Česko má vyspělý leasingový trh

14. května 2007, 00:00 - PETR BÝM
14. května 2007, 00:00

ALEXANDER SCHMIDECKER, UNICREDIT: Obchodní jméno CAC Leasing se v dohledné době změní na UniCredit Leasing. „Tato integrační strategie posílí pozici naší finanční skupiny,“ říká Alexander Schmidecker, člen řídicího výboru subholdingu UniCredit. Odpovědný je za řízení skupiny v zemích střední a východní Evropy.

ALEXANDER SCHMIDECKER, UNICREDIT: Obchodní jméno CAC Leasing se v dohledné době změní na UniCredit Leasing. „Tato integrační strategie posílí pozici naší finanční skupiny,“ říká Alexander Schmidecker, člen řídicího výboru subholdingu UniCredit. Odpovědný je za řízení skupiny v zemích střední a východní Evropy. Jaké novinky mohou zákazníci v nejbližší době čekat od společnosti UniCredit?

Společnost samotnou i její současné a budoucí zákazníky čeká jedna zásadní změna. Obchodní jméno CAC Leasing se v dohledné době změní na UniCredit Leasing. Je to sice jen změna formální, ale nikoli nepodstatná.

Taková přejmenování nezřídka přinášejí problémy - značka je v tržní ekonomice faktorem velmi významným. Nebojíte se nějakých negativních dopadů?

Očekáváme spíše opak. Hlavně pro velké nadnárodní korporace je trochu obtížné spolupracovat se společností, která v každé zemi působí pod jinou značkou. Jde nám o to, aby naši zákazníci vnímali, že skupina UniCredit působí na dvou polích: bankovním a leasingovém.

Budou mít z integrace nějaký užitek i malé či střední podniky?

Samozřejmě. Můžeme financovat export českých podniků prostřednictvím našich poboček v cílových teritoriích. Takto například už delší dobu financujeme vývoz autobusů značky Karosa na slovenský trh. Nabídku lze aplikovat všude tam, kde lze využít leasingové financování. A to ve všech místech, kde působíme - tedy ve 13 zemích střední a východní Evropy. Vedle toho také v Itálii, Německu a Rakousku.

Můžeme čekat také nějaký nový produkt? Pokud budeme mluvit o Česku, pak vás musím zklamat. Právě tady je totiž naše produktové portfolio zcela kompletní. Ani v něm, ani na trhu nevidíme žádnou mezeru a nehodláme vymýšlet něco, co nikdo nepotřebuje. Druhá věc je, že chceme naši nabídku stále posouvat k vyšší kvalitě. V rámci těchto našich snah pro CAC Leasing tak například nedávno vznikla specializovaná společnost pro operativní leasing. Jednu novinku však v oblasti produktů vlastně přece jenom máme. Je to specialita pro naši majetnější soukromou klientelu. Pokud si na leasing pořídíte v Itálii jachtu prostřednictvím naší tamější sesterské společnosti, ušetříte na dani z přidané hodnoty. Podle typu plavidla to může být až 20 procent z pořizovací ceny. Co změna image ještě přinese? Jednotná značka určitě posílí image všech našich společností. Ve hře jsou synergické efekty v oblasti marketingu, protože třeba reklamní kampaň některé naší bankovní pobočky bude mít dopad i na obchody „sesterské“ leasingové společnosti. O budoucnost CAC Leasingu pod jinou značkou se nebojím i proto, že jde o jednu z našich nejdéle fungujících leasingových společností. Na českém trhu je jedničkou z hlediska objemu leasovaných aktiv. V mnohém ohledu má v Česku zasloužené renomé průkopníka a významnou pozici má i v rámci celé skupiny, respektive její leasingové větve. Značka je samozřejmě důležitá, ale podstatnější jsou služby a lidé, kteří za ní stojí. Zmínil jste se o důležité pozici CAC Leasingu v rámci celé skupiny. Působíte ale ve východní Evropě, třeba v Polsku či Rusku. Nejsou pro celou skupinu UniCredit významnější leasingové společnosti v těchto zemích? Rusko je samozřejmě ohromný trh, ale zatím velmi nezralý a do značné míry nevyužitý. Svědčí o tom i tempa růstu. Zatímco v Česku dosahujeme v oblasti leasingu nárůst 8 až 10 procent ročně, v Rusku je to 30 až 40 procent, a to mluvíme jenom o oblasti Moskvy a Sankt-Petěrburgu. Tady jsme na začátku stejně jako na počátku devadesátých let v České republice. Dnes je Česko z tohoto hlediska již vyspělým evropským trhem, kde je naše nabídka leasingových služeb zcela kompletní. Pro další rozvoj naší sítě je velmi důležitá vzájemná výměna informací, abychom v jedné zemi obtížně nevymýšleli to, co jinde už dávno funguje. Z toho také vyplývá význam CAC Leasingu v naší skupině. UniCredit i vy osobně máte mnoho zkušeností s ekonomikou východní i západní „části“ Unie a Evropy. Jak vnímáte rozdíly mezi nimi?

Za jednoznačně pozitivní považuji kvalitu pracovní síly v někdejší východní Evropě. Na rozdíl od tradičních tržních ekonomik tady lidé mají „tah na bránu“, snahu něčeho dosáhnout. U mladší generace se k tomu připojují slušné jazykové znalosti a ochota pracovat i v zahraničí. To je jev na Západě nepříliš častý. Na druhé straně mám pocit, že některé ekonomiky východní a střední Evropy jsou „přehřáté“. To se projevuje zejména v oblasti neadekvátních očekávání nejenom v oblasti spotřeby a mezd, ale také investic. Často to neodpovídá reálným hospodářským možnostem - a to samozřejmě přináší rizika.

**Praha už je zase plná turistů - vy jste ale nepřijel obdivovat Karlův most či Pražský hrad?

To bohužel ne, důvody mé návštěvy v Praze jsou ryze pracovní či obchodní. Zasedala dozorčí rada a valná hromada naší dceřiné společnosti CAC Leasing.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče