ČESTMÍR KUBEČKA, GENERÁLNÍ ŘEDITEL ČECHOFRACHTU: Zajistíme pro vás celý vlak

20. listopadu 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. listopadu 2006, 00:00

Čechofracht vypravuje pro exportéry speciální vlaky do zahraničí. Tyto takzvané systémové vlaky jsou podle šéfa společnosti Čestmíra Kubečky nadějnou alternativou silniční dopravy. * Čechofracht není na trhu neznámou firmou. Můžete přesto celou skupinu nejprve stručně představit?

Čechofracht vypravuje pro exportéry speciální vlaky do zahraničí. Tyto takzvané systémové vlaky jsou podle šéfa společnosti Čestmíra Kubečky nadějnou alternativou silniční dopravy. Čechofracht není na trhu neznámou firmou. Můžete přesto celou skupinu nejprve stručně představit?

Naše skupina zahrnuje tři hlavní subjekty, které jsou určitým způsobem specializované. Samotný Čechofracht poskytuje služby v oblasti logistiky, námořních či leteckých přeprav a mezinárodní sběrné služby. SpediTrans se specializuje na železniční přepravu a BlueTrucks působí jako silniční dopravce a přepravce. Dohromady skupina ročně utrží kolem 4,5 miliardy korun.

Jaké jsou v současné době podmínky v jednotlivých oborech dopravy?

Pokud jde o železniční přepravu, tak nastává v poslední době určitý nárůst poptávky. Nákladní doprava jde nahoru, o čemž hovoří i výsledky Českých drah za prvních devět měsíců letošního roku. Na silnici je daleko větší konkurence než na železnici, v současné době se tento trh tříbí a pravděpodobně na něm existuje více subjektů, než by bylo zdrávo. Myslím si, že v příštích dvou letech dojde k jeho určitému pročištění.

Doménou Čechofrachtu se stávají takzvané systémové nákladní vlaky vypravované do zahraničí. Jaké destinace nyní obsazujete a komu jsou tyto vlaky určeny?

Momentálně provozujeme vlak z Ostravy do Chorvatska, z Havlíčkova Brodu do Rumunska a nově i vlak z Ostravy do Itálie. První byl spoj do Chorvatska, který vznikl na základě poptávky na přepravu produktů severomoravských oceláren do přístavu v Rijece a odtud po moři do dalších destinací. My zajišťujeme nejen železniční přepravu, ale i námořní. Je to velice dobrá přepravní alternativa a z hlediska objemu je určitě efektivnější než silnice.

Spolupracujete na železnici pouze s Českými drahami, nebo i s jinými dopravci?

Na českém trhu spolupracujeme hlavně s Českými drahami, ale rozhodně nejen s nimi.

Proč jste si vybrali pro své tři vlaky zrovna destinace na jihu a jihovýchodě Evropy?

Je to výhradně otázka poptávky. Z Ostravy do Itálie a do Chorvatska se vozí ocelové výrobky, do Rumunska pak z Havlíčkova Brodu míří sádrokarton a auta z mladoboleslavské Škodovky. Jsou to účelově systémové vlaky, které vycházejí z požadavků zákazníků. Pokud je na trhu tok zboží určitým směrem a je ho potřebné množství, aby se vlak mohl zaplatit, pak není problém ho sestavit. Pro zákazníka je to přínos a navíc tuto výhodu mohou využít i další. Například zmíněný spoj do Chorvatska nejprve vozil pouze ocelové výrobky a dnes dopravuje i jiné komodity, jako je cukr, obilí a další.

To znamená, že tento vlak překonal vaše původní představy?

Zcela určitě ano. Původně měl jezdit jen dvakrát týdně, nyní jezdí třikrát týdně, ale třeba na konci loňského roku, kdy stoupal vývoz ocelářského zboží, jezdil každý den. Vlak do Itálie byl původně plánován dvakrát týdně, dnes jezdí čtyřikrát týdně. To jsou produkty, které z hlediska efektivity splnily očekávání zákazníků i naše.

Plánujete podobné spoje i do dalších destinací? Je to otázka vývoje na trhu přepravovaných komodit. Nyní je předčasné hovořit o dalších produktech. V okamžiku, kdy budou podobné projekty připraveny, budeme o nich informovat. Určitě neskončíme jen u výše zmíněných vlaků. Jak se hospodaření Čechofrachtu dotkne zavedení mýtného?

Abych pravdu řekl, už se nás dotklo, protože při všech dopravách do nebo z Německa mýtné funguje. Je to náklad, který je průhledný a transparentní, u celovozových přeprav ho v plné míře účtujeme klientům. U sběrných kamionů ho rozpočítáváme podle váhy zásilky. Je to prostě forma daně, kterou z určitých důvodů zavedl stát. Stejně jako se ostatní daně promítají do ceny zboží a služeb, tak se promítne i mýtné. Nevěřím tomu, že by některá dopravní firma byla ochotna vzít část mýtného na svá vlastní bedra.

Myslíte si, že mýtné vyžene kamiony na železnici, což si někteří slibují?

Můj názor je takový, že tomu tak nebude. Budoucnost je ale podle mne v kombinovaných přepravách. Železnice měla vždycky problém s tím, že byla málo spolehlivá a pro dodávky just in time nebyla vhodná. Stále bude především přepravovat takové zboží, jako jsou chemické výrobky, uhlí, ocel a podobně. Kombinací silnice a železnice však vzniká konkurenční alternativa klasické silniční dopravy. Je to také otázka napojení průmyslových zón na železnici.

Slyší zákazníci na nabídku železniční přepravy?

My si v současné době rozhodně nemůžeme stěžovat. Já to beru tak, že silnice má svoje zákazníky a železnice také. My zajišťujeme přepravu z místa A do místa B a snažíme se nabídnout takovou alternativu, která je pro ně nejefektivnější z hlediska ceny a doby dodání na místo určení.

Je Čechofracht schopen přepravit cokoliv?

Měl bych odpovědět, že ano. Myslím si ale, že budoucnost všech spedičních firem je v určité specializaci. Pokud se nebudeme snažit specializovat jen na některé služby a v těch být nejlepší, budeme pouze průměrní. Dnes vidím hlavní rozvojové směry v železnici, celovozových přepravách na silnici, námořních přepravách a v komplexních logistických službách.

**Co můžete nabídnout malým a středním podnikatelům?

My nemáme vyhraněný segment malých a středních firem, nabízíme všem stejný sortiment služeb. Možná bych mohl zmínit rozšíření našeho vnitrostátního distribučního systému na Slovensko. Zajišťujeme tedy i svozy z Česka směrem na Slovensko a pak distribuci v rámci Slovenska, a totéž v opačném směru do Česka. Tento produkt by mohl malé a střední podnikatele oslovit.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít