Český Sociální Aeroklub

30. září 2014, 12:00 - Petr Weikert/Euro
30. září 2014, 12:00

Když před pár týdny dával nový šéf Aeroholdingu Václav Řehoř rozhovor týdeníku Euro, byl až úzkostlivě opatrný, aby neprozradil nic, co se v té době chystalo. A přece šlo ze všeho tušit, že ČSA budou zeštíhlovat. Že ale o práci přijde celkem 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských zaměstnanců, je nečekaně silný zásah.

Pro pochopení tohoto kroku, který de facto posílá ČSA do role národního aeroklubu, je potřeba podívat se hlouběji do minulosti. Do roku 2009, kdy se chystal vstup Air France a KLM do ČSA. České aerolinky tehdy chtěly být už pár let velkou společností, a když nakonec plán padl, nikdo nevěděl, co si s firmou pořádně počít. Nejde o management, ale o vládu.

Kvůli tomuto dědictví má ČSA třeba šest Airbusů A320, které stojí na zemi. Není pro ně využití. Nikdo třetí je nechce odkoupit, s pronájmem je to také těžké. Aby toho nebylo málo, ČSA mají objednáno dalších šest airbusů, jejich objednávku před pár lety dokonce vláda závazně potvrdila.

Lašákovo dědictví

Dosud není ze strany ČSA dán termín, kdy mají nechtěná letadla dorazit, jasné je jen to, že oddalování nákupu stojí další a další peníze. Nákup se datuje do roku 2007 do éry Radomíra Lašáka. Letecký trh navíc padá, letošní ránou pro něj je pak propad cestujících z Ruska.

Je s podivem, že odbory aerolinek ještě nestávkují. Ve Francii i v Německu by byla taková informace pohromou. Možná je uchlácholil příslib, že si piloti najdou práci u Korean Air nebo Aeroflotu, možná ještě věří ve vyjednání lepších podmínek. Osobně bych na to ale nesázel.

Šéf Aeroholdingu neměl moc možností, kde šetřit a na rozvoj teď evidentně nejsou peníze. O plánu musela dopředu vědět vláda, souhlasit s ním museli i korejští akcionáři.

V roce 2010 měly ČSA padesát letadel, nyní jejich počet klesne k sedmnácti. Aerolinky se budou teď soustředit na to, aby konkurovaly low-costům a udržely se na trhu. Stát v nich navíc brzy prodejem akcií společnosti Travel Service přijde o majoritní většinu. Nejsou to sice veselé zprávy, ale alespoň už někdo ví, co s nimi dělat.


Čtěte další komentáře Petra Weikerta:

Petr Weikert: Doktorské melouchy

Nad silnicí letí čínský drak

Pokus pro dva

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít