Čeští zákazníci nejsou věrní

10. listopadu 2003, 00:00 - (dr)
10. listopadu 2003, 00:00

NAKUPOVAT STÁLE VE STEJNÉM OBCHODĚ, NEBO ZKOUŠET, KDE JE TO NEJLEPŠÍ ČI NEJLACINĚJŠÍ? OBCHODNÍCI SE SNAŽÍ LIDEM VŠTÍPIT PRVNÍ VARIANTU.

Roste mimo jiné i spokojenost zákazníků, jak uvádějí výzkumy společností GfK Praha a Incoma Research. Ani spokojenost však není zárukou loajality českých nakupujících ke konkrétním řetězcům. Nejvýznamnější řetězce v tuzemsku mají zatím jen málo věrných zákazníků, kteří u nich utrácejí v průměru jen asi desetinu svých relevantních výdajů. Mezinárodní řetězce přitom dosahují na vyspělých trzích hodnoty třikrát až čtyřikrát vyšší (např. Tesco ve Velké Británii a Ahold v Nizozemsku). Nejloajálnější zákazníky mají zatím v Česku diskonty - Penny Market, Plus Discount a hlavně Kaufland. Relativně vysokou míru loajality vykazují i prodejny COOP systému. Pokud jde o loajalitu zákazníků, odborníci nyní zaznamenávají řadu pozitivních změn. Obchodníci se snaží různými nástroji upevnit vztahy se zákazníky a nakupující se od testování jednotlivých formátů a řetězců vracejí ke stále pravidelnějším návštěvám konkrétní prodejny. Zaznamenaly to v prvním letošním pololetí téměř všechny velké řetězce, hlavně Billa, Delvita, Hypernova a Interspar.

Vývoj spokojenosti s nákupem v maloobchodě (% spokojených zákazníků)

Složka 1991 1994 1997 2000 2001 2002

Prodejní doba 93 96 96 97 98 97

Šíře sortimentu 68 86 91 93 95 95

Cenová úroveň 24 49 66 81 84 86

Čerstvost a kvalita 70 87 90 95 96 95

Čistota v prodejně 89 94 90 94 96 94

Příjemná a ochotná obsluha 84 89 91 93 94 90

Rychlost obsluhy 76 85 86 85 88 84

Poznámka: Zahrnuti byli „velmi spokojení“ a „spíše spokojení“ zákazníci prodejen rychloobrátkového zboží Pramen: Shopping Monitor (GfK Praha + Incoma Research)

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče