České známky se vracejí domů

05. května 2008, 00:00 - Libuše Frantová
05. května 2008, 00:00

PRVNÍ PODNIKATEL-FILATELISTA - Koníček se může stát profesí, a velmi úspěšnou. Svědčí o tom případ milovníka známek Františka Beneše, který mezi prvními ve svobodném Československu rozjel soukromý obchod se známkami. I když mnozí pochybovali, zda se jeho velká investice do Domu filatelie v Praze vyplatí, dokázal se úspěšně přizpůsobit měnícímu se trhu i příchodu konkurence.

Začátky podnikání v poměrně netradičním odvětví spadají ještě do doby končící komunistické éry. Firma vznikla už v létě 1989 jako družstvo a postupně se stala největší na tehdejším československém trhu.

„Nenápadný dům v pražské Klimentské ulici číslo 6. I firma je nenápadná – Profil Dům filatelie. A přesto je ten objekt něčím mimořádný: Je zde obchod a velkoobchod se známkami. Podle mého názoru největší v České republice a možná i ve střední Evropě. Pan František Beneš, majitel tohoto lukrativního podniku, se o známky zajímá od dětství. Postupně se zdokonaloval, získával zkušenosti a praktické poznatky. Pak absolvoval i vysokoškolské studium se zaměřením na autorské právo v oboru známkové tvorby. To vše mu umožnilo, aby se filatelií začal zabývat i profesionálně. Na mnoha výstavách, aukcích a podobných příležitostech se seznamoval se sběrateli, obchodníky i tvůrci poštovních známek. Poznal, že prodej známek a poskytování širších služeb spojených s filatelií, může být i dobrým obchodem,“ psal v článku Známky: předmět obchodu i dobrá investice ve třináctém čísle Profitu v roce 1993 Vítězslav Boukal.

Filatelistické čtení

Ve velké privatizaci František Beneš odkoupil státní monopolní podnik Pofis a stal se skutečně největší firmou, která se tady zabývala podobnou činností. „Podařilo se mu zajistit dostatečný úvěr, aby mohl uspět v konkurenci prodejen Pofis. Postupně soustředil kapacity a dnes je schopen ve svém obchodě a ve spolupráci s předními odborníky posloužit jakoukoliv službou v tomto oboru. Vedle soudních znalců, pro něž jsou k dispozici perfektně vybavené laboratoře k ověřování známek, může poskytnout i široký sortiment známek a filatelistického zboží – katalogů, pomůcek, literatury naší i zahraniční. Vytvořil tak pro filatelisty skutečný ráj. Prospívá i to, že v domě získalo prostory vydavatelství časopisu Filatelie,“ popsal před lety Profit. „Všechno, co Dům filatelie svým zákazníkům nabízí, představuje velké investice. Vyvolalo to v nás velký dojem i určité pochybnosti, zda se vyplatí. To nemůže zaručit nikdo, zvláště při současných úvěrových podmínkách. Řekl nám pan Beneš: Sázíme na komplexnost naší nabídky a počítáme nejen s českou, ale i zahraniční klientelou. Pro obě působíme i jako velkoobchod.“

„Tehdy jsme byli na trhu skoro jediní, ale s otevíráním trhu postupně přibývala konkurence ze zahraničí i tuzemská. Proto jsme se zaměřili na jinou oblast – vydávání filatelistických knížek, časopisu a katalogů Pofis, které mají téměř šedesátiletou tradici,“ vysvětluje Beneš. Firma Profil před 15 lety koupila i časopis Filatelie a dnes je největším vydavatelem českojazyčné literatury o filatelii v republice. Vydává vedle oblíbených katalogů Pofis a časopisu Filatelie také publikace, od knížek o známkách pro děti až po vysoce odborné monografie.

Soukromá poštovna

„Profil otevřel pro veřejnost naši první soukromou poštovnu. Je to vlastně malá pošta pro filatelisty i veřejnost a pohledy i dopisy odtud směřují do celého světa. S razítkem Dolní Nové Město Praha 07 se orazítkovaná obálka stává sběratelskou kuriozitou,“ psal Profit před patnácti lety. Soukromá poštovna dodnes funguje, nyní s razítkem Dolní Nové Město Praha 06.

Ale ani s prodejem známek Profil neskončil a stále poskytuje i zájemcům většinu služeb stejně jako dřív. Lidé si je mohou objednat také na internetu, firma má totiž rozvinutý zásilkový obchod. Zdarma tu provádějí rovněž odhady, například zděděných sbírek, aniž by tuto službu vázali na případné odkoupení. Jen už nedělají služby pro podnikatele, kteří při uzavírání úvěrové smlouvy nabízeli bance jako záruku známky. V minulosti totiž firma Profil poskytla bance odborný posudek a v některých případech i ručila, že při eventuálním propadnutí záruky od banky sbírku odkoupí. „Teď už to není třeba. Změnila se úvěrová politika bank, získat půjčku už není tak těžké,“ říká František Beneš. Naopak, čím dál víc zákazníků žádá vyjádření k pravosti známek. „S otevřením trhu a stoupajícími cenami se častěji objevuje nové riziko – padělání známek, proto je to dnes jedna z našich důležitých činností,“ zdůvodňuje Beneš. Základní poradenskou službu poskytuje zákazníkům stále zadarmo.

Ceny známek porostou

O budoucnost firmy se její majitel nebojí. Úvěry od bank dávno splatil, objekt Domu filatelie v centru Prahy firmě patří, milovníků známek i lidí, kteří berou nákup známek jako investici, je čím dál víc. „Filatelistů jsou v Česku statisíce. A také obrat ve známkách jako komoditě v České republice značně stoupá. Navíc československé známky se zatím prodávají nanejvýš v řádu několika málo milionů, nejdražší jsou v ceně do tří milionů korun, zahraniční rarity jsou i více než desetkrát dražší. Jsem přesvědčen, že československé známky mají prostor pro další růst,“ říká Beneš. S růstem životní úrovně se objevuje i další fenomén. Známky byly v minulosti vždy výhodnou cenností, která se dala nepozorovaně vyvézt přes hranice. Využívali to Židé, když utíkali před nacisty, i později čeští emigranti, kteří v několika vlnách prchali před totalitou.

„Největší změna je dnes v tom, že cenné poštovní známky, které se od nás po desítky let vyvážely, se začaly po roce 1998 vracet. Souvisí to se zvýšenou koupěschopností obyvatel i vzestupem hodnoty české koruny. Naše známky už stojí v zahraničí méně než u nás,“ pochvaluje si Beneš. „A návrat známek domů považuji za největší překvapení,“ dodává.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče