Cesta za ropou

16. září 2011, 14:10 - Adam Junek
16. září 2011, 14:10

Společnost miliardáře Karla Komárka poté, co koupila ropný terminál v Samaře, uvažuje o dalších investicích v Rusku.

Jižním Ruskem se žene vlak dlouhý více než jeden kilometr. Veze na sedmdesát cisteren naplněných po okraj ropou. Do každé z nich se vejde přibližně šedesát metrů krychlových této pro světovou ekonomiku nezbytné suroviny. Míří do zemí kolem Kaspického moře. Až doposud nic zvláštního. Vbrzku ovšem podobné vlaky budou přepravovat ropu, která prošla českýma rukama.

Napojeno na Družbu

V letošním létě totiž dokončila investiční skupina KKCG miliardáře Karla Komárka, jež v Česku přes svou firmu MND těží ropu, nákup ropného terminálu v oblasti Samary v jihovýchodní části evropského Ruska.
Trochu symbolicky se tím uzavírá kruh okolo ropovodu Družba, z nějž tento terminál bude získávat ropu. Když v roce 1962 do tehdejšího Československa dorazila tímto potrubím, jež společnými silami zbudovaly státy Rady vzájemné hospodářské pomoci, a tehdejší Sovětský svaz tak dosáhl jejich ještě větší závislosti na sobě samém, první dodávka černé suroviny, pocházela právě ze samarské oblasti.
Dnes tam rozjede velký byznys Komárkova MND. „Z ropovodu Družba se odčerpá povolený objem do nádrží terminálu. Jejich skladovací kapacita je 30 tisíc metrů krychlových. Odtud pak lze ropu přečerpat na železniční cisterny. Další možností je přepravit ji na tanker s maximální tonáží okolo sedmi tisíc tun,“ popisuje praktickou stránku věci Pavel Švarc, ředitel skupiny MND pro Ruskou federaci. „Obdobně lze nakládat s ropnými produkty, jako je diesel nebo letecký kerosín,“ doplňuje.
Terminál, který byl dokončen vloni, má roční kapacitu překládky 3,4 milionu tun ropy, což je pro představu zhruba polovina toho, co proteče českou částí ropovodu Družba. A o zákazníky zřejmě nebude mít nouzi. Už dříve se psalo, že potenciálními klienty jsou velké ruské společnosti jako Lukoil, Tatněfť nebo Rosněft. Švarc je v konkretizaci partnerů opatrný. „Probíhají intenzivní jednání, která však započala v podstatě až po letních prázdninách. Klíčovou je příprava příští sezony navigace na řece Volze, která začíná v půlce dubna a končí koncem října. Plánování tankerů je ovšem nutné zajistit již do poloviny prosince,“ říká Švarc.
Jedno je ovšem jisté. Ropa z terminálu nezamíří do Česka. „Oblastmi našeho zájmu jsou jak pro ropu, tak ropné produkty jižní Rusko, země Kaspiku a Černého moře,“ vypočítává šéf ruského MND.

Příznivá cena

Kdy se začne transakce, jejíž výši KKCG nezveřejnila, vracet? „Naše interní plány počítají s komerčním využitím v horizontu jednoho roku,“ připouští Švarc. „Letos byl terminál teprve zkolaudován a uveden do provozu. Původní majitel, skupina Itera, s námi o jeho prodeji jednal delší dobu, a tak se nezaměřoval na prodej jeho kapacit,“ vysvětluje.
Přestože ani jedna ze stran výši obchodu nechce komentovat, dá se usuzovat, že na nákup měli Komárkovi lidé několik miliard. Před dvěma lety totiž sám magnát oznámil, že hodlá vystavět v petrohradské oblasti mořský terminál, a rozpočet na to měl odhadem deset miliard korun. Z plánů však sešlo. „Projekt mořského terminálu byl ukončen kvůli nespolehlivosti ruského partnera. Jednalo se o podobnou kapacitu jako v Samaře. Současná investice je výhodnější v tom, že terminál je dostavěn, cena byla příznivá a je v provozu včetně personálního vybavení,“ vyjmenovává Švarc.
Úspěšné dokončení nákladné akvizice, které zdržoval ruský antimonopolní úřad, povzbudilo skupinu KKCG k hledání dalších možných investic. A zřejmě nepůjde o žádné drobné. Jen v loňském roce utratila za kapitálové účasti po celém světě dvanáct miliard korun.
„Investice do ruských aktiv budou určitě růst. V současné době analyzujeme několik příležitostí v oblasti ropy i zemního plynu na území Ruské federace. Žádný z projektů ovšem není v takové fázi, že bychom o něm mohli mluvit konkrétněji,“ tvrdí Švarc. Ovšem po spálení se s partnerem v Petrohradu se hodlá Komárkova skupina přidržet spolehlivé Itery. „Je to významná ruská soukromá společnost, v těžbě zemního plynu trojka na trhu po Gazpromu a Novateku. Akvizice terminálu je prvním konkrétním krokem začínající strategické spolupráce s touto firmou, a to jak v oblasti ropy, tak i zemního plynu,“ uzavírá Švarc.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít