České technologické firmy mají raketový růst

20. října 2003, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
20. října 2003, 00:00

ČÍSLEM JEDNA JE V POSLEDNÍCH PĚTI LETECH V REGIONU STŘEDNÍ EVROPY ALTERNATIVNÍ TELEKOMUNIKAČNÍ OPERÁTOR ALIATEL. O PRVNÍCH PĚT MÍST SE PODĚLILY ČESKÉ A POLSKÉ SPOLEČNOSTI. FIRMY SE NEJVÍCE OBÁVAJÍ OMEZENÉHO PŘÍSTUPU KE KAPITÁLU.

Nejrychleji rostoucí technologickou společností ve střední Evropě se letos stal alternativní telekomunikační operátor Aliatel, který za posledních pět let zvýšil tržby téměř padesátkrát (o 4846 %). Uvádí to průzkum společnosti Deloitte Fast 50. Aliatel vlastní tuzemští distributoři elektřiny a německá RWE. N a druhém místě skončila polská firma Home-pl, poskytovatel internetových služeb, s růstem tržeb o 2280 procent. Další příčky pak obsadil největší český internetový obchod s domácími spotřebiči a elektronikou Obchodní dům.cz (s 1974procentním růstem tržeb), polský specializovaný poskytovatel administrativních a účetních služeb P.U.P. SPIN (1847 procent) a český systémový integrátor a poskytovatel řešení v oblasti informačních technologií ICZ (1436 procent).

TECHNOLOGICKÉ STOUPAJÍCÍ HVĚZDY

„Navzdory pomalu rostoucí ekonomice a omezenému přístupu k finančním zdrojům se v regionu vyskytla řada hvězdných výkonů,“ uvedl koordinátor průzkumu Fast 50 ve střední Evropě John Wilson. Potvrzuje to i nová kategorie letošního ročníku s názvem Rising Stars (stoupající hvězdy). Jejím cílem je zviditelnit mladší firmy, protože předpokladem pro kvalifikaci v hlavní kategorii je minimálně pětileté působení společnosti a tržby 50 tisíc eur za výchozí rok 1998. Firma také musí mít sídlo ve střední Evropě a nesmí jít o pobočku ani dceřinou společnost zahraničního vlastníka. Mezi Rising Stars se dostanou firmy, kterým se v rámci středoevropského regionu poměrně rychle daří budovat si v oblasti technologií jméno. Společnosti zařazené v této kategorii existují tři až pět let a musejí alespoň tři roky fungovat a jejich minimální tržby musejí dosáhnout třiceti tisíc eur v základním roce. N a první příčce žebříčku Rising Stars je polská firma Hoga.pl, poskytovatel internetových služeb a elektronický obchod, jejíž výnosy stouply o 1727 procent. N a druhém místě skončila česká společnost zabývající se poskytováním bezpečnostních řešení počítačových sítí ZOOM International srůstem výnosů 476 procent. I na třetím místě je česká firma, tentokrát poskytovatel softwarových aplikací Aaron Group s růstem tržeb 446 procent.

NEJVĚTŠÍ VÝZVOU JE PRODEJ A MARKETING

Cílem žebříčků je zviditelňovat vznikající firmy a identifikovat nejen hlavní problémy, s nimiž se potýkají, ale i příležitosti, které se jim nabízejí. Firmy uvedené ve Fast 50 byly vybrány z více než deseti tisíc společností. Vítězi letošního ročníku se staly společnosti ze sedmi zemí regionu - České republiky, Estonska, Lotyšska, Maďarska, Polska, Slovenska a Slovinska. Technologické společnosti z Fast 50 se zabývají vývojem nebo výrobou patentových technologií nebo investují značné zdroje do výzkumu a vývoje. V rámci střední Evropy je polovina z oslovených firem aktivní v oblasti vývoje softwaru. Ostatní jsou přední společnosti působící v oblasti internetu, komunikací, počítačů, elektroniky a vědy. V rámci výběru firem pro Fast 50 odpovídaly společnosti i na otázky týkající se hlavních faktorů jejich růstu, příležitostí a problémů souvisejících s provozem. Více než třetina firem (36 procent) uvedla, že nejvíce přispívá k jejich růstu kvalita produktu. Na dalším místě jmenovaly včasnou reakci na potřeby trhu (28 procent) a vysokou kvalitu zaměstnanců (24 procenta). N ejvětší starosti dělá společnostem omezený přístup ke kapitálu (48 procent). Dalším zdrojem obav je fakt, že vedení firem má na hodnocení podnikatelské činnosti pouze omezenou dobu (42 procenta). Další problémy představují nedostatek pracovní síly, infrastruktura společnosti, upadající firemní kultura a úroveň zákaznických služeb. Za nejnaléhavější výzvu související s fungováním rozvoje považují firmy z Fast 50 rozvoj prodeje a marketingu (46 procent firem). Přestože technologické společnosti už ze své podstaty závisejí na vývoji technologií, pouze 24 procenta z nich vidí technologické a tržní změny jako zásadní výzvy, s nimiž se budou muset potýkat.

Na snímku přebírá Bernhard Fanger, generální ředitel společnosti Aliatel (vlevo), ocenění z rukou Michala Petrmana, office managing partnera společnosti Deloitte.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče