Český Sociální Aeroklub

30. září 2014, 12:00 - Petr Weikert/Euro
30. září 2014, 12:00

Když před pár týdny dával nový šéf Aeroholdingu Václav Řehoř rozhovor týdeníku Euro, byl až úzkostlivě opatrný, aby neprozradil nic, co se v té době chystalo. A přece šlo ze všeho tušit, že ČSA budou zeštíhlovat. Že ale o práci přijde celkem 77 pilotů, 172 palubních průvodčích a 66 technicko-hospodářských zaměstnanců, je nečekaně silný zásah.

Pro pochopení tohoto kroku, který de facto posílá ČSA do role národního aeroklubu, je potřeba podívat se hlouběji do minulosti. Do roku 2009, kdy se chystal vstup Air France a KLM do ČSA. České aerolinky tehdy chtěly být už pár let velkou společností, a když nakonec plán padl, nikdo nevěděl, co si s firmou pořádně počít. Nejde o management, ale o vládu.

Kvůli tomuto dědictví má ČSA třeba šest Airbusů A320, které stojí na zemi. Není pro ně využití. Nikdo třetí je nechce odkoupit, s pronájmem je to také těžké. Aby toho nebylo málo, ČSA mají objednáno dalších šest airbusů, jejich objednávku před pár lety dokonce vláda závazně potvrdila.

Lašákovo dědictví

Dosud není ze strany ČSA dán termín, kdy mají nechtěná letadla dorazit, jasné je jen to, že oddalování nákupu stojí další a další peníze. Nákup se datuje do roku 2007 do éry Radomíra Lašáka. Letecký trh navíc padá, letošní ránou pro něj je pak propad cestujících z Ruska.

Je s podivem, že odbory aerolinek ještě nestávkují. Ve Francii i v Německu by byla taková informace pohromou. Možná je uchlácholil příslib, že si piloti najdou práci u Korean Air nebo Aeroflotu, možná ještě věří ve vyjednání lepších podmínek. Osobně bych na to ale nesázel.

Šéf Aeroholdingu neměl moc možností, kde šetřit a na rozvoj teď evidentně nejsou peníze. O plánu musela dopředu vědět vláda, souhlasit s ním museli i korejští akcionáři.

V roce 2010 měly ČSA padesát letadel, nyní jejich počet klesne k sedmnácti. Aerolinky se budou teď soustředit na to, aby konkurovaly low-costům a udržely se na trhu. Stát v nich navíc brzy prodejem akcií společnosti Travel Service přijde o majoritní většinu. Nejsou to sice veselé zprávy, ale alespoň už někdo ví, co s nimi dělat.


Čtěte další komentáře Petra Weikerta:

Petr Weikert: Doktorské melouchy

Nad silnicí letí čínský drak

Pokus pro dva

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Nejvýkonnější herní konzoli si už můžete předobjednat. Xbox One X stojí 13 500 Kč
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít