Cestou necestou

31. března 2009, 12:29 - Ivan Pilný
31. března 2009, 12:29

Žádná strategie, malých ani velkých firem, není neporušitelná norma

Na nedávném semináři Tuesday Business Network bylo hodně přednášek a diskusí na téma, zda má mít menší firma nějakou strategii. Pominu-li sémantické debaty o tom, kde končí strategie a kde začíná taktika, líbil se mi výrok jednoho lektora: „Strategii mám, i když ji nemám.“ Myslím, že zejména v dnešní době asi tenhle pasivní přístup nebude stačit. Strategie nemusí být něco velkého, vznešeného, neměnného, vypilovaného do detailu. Pár věcí bych jako vlastník nebo manažer malé či střední firmy měl vědět. Rozhodně to, co dělám, jaké mám výrobky a služby. Měl bych znát své zákazníky a jejich potřeby. Neškodí občas se podívat, v čem podniká konkurence. Pokud si tohle uvědomím, eventuálně doplním nějakou analýzou silných a slabých stránek firmy, vím, kde na trhu jsem a co tam dělám. Zní to banálně, ale zkuste se pár podnikatelů zeptat, co vlastně jejich firma dělá, a často budete mít potíže pochopit to i po několikaminutové přednášce.
Popsal-li jsem výchozí bod, měl bych si říci, kam chci v určitém časovém horizontu dojít. Jaký horizont to bude, záleží na průmyslu, v němž se pohybuji. Plánovat cokoli na více než dva roky v IT průmyslu je spíše věštění. Důležité je, aby moje osobní cíle a cíle spoluvlastníků firmy byly v souladu. Touží-li jeden po novém mercedesu a druhý chce investovat do rozvoje firmy, kolize je nevyhnutelná. Zbývá zvolit způsob, jak se z počátečního bodu dostanu do koncového. Budeme-li tomu říkat strategie nebo taktika, je spíše hraní se slovy. Přidám ještě dvě důležité věci. Každý pracovník ve firmě by měl firemní strategii rozumět a znát v ní svoji roli. Ideální by bylo, kdyby se s ní ztotožnil. To už je individuální a záleží na kvalitě práce s lidmi. Dál bych měl vědět nejen to, co budu dělat, ale také to, co nikdy dělat nebudu. Ušetří mi to náklady na zbytečné experimenty.
Žádná strategie, malých ani velkých firem, není neporušitelná norma. Prostředí kolem nás se mění a s ní by se měla měnit i firemní strategie. Nezapomeňte, strategii má tvořit šéf firmy nebo její vlastník. Když má, tak musí.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní…
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Renault-Alpine A110 vypadá při testování na Nordschleife docela schopně
Dopravní nehoda v zahraničí: Jak získat odškodnění?
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Technologie
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Laserový projektor od Xiaomi vykouzlí 150palcový obraz jen 50 cm od stěny
NAND Flash se zápisem QLC je skutečností. Toshiba ji začíná vyrábět, jeden čip má 96 GB
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít