Česmad chystá nátlakové akce

18. listopadu 2003, 00:00 - (em)
18. listopadu 2003, 00:00

AUTODOPRAVCI SE CÍTÍ EXISTENČNĚ OHROŽENI RŮSTEM SPOTŘEBNÍ DANĚ Z NAFTY, VLÁDA USTOUPIT NEHODLÁ.

Dopravci jsou nespokojeni s výsledky jednání s premiérem Vladimírem Špidlou a s ministry dopravy a financí. Vláda totiž nechce vyhovět jejich požadavku na menší zvýšení spotřební daně z nafty, než jaké schválila Poslanecká sněmovna. Sdružení Česmad Bohemia proto svolalo na 19. listopadu krizový štáb, který má rozhodnout, zda autodopravci přistoupí k nátlakovým akcím. Autodopravci tvrdí, že je velký nárůst spotřební daně existenčně ohrožuje. Zvýšené náklady totiž prý nebudou moci kvůli vysoké konkurenci zahrnout do konečných cen pro zákazníky. Pro 90 procent především malých autodopravců to může znamenat konec jejich podnikání. Spotřební daň z nafty má vzrůst od Nového roku o 1,80 koruny na litr. „Skutečné změny v oblasti spotřební daně nejsou na pořadu dne. Sazby, které navrhujeme, odpovídají nově stanovené minimální sazbě, která bude platit v EU od příštího roku,“ řekl dopravcům ministr financí Bohuslav Sobotka. Ti jsou roztrpčeni, že vláda nevyjednala ve spotřebních daních přechodné období. O částečné kompenzaci růstu nákladů kvůli vyšší spotřební dani snížením daně silniční nebyli zástupci vlády připraveni diskutovat. Jednat se o tom bude ještě 18. listopadu. Jediným výsledkem jednání s dopravci je příslib vlády, že již nebude zvyšovat cenu dálniční známky až do zavedení elektronického mýta. „S postojem vlády jsem velmi nespokojen. Vláda nám nabídla pouze mlhavé přísliby, co se týče silniční daně, ale my jsme chtěli razantní stanovisko, že alespoň silniční daň bude snížena na minimum v Evropské unii,“ říká prezident Česmad Bohemia Vladimír Starosta a upozorňuje, že nátlakové akce dopravců nemůže vyloučit. Sobotka připustil, že o dani silniční bude s autodopravci jednat. Ve sněmovně je v tuto chvíli návrh ODS, který harmonizuje daňové zatížení silničních dopravců s daněmi v EU. Navrhovaná novela ještě více zvýhodňuje vozidla uvedená do provozu po 1. lednu 1993. Jedná se o vozidla, která splňují limity emisí ve výfukových plynech podle norem Euro 2 a 3. Starší vozidla budou zatížena zvýšením daně o 35 procent. Celkově by tedy mělo daňové zatížení vozidel mírně klesnout a dopravci by mohli být schopnější konkurence.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Nové Audi A8 dostane unikátní podvozek, který reaguje na…
Nejlepším motorem roku 2017 je osmiválec Ferrari. Poprvé se volil také nejlepší elektromotor
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Že jste ještě neviděli Porsche 911 GT2 RS? Nevadí, stejně už je vyprodané
Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro má v hledáčku nejostřejší BMW GS
Technologie
Steam rozjel letní výprodeje her. Nákupní horečku mu ale překazili „hackeři“
New York Times diskuze nezruší. Hloupé komentáře bude mazat umělá inteligence
Opera 46 významně zlepšuje stabilitu a omezuje stránky na pozadí
Psaní tahem prstu funguje už i v češtině, kalkulačka umí konvertovat měny [Windows Insider]
Standard Unicode 10.0 přináší znak bitcoinu a 56 nových emoji včetně vousáče a ponožek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít