Cestou necestou

31. března 2009, 12:29 - Ivan Pilný
31. března 2009, 12:29

Žádná strategie, malých ani velkých firem, není neporušitelná norma

Na nedávném semináři Tuesday Business Network bylo hodně přednášek a diskusí na téma, zda má mít menší firma nějakou strategii. Pominu-li sémantické debaty o tom, kde končí strategie a kde začíná taktika, líbil se mi výrok jednoho lektora: „Strategii mám, i když ji nemám.“ Myslím, že zejména v dnešní době asi tenhle pasivní přístup nebude stačit. Strategie nemusí být něco velkého, vznešeného, neměnného, vypilovaného do detailu. Pár věcí bych jako vlastník nebo manažer malé či střední firmy měl vědět. Rozhodně to, co dělám, jaké mám výrobky a služby. Měl bych znát své zákazníky a jejich potřeby. Neškodí občas se podívat, v čem podniká konkurence. Pokud si tohle uvědomím, eventuálně doplním nějakou analýzou silných a slabých stránek firmy, vím, kde na trhu jsem a co tam dělám. Zní to banálně, ale zkuste se pár podnikatelů zeptat, co vlastně jejich firma dělá, a často budete mít potíže pochopit to i po několikaminutové přednášce.
Popsal-li jsem výchozí bod, měl bych si říci, kam chci v určitém časovém horizontu dojít. Jaký horizont to bude, záleží na průmyslu, v němž se pohybuji. Plánovat cokoli na více než dva roky v IT průmyslu je spíše věštění. Důležité je, aby moje osobní cíle a cíle spoluvlastníků firmy byly v souladu. Touží-li jeden po novém mercedesu a druhý chce investovat do rozvoje firmy, kolize je nevyhnutelná. Zbývá zvolit způsob, jak se z počátečního bodu dostanu do koncového. Budeme-li tomu říkat strategie nebo taktika, je spíše hraní se slovy. Přidám ještě dvě důležité věci. Každý pracovník ve firmě by měl firemní strategii rozumět a znát v ní svoji roli. Ideální by bylo, kdyby se s ní ztotožnil. To už je individuální a záleží na kvalitě práce s lidmi. Dál bych měl vědět nejen to, co budu dělat, ale také to, co nikdy dělat nebudu. Ušetří mi to náklady na zbytečné experimenty.
Žádná strategie, malých ani velkých firem, není neporušitelná norma. Prostředí kolem nás se mění a s ní by se měla měnit i firemní strategie. Nezapomeňte, strategii má tvořit šéf firmy nebo její vlastník. Když má, tak musí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít