Cesta z asijského města

14. září 2007, 17:40 - Ondřej Hergesell
14. září 2007, 17:40

Asijci loni zaplatili za telefonické služby 720 miliard dolarů

Kde žije nejvíce obyvatel planety? Samozřejmě že v Asii. A už dávno si to uvědomují i telekomunikační firmy. Právě ty obsluhují v Asii a Pacifiku téměř dvě miliardy zákazníků, kteří ročně utratí více než 700 miliard dolarů. To je astronomická suma čtrnácti bilionů korun! Operátorům tím vytvoří asi padesát miliard dolarů hrubého zisku.
Přesto tamní telekomunikační firmy začínají bít na poplach: trh mobilních telefonů i pevných linek je ve velkých asijských městech téměř nasycen a pro zachování vysokého tempa růstu je zapotřebí hledat zákazníky na venkově. Problém však tkví v tom, že klienti asijského venkova jsou výrazně chudší než zákazníci z milionových aglomerací. Operátory tak čeká zásadní změna – musí zavést nové obchodní modely pro méně bonitní klienty a zároveň se musí vypořádat s klesajícími výnosy na průměrného zákazníka. Ve studii nazvané Asia Calling na to upozorňuje poradenská společnost Ernst & Young.

Pryč z města.

Studie vychází z analýzy provedené telekomunikační divizí Ernst & Young a z rozhovorů s téměř šedesátkou manažerů – vrcholných představitelů asijských i pacifických operátorů a zástupců akcionářů z různých investičních skupin. Ti všichni se shodují, že hybnou silou telekomunikačních firem v Asii je segment mobilních telefonů, který se však ve městech nasytil. Další rozvoj tamních operátorů tak bude do značné míry záviset na jejich schopnosti přesunout centrum zájmu do venkovských oblastí, které byly dosud od mobilního byznysu odříznuty.
„Jestliže budou chtít operátoři zachovat dosavadní tempo růstu, udržet současnou úroveň tržní kapitalizace a realizovat další plány na růst tržeb či zisku, budou muset obrátit svou pozornost na méně majetné zákazníky. A ti žijí převážně na vsích,“ říká Vincent de La Bachelerie, šéf telekomunikačního centra Ernst & Young.

Polovina mobilů světa.

Autoři studie hodnotili rozvoj telekomunikací ve východní a jižní Asii a pacifickém regionu. Trhy rozdělili do skupin od rozvinutých (kde penetrace mobilními telefony přesahuje 75procentní hranici), přes rozvíjející se až po „panenské“, kde je mobilní zasaženost pod patnácti procenty. V regionu vyčleněném oblastí mezi Pákistánem, Čínou Japonskem a Austrálií v současnosti žije více než 1,1 miliardy mobilních uživatelů, kteří vloni operátorům zaplatili za jejich služby zhruba zmiňovaných 720 miliard dolarů. Oblast Asie a Pacifiku je v současnosti druhým největším světovým trhem v oblasti mobilních telefonů, ale odhady analytiků hovoří o tom, že již v roce 2010 bude každý druhý mobil světa fungovat v síti nějakého asijského mobilního operátora. A je vcelku pochopitelné proč. Roční nárůsty uživatelů jsou na rozdíl od nasycených oblastí Evropy či Severní Ameriky stále dvouciferné.

70 milionů nových klientů.

Například deset mobilních operátorů fungujících v Indii by letos mělo přivábit zhruba 70 milionů nových zákazníků, což představuje téměř poloviční meziroční nárůst klientely. Předpoklady pro největší zemi světa - Čínu - hovoří o 65milionovém nárůstu zákazníků, v Pákistánu by si letos mělo mobil pořídit dvacet milionu lidí a v Indonésii asi sedmnáct milionů obyvatel.
Obrovské nárůsty táhnou především předplacené služby, jako jsou například tuzemský Twist či Go. Zatímco ještě před pěti lety tvořili dvě třetiny všech uživatelů mobilních telefonů v asijsko-pacifickém regionu klienti se smlouvou, letos je situace obrácená; 65 procent všech mobilních telefonů běží na předplacených službách (viz Předplacenky vedou).

Ceny padají...

Rostoucí penetrace a zvýšená konkurence mezi operátory však telekomunikačním firmám přináší i nepříjemnost v podobě snižování cen hovorného, a to jak na již zralých, tak rozvíjejících se trzích. Studie Ernst & Young cituje manažera jednoho z indických mobilních operátorů, který si stěžuje, že během pár let klesla průměrná cena minutového hovorného z 32 rupií (asi šestnáct korun) na polovinu. „Poté se na trhu objevila cena kolem dvanáct rupií, která opět spadla, a nyní se vše blíží k průměrné ceně okolo jedné rupie (tedy asi 50 haléřů),“ stěžuje si manažer, jehož jméno autoři studie neuvedli.
„Cenová elasticita na asijských mobilních trzích je výjimečně nízká. Šedesátiprocentní nárůst provolaných minut se na zvýšených výnosech operátorů projeví jen asi dvaceti procenty,“ dodává Vincent de La Bachelerie. Autoři studie se rovněž zaměřují na pozici sítí třetí generace (3G), která podle jejich názoru bude sílit především na vyspělých trzích, například v Singapuru, kde mobilní penetrace přesahuje hranici 130 procent a operátoři musejí hledat nové cesty k oslovení zákazníků. La Bachelerie dodává: „Ve venkovských oblastech, kam se operátoři budou muset vydat pro získávání nových klientů, budou hrát významnou roli moderní technologie, jako je například WiMax, které jsou rychlejší na výstavbu a levnější na provoz než sítě třetí generace.“

GRAF:
Předplacenky vedou (počet uživatelů tarifních a předplacených mobilních služeb, v milionech)
2000 200 20
2001 220 70 2002 270 150
2003 300 250
2004 330 340
2005 360 470
2006 380 690
Pramen: Ernst & Young

GRAF:
Minuty rostou, útrata klesá (průměrný počet provolaných minut na zákazníka a průměrná měsíční útrata na zákazníka, v dolarech)
minuty 2005 2006
1. čtvrtletí 2č 3č 4č 1č 2č 3č 4č
Indie 370 380 390 400 410 420 430 450
Thajsko 390 370 400 410 410 680 720 760
Indonésie 270 280 290 300 330 340 350 370
Pramen: Ernst & Young

dolary 2005 2006
1. čtvrtletí 2č 3č 4č 1č 2č 3č 4č
Indie 12,5 11,5 11 10,5 10 9,5 9,5 9
Thajsko 11,5 11,5 11 11,5 11,5 10 9 8,5
Indonésie 9 9 8,5 8,5 8 8 7,5 6
Pramen: Ernst & Young

Záhlaví: Moderní technologie

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče