Menu Zavřít

Cesta za ropou

16. 9. 2011
Autor: Euro.cz

Společnost miliardáře Karla Komárka poté, co koupila ropný terminál v Samaře, uvažuje o dalších investicích v Rusku.

Jižním Ruskem se žene vlak dlouhý více než jeden kilometr. Veze na sedmdesát cisteren naplněných po okraj ropou. Do každé z nich se vejde přibližně šedesát metrů krychlových této pro světovou ekonomiku nezbytné suroviny. Míří do zemí kolem Kaspického moře. Až doposud nic zvláštního. Vbrzku ovšem podobné vlaky budou přepravovat ropu, která prošla českýma rukama.

BRAND24

Napojeno na Družbu

V letošním létě totiž dokončila investiční skupina KKCG miliardáře Karla Komárka, jež v Česku přes svou firmu MND těží ropu, nákup ropného terminálu v oblasti Samary v jihovýchodní části evropského Ruska.
Trochu symbolicky se tím uzavírá kruh okolo ropovodu Družba, z nějž tento terminál bude získávat ropu. Když v roce 1962 do tehdejšího Československa dorazila tímto potrubím, jež společnými silami zbudovaly státy Rady vzájemné hospodářské pomoci, a tehdejší Sovětský svaz tak dosáhl jejich ještě větší závislosti na sobě samém, první dodávka černé suroviny, pocházela právě ze samarské oblasti.
Dnes tam rozjede velký byznys Komárkova MND. „Z ropovodu Družba se odčerpá povolený objem do nádrží terminálu. Jejich skladovací kapacita je 30 tisíc metrů krychlových. Odtud pak lze ropu přečerpat na železniční cisterny. Další možností je přepravit ji na tanker s maximální tonáží okolo sedmi tisíc tun,“ popisuje praktickou stránku věci Pavel Švarc, ředitel skupiny MND pro Ruskou federaci. „Obdobně lze nakládat s ropnými produkty, jako je diesel nebo letecký kerosín,“ doplňuje.
Terminál, který byl dokončen vloni, má roční kapacitu překládky 3,4 milionu tun ropy, což je pro představu zhruba polovina toho, co proteče českou částí ropovodu Družba. A o zákazníky zřejmě nebude mít nouzi. Už dříve se psalo, že potenciálními klienty jsou velké ruské společnosti jako Lukoil, Tatněfť nebo Rosněft. Švarc je v konkretizaci partnerů opatrný. „Probíhají intenzivní jednání, která však započala v podstatě až po letních prázdninách. Klíčovou je příprava příští sezony navigace na řece Volze, která začíná v půlce dubna a končí koncem října. Plánování tankerů je ovšem nutné zajistit již do poloviny prosince,“ říká Švarc.
Jedno je ovšem jisté. Ropa z terminálu nezamíří do Česka. „Oblastmi našeho zájmu jsou jak pro ropu, tak ropné produkty jižní Rusko, země Kaspiku a Černého moře,“ vypočítává šéf ruského MND.

Příznivá cena

Kdy se začne transakce, jejíž výši KKCG nezveřejnila, vracet? „Naše interní plány počítají s komerčním využitím v horizontu jednoho roku,“ připouští Švarc. „Letos byl terminál teprve zkolaudován a uveden do provozu. Původní majitel, skupina Itera, s námi o jeho prodeji jednal delší dobu, a tak se nezaměřoval na prodej jeho kapacit,“ vysvětluje.
Přestože ani jedna ze stran výši obchodu nechce komentovat, dá se usuzovat, že na nákup měli Komárkovi lidé několik miliard. Před dvěma lety totiž sám magnát oznámil, že hodlá vystavět v petrohradské oblasti mořský terminál, a rozpočet na to měl odhadem deset miliard korun. Z plánů však sešlo. „Projekt mořského terminálu byl ukončen kvůli nespolehlivosti ruského partnera. Jednalo se o podobnou kapacitu jako v Samaře. Současná investice je výhodnější v tom, že terminál je dostavěn, cena byla příznivá a je v provozu včetně personálního vybavení,“ vyjmenovává Švarc.
Úspěšné dokončení nákladné akvizice, které zdržoval ruský antimonopolní úřad, povzbudilo skupinu KKCG k hledání dalších možných investic. A zřejmě nepůjde o žádné drobné. Jen v loňském roce utratila za kapitálové účasti po celém světě dvanáct miliard korun.
„Investice do ruských aktiv budou určitě růst. V současné době analyzujeme několik příležitostí v oblasti ropy i zemního plynu na území Ruské federace. Žádný z projektů ovšem není v takové fázi, že bychom o něm mohli mluvit konkrétněji,“ tvrdí Švarc. Ovšem po spálení se s partnerem v Petrohradu se hodlá Komárkova skupina přidržet spolehlivé Itery. „Je to významná ruská soukromá společnost, v těžbě zemního plynu trojka na trhu po Gazpromu a Novateku. Akvizice terminálu je prvním konkrétním krokem začínající strategické spolupráce s touto firmou, a to jak v oblasti ropy, tak i zemního plynu,“ uzavírá Švarc.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).