Čeští podnikatelé mají výhodu

06. ledna 2011, 13:02 - Profit, TZ
06. ledna 2011, 13:02

Jako první v EU nabídne Česko podnikatelům integrované poradenství pro podnikání doma i v zahraničí. Vloni vyřídila trojice dosud oddělených asistenčních služeb, které českým podnikatelům usnadňují podnikání na jednotném trhu kolem 3000 dotazů.

Foto: Martin Siebert

Česká republika jako první a aktuálně jediná v Evropské unii nabídne podnikatelům jednotný poradenský systém pro podnikání doma i v zahraničí. Ministerstvo průmyslu a obchodu totiž sjednocuje poradenství pro začínající podnikatele, podporu pro uvádění nových výrobků na trh a pomoc proti chybným rozhodnutím správních orgánů do jednoho celku. Všechny tři systémy – JKM (Jednotná kontaktní místa), ProCoP a Solvit - zatím v Česku pracovaly odděleně a přestože fungují jen poměrně krátce, ročně dohromady vyřídí už přes 3 000 dotazů.

Vznik tohoto uceleného systému už ocenila Evropská komise jako příklad nejlepší praxe v podpoře podnikání v Evropské unii,“ upozorňuje ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek. “Tento systém výrazně usnadní život českým podnikatelům a především těm malým a středním pomůže využívat možnosti, které přináší jednotný evropský trh.

Nejmladším z nově sjednocených systémů jsou Jednotná kontaktní místa, zkráceně JKM. Ta podnikatele provedou veškerým papírováním potřebným pro start podnikání nejen v České republice, ale i v dalších členských zemích EU. JKM fungují přesně rok a za tu dobu už stihla vyřídit bezmála 2 500 dotazů, konkrétně – od ledna do listopadu minulého roku se věnovala 2 122 dotazům. V závěru roku se na ně měsíčně obracelo 250 až 300 podnikatelů. JKM funguje také elektronicky na adrese www.businessinfo.cz. Vloni si stránky JKM otevřelo více než 50 000 návštěvníků.

Téměř polovina dotazů na Jednotná kontaktní místa se týká podmínek pro podnikání v zahraničí. Tři čtvrtiny těchto otázek se týkají podnikání u našich sousedů. Dominuje Německo se zhruba třetinovým podílem na všech dotazech. Po dalších sousedních zemích Slovensku, Rakousku a Polsku se podnikatelé zajímají ještě o možnost nabízet své produkty a služby ve Velké Británii a v Nizozemí. Podnikatelé se nejvíce ptají na oblast velkoobchodu a maloobchodu, řemesel, stravovacích služeb, sociálních služeb a zdravotnictví. Nejvytíženější kontaktní místa jsou v Praze, Ostravě, Brně, Zlíně a Plzni.

Vytvoření Jednotných kontaktních míst souvisí s přijetím evropské směrnice o službách na vnitřním trhu. JKM měla vzniknout v každém členském státě EU. V řadě zemí ovšem například zcela chybí fyzická JKM nebo naopak nelze žádosti vyřídit elektronicky případně JKM dovedou komunikovat pouze v úředním jazyce toho kterého státu. Česká JKM naproti tomu mluví anglicky, jsou v každém kraji a je možné se s nimi domlouvat po internetu. To oceňuje i Evropský parlament, který ve své zprávě o implementaci směrnice o službách vysoce hodnotí především kvalitní spolupráci JKM s dalšími orgány státní správy.

Druhým integrovaným systémem je ProCoP, což je zkratka anglického Product Contact Point. To v loňském roce vyřídilo celkem 250 dotazů. V posledním pololetí jich bylo v průměru více než dvě desítky za měsíc. Ve srovnání s rokem 2009 to představuje nárůst o více než čtyřnásobek. Český ProCoP na otázky v průměru odpovídá do deseti pracovních dnů, lhůta je přitom tři týdny. Převažují dotazy českých podnikatelů, ale jeho služeb využívají i zahraniční výrobci a distributoři. Nejčastěji se dotazy týkají stavebních nebo strojírenských výrobků, potravinářství, hnojiv, kosmetiky, léčiv nebo textilních výrobků.

Nejstarším z trojice nově integrovaných systémů je Solvit, který pomáhá řešit problémy se zahraničními úřady. České Solvit centrum patří podle hodnocení EU k těm nejlepším. Úspěšně vyřeší plných 80 procent všech případů. V průměru jeho pracovníkům zabere vyřízení jednoho dotazu 19 dnů, zatímco celoevropský průměr jsou dva měsíce. Řeší problémy například s uznáním odborné kvalifikace, vracením DPH z jiného státu nebo s obstrukcemi při uvádění výrobku na nový trh. Podle posledních statistik český SOLVIT díky neformálnímu řešení sporů ušetřil za jediný rok firmám i občanům 320 milionů korun.

Přečtěte si též jaké změny čekají v roce 2011 na lidi pracující jako OSVČ.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče