České ženy investují podstatně lépe než muži

14. ledna 2008, 00:00 - Martina Martinovičová
14. ledna 2008, 00:00

Investování není výhradně racionální doménou, uplatňují se v něm emocionální prvky.  Je tohle odpověď na otázku, proč ženy investují lépe než muži?

Studie o investorech Investování není výhradně racionální doménou, uplatňují se v něm emocionální prvky.  Je tohle odpověď na otázku, proč ženy investují lépe než muži?

Co se stalo s mužským uměním investovat? Ženy investují lépe než muži. K tomuto zjištění, ze kterého se nejednomu českému investorovi mužského pohlaví zvedne adrenalin, ve svých dvou studiích v letech 2001 a 2005 shodně dospěla společnost Digital Look. Ze vzorku sto tisíc investičních portfolií vyšlo najevo, že majetek spravovaný ženami se v roce 2005 zhodnotil v průměru o 18 procent, zatímco průměrné „mužské“ portfolio mělo výnos jen 11 procent. V témže období srovnávací burzovní index dosáhl 13 procent.

Investice nejsou mamuti

Ženy dávaly přednost stabilnějším akciím a sektorům s vyššími dividendami. Muži lovili na trhu co možná nejrůstovější akcie z „horkých“ odvětví, v té době z těžebního průmyslu, ropy a plynu. Muži podstatně více riskovali a jejich sázky v průměru nevycházely. Ženy více sázely na jistější akcie, včetně jistoty výplaty dividend.

„Rozdíly mezi investováním mužů a žen určitě existují. Reflektují zapsané vzorce chování snad z doby kamenné – muž-lovec a žena ochránkyně ohně. Muži často investují agresivně, honí se za růstovými a rizikovými tituly s příslibem vysokého zhodnocení, ale zároveň s nebezpečím investiční katastrofy. Ženy obvykle investují obezřetněji, hledají vrabce v hrsti, více spoléhají na tradiční akciové společnosti, podílové fondy, kterým rozumí, které vyplácejí dividendy,“ vysvětluje Miloš Filip, ředitel distribuce a marketingu ING Investment Management.

Podobný názor zastává Petr Šimčák ze společnosti Pioneer Investments: „Myslím, že muži jsou od přírody geneticky více lovci. To se hodí na mamuty, ale ne na investice. Lovec potřebuje sledovat krátkodobé trendy, aby uspěl. Investora to vede do pasti. Žena musela mít vždy širší rozhled, více uvažovat a být opatrná.“

Ženy vidí vzdálenější horizont

Bylo by tedy vhodné nabídnout ženám speciální investiční řešení? Leckterý investiční klasik by tuto otázku vnímal jako diskriminující. Ženy mají být investory jako kdokoliv jiný. Pokud odhlédneme od odlišného myšlení a jiných emocí, musíme ale připustit, že finanční a investiční potřeby žen jsou formovány poněkud odlišnými okolnostmi než potřeby mužů. Jejich ekonomická situace je totiž specifická. Vnímají tuto skutečnost investiční společnosti nabízející na našem trhu stovky investičních fondů? Přizpůsobují jí svou nabídku?

„Nemyslím si, že by ženy měly k osobním investicím přistupovat zásadně jinak než muži. Investiční strategie muže i ženy by se měla shodně snažit sladit dva druhy faktorů: objektivní a psychologické. Mezi objektivní můžeme zařadit například požadovaný výnos, úroveň rizika, horizont investování, požadavky na likviditu investice. Psychologické faktory jsou spojeny spíše s chutí člověka brát na sebe riziko, možnost dočasného poklesu hodnoty investovaného majetku, připustit realizaci ztráty. Při tom všem musí investor normálně fungovat – dobře pracovat, jíst, spát, vychovávat děti,“ tvrdí Filip.

„Z pohledu investic to není v tom, že by ženy měly investovat do akcií firem, které pro ně dělají produkty či služby. Rozdíl je v tom, že ženy se od mužů liší v investičním horizontu – žijí déle, ale vydělávají méně, a proto by je mělo investování zajímat výrazně více než muže,“ upozorňuje Šimčák. Potřebují totiž vyšší zhodnocení. Toho lze dosáhnout jen s větším rizikem, které mohou snížit jen delším časovým horizontem.

Finanční rezervy na delší období

Podle statistik žijí v Česku ženy zhruba o osm let déle než muži. Jejich finanční rezervy by měly být schopny toto období důstojně pokrýt. Zaměstnanost žen je u nás vysoká, což je tradice odvíjející se z minulosti. Ženy však nadále pobírají zhruba o jednu třetinu nižší mzdy a v mizivé míře pronikají do vyšších pozic v ekonomice či politice. Nižší mzda znamená nižší disponibilní příjmy, tedy nižší možnosti pro investice, tudíž nižší dlouhodobé finanční rezervy a posléze i nižší důchody. Z majetkového hlediska můžeme manželství hodnotit jako riskantní transakci pro českou ženu. V čele neúplných českých domácností stojí z více než osmdesáti procent ženy.

Předmanželskou smlouvu přitom mladí novomanželé uzavírají poměrně zřídka. Za zvážení by stálo, zda by ženy po valnou část jejich života nemělo provázet ochranné portfolio, jež by sloužilo jen a jen jejich životním potřebám. Nikomu by se z něho nepůjčovalo, nikdo by z něho nebyl dotován. Ošetřeno by mělo být v předmanželských smlouvách. Existence takovéhoto portfolia, stejně jako jeho nedotknutelnost, by se měla stát běžnou zvyklostí v plánech, které si ženy do manželství a do života dělají. Řečeno v nadsázce: takové ochranné portfolio by mělo nahradit troje povlečení do výbavy.

Ženy profesionálky

Jak je to se zapojením žen do profesionálního investování? Německo-americká studie z října 2007 ukázala zarážející skutečnost – investiční výsledky podílových fondů ve Spojených státech, které spravovaly smíšené týmy muži-ženy, měly o 1,22 procenta horší roční výnos než fondy, kde byli manažeři stejného pohlaví. Jednalo se o statisticky významné výsledky z let 1996 až 2003 počítané pro tři stovky podílových fondů. V čem byl problém? Muži a ženy spolu velmi pravděpodobně při investičním procesu nedokážou účinně komunikovat. „Podle mého názoru existují komunikační bariéry, které se oběma pohlavím nedaří v práci překonat. V tvrdém světě Wall Streetu si ženy i muži mohou ponechávat nevyřčené informace nebo výhrady, které by se jinak třeba probraly v pátek večer u piva,“ soudí Filip.

Nabízejí některé investiční společnosti specifické investice pro ženy? Podle Filipa existují specificky „ženské“ akcie nebo specificky „ženské“ fondy. Nebo alespoň investice, které jsou za ně označovány. Je totiž jasné, že bohaté ženy-podnikatelky, manažerky nebo dědičky rodinného jmění představují pro distributory finančních produktů zajímavou marketingovou skupinu. Investorky ve světě si vybírají hlavně společnosti, které se vyhýbají výrobě, zpracování nebo prodeji tabáku, alkoholu, zbraní, jaderné energie, které účinně omezují emise skleníkových plynů a nepodnikají v „neetických“ oborech, jako jsou hazardní hry nebo kasina. V ženských portfoliích můžeme najít především „zelené“ investice – společnosti zabývající se ekologií, zelenými energiemi apod.

Vyloženě ženských investic ale není mnoho. Jmenovat můžeme třeba americký Ženský akciový fond (Women’s Equity Fund), který investuje jen do firem, které mají pozitivní korporátní politiku ve vztahu k ženám, například Nokia, Microsoft, Colgate, Palmolive a Avon. Výsledky fondu jsou zatím smíšené: Na pětiletém horizontu zaostává fond za výkonností širokého amerického indexu akcií S&P 500 o tři procentní body ročně, naproti tomu na desetiletém horizontu je o jeden procentní bod ročně lepší.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče