ani začátek letošního roku ale zatím nepřináší zlepšení. „Krizi v podobě úbytku hostů už zaznamenal celý tuzemský hotelový trh. Z našeho pohledu pozorujeme u klientů snahu zkrátit dobu pobytu i firemních a konferenčních akcí,“ přibližuje Martina Konrádová, šéfka marketingu společnosti CPI Hotels. Ta provozuje třináct hotelů v sedmi městech Česka. Podle Konrádové firma vzala krizi v potaz a mírně upravila některé své plány. V posledních letech se firma soustředí především na rozšiřování konferenčních kapacit a zkvalitnění konferenčních prostor. V tom chce pokračovat. V blízké budoucnosti ale plánuje budovat nové či rekonstruovat stávající hotely v rámci multifunkčních center v krajských městech. „Realizace jednotlivých částí těchto center měla probíhat současně. V tuto chvíli dochází k úpravě projektů tak, aby mohly být realizovány po částech, v jednotlivých fázích,“ přibližuje Konrádová.

Podle generálního ředitele Wellness Hotelu Frymburk Jaroslava Fischera je možné předpokládat, že hotely, které nemají pevné a stabilní zázemí a nenabízejí kvalitní služby, opustí trh. „Zůstanou pouze ty hotely, pro které bude krize impulzem, aby na sobě začaly pracovat, nabídly klientům něco navíc, nějakou přidanou hodnotu. Obchodování bude celkově tvrdší než dosud,“ říká Fischer. Vlastníci a provozovatelé jednotlivých hotelů se podle něho budou muset naučit daleko rychleji předvídat plány konkurence a okamžitě na ně reagovat. „Ti, kteří už dnes krizi používají jako vysvětlení svých neúspěchů, se podle mého na trhu dlouho neudrží,“ dodává.

O krizi nic nepovíme

Těžký rok předpovídá tuzemským hotelům také mezinárodní poradenská společnost CB Richard Ellis. Přikládá také čísla z loňska, která zasazuje do kontextu celého regionu.

„Výsledky hotelů v regionu střední a východní Evropy nebyly tak dobré jako v roce 2007. Obsazenost klesla o 6,7 procenta. Nejslabšími městy, co se týče příjmu z pokoje, byly Bukurešť a Praha s propadem o jedenáct procent,“ přibližuje ředitel hotelového oddělení společnosti Martin Thom. V rámci celé České republiky pak příjmy z pokoje klesly téměř o čtvrtinu.

Hoteliéři oslovení Profitem již ve většině případů přistoupili k propouštění některých zaměstnanců a dalším škrtům provozních výdajů. Slovo „krize“ ale většinou jako vysvětlení případného snížení návštěvnosti nevytahují. Někteří o ní odmítají vůbec mluvit. „Společnost Mandarin Oriental nechce své hotely s tématy krize jakkoli spojovat,“ konstatovala například Lenka Rogerová, mediální zástupkyně firmy. Podobně reagoval i první český „zelený“ hotel Chateau Mcely nebo oba pražské Hiltony. Podle ředitele agentury CzechTourism Rostislava Vondrušky si hoteliéři, stejně jako majitelé cestovních kanceláří uvědomují, že cestovní ruch je značně ovlivněn mediálním obrazem krize. Turisté i další hosté hotelů možná nepociťují dopady recese na svých peněženkách, přesto ale preventivně šetří, aby byli připraveni na pohromu, která na ně „skáče“ ze stránek novin. Chování hotelových hostů se zkrátka mění. „To, že hosté šetří, jsme pocítili už na konci loňského roku v podobě nízkých rozpočtů na dříve bohaté vánoční večírky,“ říká ředitel českobudějovického hotelu Gomel Martin Šolka. Někteří hoteliéři zase vnímají změny v obsazenosti během týdne. „Zatímco dříve se výrazně zvyšovala poptávka po víkendových odpočinkových pobytech, v současnosti klesá. Tito klienti, většinou ze západních zemí, si v dnešní době výlety spíše odpouštějí. První, na co sáhnete při udržování rodinného rozpočtu, je právě nadstandard,“ říká Jiří Gajdošík, generální ředitel hotelu Le Palais Prague.

Zlevnit, či nezlevnit Ekonomická situace začíná „hýbat“ i důležitým poutem mezi hotely a cestovními kancelářemi. HOSTÉ V ČESKÝCH HOTELECH V českých hotelech se loni ubytovalo 12 840 000 hostů, což je o jedno procento méně než předloni. Zatímco ve čtvrtém čtvrtletí vykázaly pokles hostů všechny kraje, podle údajů za celý rok se Praha a jižní Morava mohly stále těšit z mírného růstu. Počet přenocování hostů však v Praze stagnoval a na jižní Moravě klesl o 2,3 procenta. Jediným krajem, kde se loni zvýšil počet přenocování, je Karlovarský kraj, kde hotely zaznamenaly růst o 1,6 procenta. Pramen: ČSÚ „Hotely, které doposud měly převážnou část hostů jen přes cestovní kanceláře, budou vystaveny abnormálně silnému tlaku na maximální snížení ceny,“ předpokládá generální ředitel Wellness Hotelu Frymburk Jaroslav Fischer. Upozorňuje ale zároveň na to, že podlehnou-li hotely tomuto tlaku, jen stěží se v budoucnu na původní ceny vrátí. V tomto kontextu roste význam individuálního hosta. Agentura CzechTourism i Asociace českých hotelů a restaurací zároveň už delší dobu upozorňují na to, že nízké ceny některých ubytovacích zařízení jsou pod hranicí rentability. Lukáš Souček, obchodní a marketingový ředitel hotelů Černigov v Hradci Králové a Sigma v Olomouci, předpokládá, že zájem ze strany tour operátorů a cestovních kanceláří bude letos oproti loňskému roku nižší. „Důvodem je kromě změn kurzu koruny také fakt, že klienti si ve snaze šetřit budou odříkat právě turistické a pobytové zájezdy,“ konstatuje Souček. Na snížení cen tlačí kromě cestovních kanceláří také firemní klientela. „Zlevňování ale v žádném případě nepovažujeme za ideální cestu k nalákání klientů. Tu naopak vidíme v rozšíření a zkvalitnění naší nabídky. Soustředíme se na služby, které konkurenční hotely v nabídce nemají,“ říká Fischer. Méně hvězd, větší nejistota**

Situace v krajích a Praze je značně odlišná. Zahraniční turisté míří především do metropole. Zde o ně ale svádí boj stále více hotelů a dalších ubytovacích zařízení. Krize tedy není jediným důvodem starostí pražských hoteliérů. Na trh navíc stále vstupují noví hráči. Začátkem března například otevíral pětihvězdičkový Sheraton patřící do skupiny luxusních amerických hotelů Starwood Hotels & Resorts Worldwide. V lednu nabídl pět hvězd také Buddha-Bar Hotel. Oba hotely vyrostly v centru města. O příchodu dalších se hovoří již delší dobu, zatím však nejsou stanovena přesná data. Například Le Royal Meridien má vzniknout v bývalém sídle IPB na Senovážném náměstí, Ritz-Carlton v domě U Sixtů u Staroměstského náměstí.

Předimenzování pražského trhu hotelů pravděpodobně povede k zániku některých z nich. Nejohroženější skupinou ale nejsou nejluxusnější pětihvězdičkové hotely. I přes hrozící úbytek hostů si patrně udrží „zdravé jádro“ své klientely. Zároveň za sebou mívají silné ekonomické zázemí. O jednu či dvě kategorie níž se pražským hoteliérům podniká o poznání hůře. Čyřhvězdičkových hotelů bylo v Praze v roce 2007 celkem 127, hotelů se třemi hvězdami 180. Na druhou stranu by právě do jejich prostor mohla zavítat část „odpadlíků“, kteří se dočasně odkloní od pěti hvězd.

Jednou z mála dobrých zpráv poslední doby jsou pro pražské hoteliéry výsledky průzkumu mezinárodního portálu Hotel.info. Praha je podle jeho uživatelů třetí na světě, co se týká poměru kvality a ceny hotelových služeb.

Podle Martiny Konrádové ze CPI Hotels by současné ekonomické dění mohlo „nahnat“ hotelové hosty také do regionů. Společnost prý tento trend již registruje. „Velice populární jsou také balíčky, kdy zahraniční turisté přiletí do Prahy, stráví zde den dva, a další dny tráví v krajských městech mimo metropoli,“ říká Konrádová.

Takzvaně „na svém“ by i v době krize mohly zůstat lázeňské hotely. V minulém roce se jim dařilo. Česká lázeňská ubytovací zařízení navštívilo 673 tisíc hostů. To je o dvacet tisíc více než v roce 2007. „I my v lázeňských hotelech samozřejmě registrujeme nižší poptávku, ale ta bývá na začátku roku tradičně slabší než v hlavní sezoně,“ říká Petr Milský, obchodní a marketingový ředitel hotelu Imperial Karlovy Vary. Dodává, že výhodou lázeňského hotelu je to, že se ho netýká úbytek firemních akcí a krátkých víkendových pobytů.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče