Český Sociální Aeroklub

30. září 2014, 12:00 - Petr Weikert/Euro
30. září 2014, 12:00

Když před pár týdny dával nový šéf Aeroholdingu Václav Řehoř rozhovor týdeníku Euro, byl až úzkostlivě opatrný, aby neprozradil nic, co se v té době chystalo. A přece šlo ze všeho tušit, že ČSA budou zeštíhlovat. Že ale o práci přijde celkem 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských zaměstnanců, je nečekaně silný zásah.

Pro pochopení tohoto kroku, který de facto posílá ČSA do role národního aeroklubu, je potřeba podívat se hlouběji do minulosti. Do roku 2009, kdy se chystal vstup Air France a KLM do ČSA. České aerolinky tehdy chtěly být už pár let velkou společností, a když nakonec plán padl, nikdo nevěděl, co si s firmou pořádně počít. Nejde o management, ale o vládu.

Kvůli tomuto dědictví má ČSA třeba šest Airbusů A320, které stojí na zemi. Není pro ně využití. Nikdo třetí je nechce odkoupit, s pronájmem je to také těžké. Aby toho nebylo málo, ČSA mají objednáno dalších šest airbusů, jejich objednávku před pár lety dokonce vláda závazně potvrdila.

Lašákovo dědictví

Dosud není ze strany ČSA dán termín, kdy mají nechtěná letadla dorazit, jasné je jen to, že oddalování nákupu stojí další a další peníze. Nákup se datuje do roku 2007 do éry Radomíra Lašáka. Letecký trh navíc padá, letošní ránou pro něj je pak propad cestujících z Ruska.

Je s podivem, že odbory aerolinek ještě nestávkují. Ve Francii i v Německu by byla taková informace pohromou. Možná je uchlácholil příslib, že si piloti najdou práci u Korean Air nebo Aeroflotu, možná ještě věří ve vyjednání lepších podmínek. Osobně bych na to ale nesázel.

Šéf Aeroholdingu neměl moc možností, kde šetřit a na rozvoj teď evidentně nejsou peníze. O plánu musela dopředu vědět vláda, souhlasit s ním museli i korejští akcionáři.

V roce 2010 měly ČSA padesát letadel, nyní jejich počet klesne k sedmnácti. Aerolinky se budou teď soustředit na to, aby konkurovaly low-costům a udržely se na trhu. Stát v nich navíc brzy prodejem akcií společnosti Travel Service přijde o majoritní většinu. Nejsou to sice veselé zprávy, ale alespoň už někdo ví, co s nimi dělat.


Čtěte další komentáře Petra Weikerta:

Petr Weikert: Doktorské melouchy

Nad silnicí letí čínský drak

Pokus pro dva

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Asus uvádí levnější 10Gb/s síťovku. XG-C100C stojí pod tři tisíce a umí i 2,5/5,0Gb režim
Sega vdechne život starým hrám. Na mobilech zdarma vydala Sonica a další pecky
Vědci vymysleli další způsob, jak udělat foťák tenký jako papír
Seznam zruší legendární mapy. Ale ne ty, které myslíte
Tahle zahnutá výloha je ve skutečnosti obří flexibilní OLED panel od LG
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít