Menu Zavřít

Český pavilon na World Expo budí rozpaky

20. 6. 2005
Autor: Euro.cz

SVĚTOVÁ VÝSTAVA Kdo čekal od světové výstavy World Expo v japonské prefektuře Aichi přehlídku špičkových technologií, byl zřejmě zklamán. Výstava je spíše marketingovou záležitostí jednotlivých států, mnoho novinek tu není. Týká se to i české expozice.

SVĚTOVÁ VÝSTAVA

Kdo čekal od světové výstavy World Expo v japonské prefektuře Aichi přehlídku špičkových technologií, byl zřejmě zklamán. Výstava je spíše marketingovou záležitostí jednotlivých států, mnoho novinek tu není. Týká se to i české expozice.

Od českého pavilonu se po několika žalostných prezentacích České republiky v minulých letech čekalo hodně. Stál státní kasu 300 milionů korun a je koncipován dost netradičně. Má zdůraznit spojení přírody a moderních technologií. Hlavním motivem je Česká republika a hudba. Japonci milují českou klasiku, a tak autoři výstavy směrovali vše k muzice. Zájemce by tedy podle zadání čekal Smetanu a Dvořáka reprodukovaného počítačem, podobně jako to v Aichi předvádí třeba Toyota.

Týdeník Profit český pavilon navštívil začátkem června, aby zjistil, že žádné technologie v českém pavilonu nejsou. Uvnitř stavení turista nenajde ani hudbu a vlastně téměř nic, co by dělalo reklamu na Česko. V hlavním sále je jakási přehlídka „interaktivního umění“, pro Evropana obtížně pochopitelná. Celé výstavě dominují Bio-plíce - 150 metrů dlouhá a 12 metrů vysoká stěna z rostlin. Návštěvníci si dále například můžou uhodit paličkou do několika kamenů. Bubnovat lze také do kusů dřeva visících ze stropu. Při sledování návštěvníků je zřejmé, že příliš nechápou, jaký je účel exponátů. Přímo u vchodu je piáno, jehož struny vedou do vody, a kdo chce, může si na tento nástroj zahrát melodii. Nebo si zakřičet do čtyřmetrové trubky, která je uprostřed pavilonu. Japonci ale moc nechápou, že je trubka určena na křičení, a tak se do ní dívají.

„Záležitost je celkově pojata jako relaxační interaktivní prostor, který je zaplněn atypickými hudebními nástroji, které mohou návštěvníci různým způsobem ovládat, a dalšími exponáty, jež vydávají zvuky,“ obhajuje expozici Martina Hončiková z kanceláře generálního komisaře české účasti na Expo. „Hlavním tématem Světové výstavy a zároveň jejím mottem je Moudrost přírody -umění života. My jsme si pro svou celkovou koncepci expozice vybrali podtéma Umění života. Japonci jsou hraví, pavilon se jim líbí,“ míní Martina Hončiková.

JAPONSKÉ ROZPAKY

Ne všichni ale sdílejí toto nadšení. „Česká účast je dost netradiční, v pavilonu je obtížné vůbec pochopit, který stát se vlastně prezentuje,“ řekl Profitu zástupce největší japonské cestovní kanceláře JTB Toshio Kume. Je ale pravda, že se - stejně jako před ostatními pavilony - tvoří denně před českým stánkem dlouhé fronty zájemců.

„Od března k nám přišlo půl milionu návštěvníků, expozice jako prezentace státu splnila účel,“ říká Hončiková. Podle jejího názoru jsou

Vyhodilo Česko 300 milionů korun oknem?

Japonci národem zvídavým, a to bez rozdílu věku. „Česká expozice není statická, ale zapojuje návštěvníky do děje. Ti se tím pádem stávají součástí celkové kompozice. To dělá českou expozici zajímavou a odlišující se od jiných, jež jsou sice také výpravné a nevšední, ale nedokáží svým jednosměrným pojetím vytvořit pevnější spojení s návštěvníkem,“ míní česká zástupkyně.

Podle názoru Toshi Kumeho by ale pavilonu prospělo více „marketingové klasiky“. „Rusové a Ukrajinci pečou pirožky, všude visí obrázky Moskvy a Kyjeva, člověk hned ví, kde je. Česká expozice spíše připomíná prezentaci některého ze středoafrických států. Protější pavilon Velké Británie, kde jsou také interaktivní hrátky, je dělaný tvořivěji,“ míní Japonec. Za pravdu mu dává skutečnost, že chybí ucelený informační přehled o tom, co to Česká republika vlastně je. Jako sólový hráč se tu prezentuje jen jeden z krajů - Jihomoravský. Přišlo ho to na pět milionů korun.

Marketing tak musí v Japonsku zachraňovat speciální akce, pořádané přímo v pavilonu. Jedná se především o koncerty a divadelní představení. Například tento týden, 24. června, se v Aichi koná takzvaný Český národní den. Na něm bude i premiér Jiří Paroubek. O tom jestli budou akce budit dojem „spící Růženky“, jak se často stávalo na veletrzích v minulých letech, je ještě předčasné spekulovat. „Na vyhodnocení české prezentace při Světové výstavě Expo si ještě nějakou dobu musíme počkat, nicméně již nyní jsou ohlasy povzbuzující a dávají dobré předpoklady pro navázání dalších kontaktů, nejenom s Japonskem,“ míní Jiří Carda ze společnosti Sun Drive, která připravovala prezentaci pro Jihomoravský kraj.

PŘELIDNĚNÝ AREÁL

Co lze jinak na Expu v Japonsku vidět? Na 173 hektarech se představuje celkem 125 států a osm mezinárodních organizací. Vše se nese v duchu přírodních témat, kdy hlavní myšlenkou je poukázat na spojení přírody a moderní technologie. Koncern Toyota tak předvádí vozítka vyrobená z přírodních materiálů a roboty, kteří umí hrát na hudební nástroje. Rusko předvádí hlavu mamuta, Japonsko má přírodní pavilon ve tvaru brambory. Po výstavišti jezdí hybridní autobusy, tedy stroje, které pro pohon využívají kromě benzinového motoru také elektromotor. Uprostřed areálu je vlak, který umí jet na magnetickém polštáři rychlostí 500 kilometrů v hodině.

Ještě než se ale návštěvník dostane k exponátům, musí se seznámit s jednou smutnou realitou. Výstaviště je neuvěřitelně přelidněné, na každý pavilon stojí více než hodinové fronty. Za jeden den, který vyjde na vstupném v přepočtu zhruba na tisícikorunu, si tak lze prohlédnout jen několik pavilonů. My jsme se například do Ruského stánku vůbec nedostali, protože o hlavu mamuta je obrovský zájem. A za vše se na výstavišti platí. Svezení hybridním autobusem vyjde v přepočtu na padesát korun, platí se i za lanovku, která převáží návštěvníky z jednoho konce areálu na druhý.

* FAKTA O EXPO 2005

* Světová výstava s hlavním mottem „Moudrost přírody“ začala letos 23. března v japonské prefektuře Aichi.

* Výstavní areál Park mládí o rozloze 174 hektarů je vybudovaný přibližně 20 kilometrů od města Nagoja.

* Otevřen je pro expozice 124 zemí, včetně Česka, osm nadnárodních organizací a přední světové firmy.

* Národní expozice mají nastínit možnosti řešení problémů životního prostředí.

* Na představení Česka vyčlenila vláda 300 milionů korun.

* Český pavilon je pojatý jako relaxační místo s interaktivními prvky, například různými hudebními nástroji. Jeho součástí je česká restaurace, která nabízí například pečenou kachnu, guláš i české pivo.

* Vrcholem naší expozice bude Český den 24. června.

* Výstavu doprovázejí přehlídky skla, filmů, výtvarného umění i hudby

* Celé výstavě dominují Bio-plíce - 150 metrů dlouhá a 12 metrů vysoká stěna z rostlin.

* Návštěvníci mohou jezdit autobusy s hybridními motory, které kombinují pohon na vodík a benzin.

* Japonci do výstavy investovali 21 miliard jenů (asi 4,5 miliardy korun).

* Očekává se, že EXPO navštíví celkem 15 milionů lidí.

BRAND24

* Světová výstava skončí 25. září.

Foto autor| foto: Profit - Erich Handl

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).