Českému šikulovi nabídněte skládačku

16. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
16. dubna 2007, 00:00

FIRMA DAKR Jedním z menších a přesto životaschopných českých výrobců zahrádkářské techniky je hranická firma Dakr. Strategii založila na tom, že nebude konkurovat světovým výrobcům kvantitou produkce, ale osobitým řešením. Využívá například toho, že český kutil je šikovný a dokáže si sám sestavovat stavebnicové stroje.

FIRMA DAKR Jedním z menších a přesto životaschopných českých výrobců zahrádkářské techniky je hranická firma Dakr. Strategii založila na tom, že nebude konkurovat světovým výrobcům kvantitou produkce, ale osobitým řešením. Využívá například toho, že český kutil je šikovný a dokáže si sám sestavovat stavebnicové stroje.

Po Angličanovi nechtějte víc, než aby zmáčkl knoflík. Českému zahrádkáři naopak můžete nabídnout stavebnici víceúčelového stroje, který si bude podle potřeb přestavovat. To je jedna ze zkušeností, na které postavila svou obchodní strategii firma Dakr z Hranic na Moravě. Společnost vyrábí sekačky na trávu, rozmetače soli či víceúčelové traktůrky.

ŠŇŮRKA PODLE MANUÁLU Ryze český podnik byl založen v roce 1991 a za 15 let existence si našel už 40 tisíc zákazníků. Vedle prodeje na domácím trhu své výrobky vyváží i na Slovensko, do Německa a dalších zemí. „Nejvíce vyvážíme do Velké Británie. Rozdíl je v tom, že tam dodáváme stroje, které člověk vezme, maximálně zatáhne za startovací šňůru a stroj pak již hned pracuje. Jak se má zatáhnout, to musíme popsat na třech stránkách v návodu. V České republice můžeme více spoléhat na zručnost a technickou dovednost zákazníků. Proto se v Česku hodně uplatňují stavebnicové stroje pro víceúčelové použití. Lidé si je umí sami přestavět a seřídit,“ říká jednatel společnosti Karel Dančák. MÍSTO LIŠTY BUBEN Kromě sázky na stavebnicové systémy staví Dakr i na jiné osobité obchodní strategii. Nesoupeří se zahraničními konkurenty ve výrobcích, které jsou vyráběny ve stotisícových sériích. Proti kvantitě staví neotřelý nápad. „V minulosti se například na zahradách používaly lištové sekačky na trávu. Současně s Motorem Jikov jsme na počátku devadesátých let přišli na trh s bubnovými sekačkami, které z něho vytlačily velmi rychle ty lištové. Bubnové sekačky dříve běžně používali zemědělci na traktorech, ale my jsme je uzpůsobili jako malý stroj pro zahrady,“ uvádí Dančák. „Výrobci lištových sekaček pak v Česku postupně výrobu ukončili nebo začali kopírovat bubnové sekačky. V Evropě se dále vyrábějí a používají téměř výhradně lištové sekačky a my se budeme snažit, abychom uspěli i tam,“ dodává. Další originální řešení směřuje k údržbě cest. „V Anglii se používaly rozmetače soli na údržbu chodníků, do kterých se musela používat speciální drahá sůl. Vyvinuli jsme rozmetač, ve kterém lze upotřebit běžnou, čtyřikrát levnější cestářskou sůl,“ říká Karel Dančák. NA ŘETĚZCE UŽ NESPOLÉHÁME**

Vývoj Dakru je typickým příběhem menšího českého producenta zahrádkářské techniky i proto, že firma neudělala nejlepší zkušenost s velkými řetězci. „Ještě před pěti lety jsme pro jednu velkou síť obchodů dodávali. Naštěstí se jednalo o speciální výrobek pro tento řetězec a nepodráželi jsme tím naše malé prodejce. Šlo o velké množství výrobků, které jsme ale dodávali se ztrátou. A zaplaceno jsme dostali až po třech měsících neustálých urgencí. Po těchto zkušenostech jsme se rozhodli, že už žádnému řetězci nebudeme výrobky dodávat,“ vypráví Dančák.

„Rozhodnutí nelitujeme. Spoléháme teď na malé specializované prodejce, kteří mají sice menší sortiment zboží, ale každému zákazníkovi se věnují individuálně. V drtivé většině případů také zajišťují servis,“ dodává podnikatel.

Alternativní cesta k zákazníkovi přes menší prodejny a inovativní výrobky zafungovala. V roce 2006 Dakr dosáhl oproti roku 2004 dvojnásobného objemu prodeje, což představuje 45 různých výrobků. Loni tak měla firma obrat 85 milionů korun a v současnosti zaměstnává 36 pracovníků. „Prodali bychom ještě víc, pokud bychom to stíhali vyrobit,“ konstatuje Dančák.

Obchodu prý prospěl i vstup Česka do Evropské unie. „Podstatně se zjednodušila byrokracie při exportu a importu. Také jsme získali dotace od Unie a Olomouckého kraje na průnik na zahraniční trhy, zavedení systému řízení kvality ISO 9001 a nákup moderních strojů,“ uzavírá podnikatel.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče