Cesta MMS k podnikatelům bude ještě dlouhá

13. ledna 2003, 00:00 - Dvoustranu připravil Aleš Vokál vokal@profit.cz
13. ledna 2003, 00:00

Čeští byznysmeni nadstandardních služeb mobilních operátorů zatím příliš nevyužívají Operátoři připouštějí, že služby jako GPRS nebo MMS mnohým podnikatelům zatím nic neříkají. To by se ale mělo v brzké době změnit, neskrývají optimizmus. Mnoha živnostníkům v České republice stačí k podnikání telefonování a služba krátkých textových zpráv - SMS.

Čeští byznysmeni nadstandardních služeb mobilních operátorů zatím příliš nevyužívají

Operátoři připouštějí, že služby jako GPRS nebo MMS mnohým podnikatelům zatím nic neříkají. To by se ale mělo v brzké době změnit, neskrývají optimizmus.

Mnoha živnostníkům v České republice stačí k podnikání telefonování a služba krátkých textových zpráv - SMS.

Málo zákazníků, malý výběr mobilů

Podle současných informací má například v síti Eurotelu aktivovány služby MMS zpráv zhruba jen dvacet tisíc zákazníků. Podle vyjádření tiskového mluvčího Jana Kučmáše je tento stav zapříčiněn především malým počtem telefonů s podporou MMS na trhu - v době před Vánoci to byly prakticky dostupné pouze tři telefony, a to Nokia 7650 a 3510 a Ericsson T68 v obou svých verzích (T68m a T68i).

Příliš drahé

Jednou z dalších brzd rozvoje využívání MMS je také jejich cena - jedna MMS u obou operátorů, kteří je podporují, tedy Eurotelu a T-Mobilu, vyjde na 10 Kč včetně DPH, což je za jednu odeslanou zprávu skutečně mnoho. Zvláště pak, pokud se přenos koná přes GPRS kanál, který sám o sobě umožňuje odeslat relativně velké množství dat za relativně nízkou cenu.

Větší firmy, větší zájem

Využití ostatních nabízených služeb záleží především na velikosti firmy. Například ze statistik poskytnutých jednotlivými operátory vyplývá, že komplexních služeb pro vzdálený přístup k informacím využívají spíše velcí firemní zákazníci nebo obecně zákazníci, kteří mají vlastní IT oddělení. Ke zprovoznění těchto datových služeb pro přístup do firemních sítí je potřeba silná technická podpora vzhledem k tomu, že naprostou většinu typických uživatelů tvoří manažeři bez větších znalostí IT. Mezi nejpoužívanější datové služby ve velkých firmách patří bezesporu přístup k e-mailu a do firemních databází. Virtuální privátní sítě tvoří spíše menší procento využití, protože pro mnoho firem jsou zbytečné ve chvíli, kdy mají zaměstnanci přístup k elektronické poště.

Důležité jsou znalosti, jak s technikou zacházet

Současným cílem operátorů je pomoci menším klientům s používáním přístupu k informacím. Problémem zřejmě nejsou notebooky, jejichž cena překračuje cenu srovnatelného PC jen zhruba o 10 až 20 procent, a další mobilní zařízení typu PDA a MDA, ale je to právě neznalost možností jejich využití. Například T-Mobile nabízel před Vánoci v rámci své kampaně na podporu rozvoje využívání MMS služeb telefon podporující MMS za 10 000 korun, což je oproti běžným cenám vcelku pozitivní krok, který by mu mohl přinést své ovoce v podobě zvýšeného využívání možností, jež MMS zprávy nabízejí.

Datové služby nejvíce využívají IT firmy

Zřejmě největší skupinu uživatelů datových služeb mezi malými zákazníky tvoří IT firmy s několika málo zaměstnanci, kteří ovšem využívají možností poskytovaných služeb na maximum. Například u Eurotelu je situace taková, že velcí zákazníci, typicky s více než dvěma sty zaměstnanci, využívají celý soubor služeb počínaje samotnými hlasovými službami využívanými za pomoci mobilních telefonů přes datové služby na cestách až po komplexní řešení komunikace s pobočkovou ústřednou napojenou přímo na ústřednu a linky operátora.

Zdravý trend je již zde

Podle slov manažera pro styk s veřejností společnosti Český Mobil Romana Frkouse vykazuje aktivní používání Oskarových datových služeb dlouhodobý růst průměrně o patnáct procent měsíčně. To potvrzuje i tiskový mluvčí T-Mobilu. Jak se podle všeho zdá, jedná se o velmi zdravý trend. Datové služby používané přes mobilní telefony tedy mají své stálé zákazníky, kteří dokáží ocenit výhody, jež se jim nabízejí - prakticky kdekoliv se připojit k internetu a e-mailu, případně k dalším službám. Podle dostupných informací tvoří nehlasový provoz přibližně 18 procent výnosů českého T-Mobilu, a to včetně SMS. Je tedy zřejmé, že hlasové služby budou stále tvořit největší část provozu.

_

Co je MMS

MMS (Multimedia Messaging Service): Jde o nový standard, pomocí kterého je možné jako zprávy posílat z mobilu na mobil video a audionahrávky. Zprávy se na rozdíl od klasických SMS přenášejí pomocí technologie GPRS.

Co je GPRS

GPRS (General Packet Radio Services): Služba sítě GSM nabízející rychlejší datový přenos a nový systémú čtování. Neplatí se za čas, po který jste byli připojeni k internetu nebo WAPu, ale za objem přenášených dat.

_

Přehled dostupných informačních MMS služeb v jednotlivých sítích:

Eurotel:

Dopravní zpravodajství, hory, zprávy, sport, počasí, zábava, pohlednice, erotika.

T-Mobile:

Informační služby v podobě MMS nejsou k dispozici.

Oskar:

MMS zprávy nejsou k dispozici.

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče