Čeští obchodníci to na vietnamském trhu nemají lehčí než ostatní

11. března 2009, 00:00 - Luboš Marek
11. března 2009, 00:00

Pochopit asijskou mentalitu je těžké, pro obchod ale důležité. Leckoho možná překvapí, že Vietnamci nejsou z našich firem tak nadšeni, jak bychom čekali z jejich zájmu o práci v Česku.

Vietnamskou kancelář CzechTrade najdete na klidném místě blízko letiště i luxusního centra téměř desetimilionového velkoměsta, dodnes známého spíš pod jménem Saigon. Po více než roce existence kanceláře je už možné její výsledky hodnotit.

Mediální obraz Vietnamu je v Česku velmi zkreslený. Téměř by člověk uvěřil, že je zde čeština druhým úředním jazykem, a každý má záruku na úspěch. Moje první týdny a měsíce ve Vietnamu však byly tvrdým střízlivěním. Nezájem, pohrdání vším z bývalého východního bloku, silný patriotismus a nelítostný boj o přežití. Pohlédl-li jsem na dosavadní aktivity českých firem, viděl jsem v podstatě jen padesátiletou historii nezdarů, proher a omylů.

Během prvního roku se na kancelář obrátila zhruba stovka českých firem, a pro půlku z nich se realizovala nějaká placená služba. Naše kancelář zorganizovala několik seminářů, pět veletrhů, a na dvou dalších veletrzích jsme se podíleli spolu s ministerstvem průmyslu a obchodu. Úzká spolupráce funguje také s velvyslanectvím v Hanoji.

A největší zájem českých firem? Drtivá většina služeb se v prvním roce týkala organizování osobních schůzek a marketingových průzkumů trhu. Už se ale začínají postupně dostavovat obchodní úspěchy konkrétních firem. Několik českých firem začalo do Vietnamu pravidelně exportovat, další projekty jsou „na spadnutí“ a realizují se investice, které již nezůstávají jen na papíře. Společnost Sezako Přerov třeba právě zaváží stroje na drcení štěrku do podniku v provincii Ha Tinh, kde má 60procentní majetkovou spoluúčast.

Umět komunikovat neznamená jen umět anglicky

Častou překážkou pro české firmy je komunikace a časté vzájemné nedorozumění. Nejde ani tak o jazyk (angličtina se stává standardem), ale není tu obvyklé komunikovat, natož obchodovat s někým, koho Vietnamec nezná osobně, nebo na koho nedostane doporučení.

Také existuje spousta technických překážek – faxy, e-maily nebo SMS nefungují vždy tak, jak jsme zvyklí. Důležitá jednání probíhají zásadně při osobním jednání, obvykle mimo prostory kanceláří, například u večeře. Pokud však pozvete na večeři manažerku, budete pravděpodobně překvapeni, neboť přijde s doprovodem, kterého představí jako kolegu nebo manžela.

Obchodník musí i nasát kulturu města

A jaký je život v Saigonu, městě věčného léta? Saigon je obchodní centrum Vietnamu a je zde koncentrována více než polovina výkonu ekonomiky celé země. Město se podobá obrovskému mraveništi, všude se staví, tvoří, na motorkách se přepravují nejrůznější předměty. Jezdí se na červenou, v protisměru i po chodníku.

Téměř v každém domě je nějaký obchod a ulice jsou komoditně rozděleny. Na jedné ulici se prodávají motorky, na jiné padělky věhlasných malířů. Je to velmi praktické.

Kultura v evropském pojetí v Saigonu v podstatě neexistuje, ale je zde spousta kaváren, často zahradních a velmi vkusných. Specifická je také odpolední siesta. Po obědě se spí téměř všude – na stole, na podlaze, na motorce, na lehátku. Můžete si pospat také v kavárně, nebo si u cesty na chvíli pronajmout houpací síť.

Hluk a zápach na každém rohu

Noční můrou velkoměsta jsou dopravní zácpy a životní prostředí. Hluk je všudypřítomný, voda ve vodovodním řádu silně kontaminovaná a škodliviny v ovzduší mnohonásobně překračují i vietnamské normy. Řeky a říčky ve městě jsou páchnoucí stoky, a nejhorší je kouř ze skládek komunálního odpadu, který je často v noci velmi silně cítit. Nemocnice praskají ve švech, ale namísto prevence a zlepšování životního prostředí se budují raději další a další nemocnice.

Pokud nemáte vlastní motorku, můžete využít čtyřkolé, tříkolé nebo dvoukolé taxi. Ale pozor, pokud je řidička taxi-motorky žena, jedná se o prostitutku! Dále existují městské autobusy, ale ty jsou dost nepopulární. Pěšky se chodit nedá – chodníky jsou plné zaparkovaných motorek, lidí konzumujících polévku a improvizovaných obchodů či dílen. Na jakýkoliv pohyb je navíc příliš teplo. Prach, hluk motorek a smog také nejsou nic příjemného.

Vedle buddhismu a nejrůznějších pověr je ve Vietnamu rozšířeno také křesťanství, zvláště na jihu. A jak vypadají Vánoce ve Vietnamu? Spousta polystyrenových sněhuláků a rampouchů, plastových borovic a světýlek. I v tropických vedrech nosí personál restaurací a obchodů santaklausovské kulichy. Většina lidí si sice pod pojmem Vánoce představuje jen kulturu západu, ze zvědavosti se však často jedou podívat do centra a následuje

dopravní kolaps.

Autor je ředitelem zahraniční kanceláře CzechTrade v Ho Či Minově Městě.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít