Česko nechce jednotný daňový základ pro firmy podnikající v EU

02. února 2011, 09:29 - stu
02. února 2011, 09:29

Česko má výhrady vůči plánu Evropské komise začít s harmonizací daňového základu u firem působících v EU. Bojí se, že tento krok povede k budoucímu sjednocování přímých daní.

Foto: archiv

Dotáhnout do konce jednotný evropský patent, zlepšit obchodování se službami v Evropské unii a odbourat bariéry při přeshraničním obchodování v rámci EU. To je odpověď Česka na otázku Evropské komise, která z padesáti vylepšení unijního vnitřního trhu navržených Komisí by měla do roku 2012 spatřit světlo světa.

Naopak pod stůl by měla Komise zamést nápad na vytvoření konsolidovaného daňového základu pro firmy. „Daně by měly zůstat v pravomoci národních států. Když se o tomto nápadu začalo před několika lety hovořit, jsme říkali, že přímé daně mají být nástrojem soutěže mezi členskými státy,“ tvrdí Martin Tlapa, náměstek ministra průmyslu a obchodu. Existuje obava, že harmonizace daňového základu, která by nyní podle Komise pomohla hlavně nadnárodním firmám, by časem mohla vést až ke sjednocení daňové politiky.

Padesát návrhů na vylepšení vnitřního trhu zpracovala Komise loni na podzim. Do konce února se k nim mohou vyjádřit nejen členské státy, ale také zástupci podnikatelů, odborů či spotřebitelů. „Na základě této veřejné konzultace Komise vybere deset priorit, které se pokusí uskutečnit do roku 2012, kdy uplyne dvacet let od vytvoření vnitřního trhu,“ vysvětluje Jan Michal, vedoucí zastoupení Evropské unie v Praze.

Boj o vytvoření evropského patentu, který by byl snadno srozumitelný a levný, se v EU vede už mnoho let. Zatím je systém pro firmy nákladný. Mimo jiné proto, že všechny patenty se musí překládat do oficiálních jazyků členských zemí. Loni na podzim jednání opět ztroskotala na odporu některých zemí, aby se patenty na příště překládaly pouze do angličtiny. Proto se část států rozhodla využít institutu posílené spolupráce a hodlá si pravidla pro jednotný patent vytvořit sama.

Dotažení evropského patentu podporuje i český Svaz průmyslu a dopravy, i když českým firmám pomůže jinak, než by se mohlo zdát. „Bojujeme za zjednodušení patentové ochrany v EU, přestože české firmy si patenty v EU moc neregistrují. Nicméně pro podnikatele je důležité i to, aby snadno a rychle zjistil, co už je v EU patentováno, pokud hodlá vyrábět nový výrobek,“ říká Vladimíra Drbalová, ředitelka pro vztahy s EU a mezinárodními organizacemi Svazu průmyslu a dopravy.

Na trhu služeb jde Česku zejména o to, aby směrnice o službách, která podnikání v tomto oboru na vnitřním trhu výrazně usnadnila, platila stejně ve všech členských zemích. Zatím se čeští podnikatelé v některých státech stále potýkají s překážkami, které měla směrnice odstranit. Na tyto nedostatky se hodlá zaměřit i Komise, která bude letos a příští rok zkoumat, kde přetrvávají největší problémy. Údajně také připravuje proti osmi zemím řízení kvůli špatnému převzetí směrnice do svých právních řádů.

Dořešit je třeba také standardizaci služeb, aby je firmy mohly nabízet v ostatních státech. Původně měli podnikatelé dostat právo poskytovat služby za hranicemi, pokud služby odpovídají tuzemským předpisům. Z konečného znění směrnice však tento princip země původu vypadl. „Teď Komise připravuje celounijní systém standardizace pro služby. Ale to je zbytečné, pokud na národní úrovni už standardy, které říkají, jak mají dané služby vypadat, fungují. Navíc v řadě oborů si trh ani žádné standardy nežádá,“ dodává Drbalová. Ideální by podle ní bylo, kdyby se do hry opět vrátilo pravidlo země původu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít