Čeští kolaři kulhávají v propagaci

22. října 2007, 00:00 - Petr Bayer
22. října 2007, 00:00

Česká kola se zahraničním bicyklům zcela vyrovnají.

Když jsem si kupoval své současné kolo, měl jsem málo informací o rozsahu domácí provenience. Rozhodl jsem se tehdy pro stroj známé americké značky a jsem s ním spokojen. Přesto bych dnes asi vybíral jinak. Zastávám totiž názor, že pokud se český výrobek vyrovná zahraniční konkurenci svou kvalitou a cenou, kupuji jej.

Česká kola, ať již zde „pouze“ smontovaná či s nějakým podílem vyrobená, si se západními bicykly v ničem nezadají. Tento názor je potvrzen účastmi na různých závodech, kde jsou domácí značky hodně vidět, včetně u těch nejlepších profesionálů.

Používané součástky, jako převody či odpružení, jsou totiž stejné, vyjma nejlevnějších outsiderů ze světa kol, které ale již zdálky svým vzhledem odpuzují znalejší zákazníky. Plnohodnotná kola se liší většinou pouze rámem, a ten svým provedením odpovídá jen ceně a nikoli místu výroby.

Nyní již zcela běžný je takzvaný hydroforming, jehož pomocí získá rám ideální tvar a pevnost. Nakonec prasknout může i drahé zahraniční kolo, jak dokazují mnohé testy.

Některé české značky přitom nabízejí vskutku komplexní služby, při nichž například rám prohlédnou a případně repasu-

jí. Domácí kolaři nyní zaplňují i poslední mezery ve svých sortimentech, jako byly například nižší zastoupení diskových brzd nebo celkového odpružení. Přestože se ale u nás určitě stále budou vyskytovat lidé, kteří se z nějakých vnitřních pohnutek lépe cítí na zahraničním velocipedu, vlastnosti hýčkaných miláčků jsou obdobné.

Nezbývá tedy, než se znovu zamyslet, proč jsem tenkrát nakonec sáhl po kolu cizí značky. Domnívám se, že to je z důvodu slabé prezentace vlastní značky tuzemských producentů bicyklů vůči protřelejším rivalům ze západu. Reklama sice něco stojí, ale náklady se vrátí.

Prodavači v obchodě mi nevysvětlili, v čem je ta či ona česká značka jedinečná, zatímco v cizím prospektu byla originalita koncepce vyzdvižena do puntíku. Takže zde je na konec můj vzkaz českým výrobcům: Budujte značku stejně razantně jako zahraniční konkurenti, my vaše kola chceme!

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče