České sklo nahradil asijský plast

17. prosince 2007, 00:00 - Eva Marzini
17. prosince 2007, 00:00

Tradiční ozdoby jsou z českého trhu stále více vytlačovány levnými plastovými baňkami z Asie. Domácí výrobci vánočních koulí proto hledají způsob, jak najít cestu zpět k zákazníkům. Výrobci tak přicházejí třeba s ozdobami pro kutily či s exkurzemi pro turisty. Jiní zase cílí na zahraniční movité klienty.

Vánoční ozdoby Tradiční ozdoby jsou z českého trhu stále více vytlačovány levnými plastovými baňkami z Asie. Domácí výrobci vánočních koulí proto hledají způsob, jak najít cestu zpět k zákazníkům. Výrobci tak přicházejí třeba s ozdobami pro kutily či s exkurzemi pro turisty. Jiní zase cílí na zahraniční movité klienty.

Krátce před Vánocemi praskají regály s vánočními baňkami ve švech a prodejci mají žně. Letošní nabídka je levná a především plastová. Imitace tak z pultů neúprosně vytlačují výrazně dražší ozdoby ze skla. Obchodníci tím vycházejí vstříc většině lidí, kteří raději sáhnou po levné napodobenině skleněných koulí. „Ozdoby z plastu letos na našich pultech převažují. Skleněné baňky v nabídce už nemáme,“ potvrzuje trend mluvčí Tesco Stores ČR Jana Matoušková. Každý rok výrobci přicházejí s novými barvami i vzory a lidé je rádi obměňují. Proto podle Matouškové zákazníci nakupují spíše levnější ozdoby z plastu.

 

Sada plastových koulí „za pade“

Výrobci tradičních skleněných baněk se k ceně imitací nemohou ani na píď přiblížit. Vánoční baňky se vyrábějí a zdobí ručně, a právě cena za lidskou práci je na nich nejdražší. „Supermarkety nabízejí celou sadu plastových vánočních koulí za 50 korun. Za to bych nedokázal vyrobit ani jednu skleněnou baňku,“ uvádí výrobce vánočních ozdob Tomáš Pokorný. Touha zákazníků po nízkých cenách pohřbila již řadu drobných výrobců a mnohým silnějším ukrátila tržby.

Opavské výrobní družstvo Slezská tvorba patří společně s Irisou Vsetín a družstvem Vánoční ozdoby ve Dvoře Králové k trojici největších výrobců tradičních vánočních ozdob v Česku. Tito výrobci ale prodají jen nepatrný zlomek třpytivých baněk na českém trhu, víc než devadesát procent výroby vyvážejí. „Doma není co otálet. Trh už je obsazený levnými plastovými ozdobami z Asie,“ říká předseda družstva Vánoční ozdoby Miroslav Šorma. A ochota lidí kupovat plasty stále roste. Na českých pultech se proto objeví už jen tři procenta výrobků vsetínské produkce.

Kdo má nápady, exportuje

Družstvo Slezská tvorba ročně vyrobí milion kusů vánočních ozdob. Okolo 600 tisíc baněk putuje na vánoční stromky do Německa a Rakouska. Tři sta tisíc kusů podnik vyveze do USA a desetina výroby jde do regálů českých obchodníků. V rukou opavských sklářů vznikají ručně malované skleněné koule a další formy, jako sněhuláci, domečky i napodobeniny mobilních telefonů. Ale jen díky spoustě nových nápadů si družstvo udržuje stabilní tržby. „Každou sezonu chystáme 500 až 1000 nových vzorů. Tak velkou dávku nápadů nestačí konkurence dohánět,“ pochvaluje si vedoucí výroby družstva Slezská tvorba Jaroslav Veverka. Budoucnost exportu baněk vidí optimisticky.

Udržet si stabilní zahraniční obchody už také není lehké. V zahraničí konkurence masivně sytí zákazníky jednoduchými a hlavně levnými ozdobami. „Především s malým podílem nápadu a zdobením za velmi nízké ceny,“ podotýká Veverka. Na trhu se prosazují nejen výrobci baněk z Asie, ale také firmy z postkomunistických zemí. Například v Polsku vznikly v posledních letech desítky rodinných podniků, které ozdobami obsazují nejen západní trhy, ale i Česko. Mimo to trhy zaplavují též dodavatelé z Ukrajiny a Rumunska.

S vývozem skleněných ozdob letos končí Jablonex Group, jedna z největších sklářských a bižuterních společností v České republice. „Důvodem je klesající poptávka a ztrátovost obchodů,“ říká mluvčí společnosti Lukáš Jankovský. Firma nejprve sama upustila od výroby ozdob. Posléze ještě zajišťovala vývoz pro deset jiných společností v objemu 28,5 milionu korun. Z celkového obratu společnosti to byl ale pouze zlomek. Podnik se 3000 zaměstnanci vytvořil loni zakázky za 2,7 miliardy korun, zatímco rok předtím měl tržby zhruba o 100 milionů vyšší. Zaměstnance, kteří se podíleli na výrobě vánočního zboží, firma převedla na jinou práci.

Výrobci sázejí na luxusní ozdoby

Rovněž družstvu Vánoční ozdoby se tržby v posledních letech snižují. „Loni klesly o 14 procent na 103 milionů korun a letos se čeká další snížení. Příští rok by se pokles již mohl zastavit,“ míní optimisticky Šorma. Družstvo pod tlakem poptávky mění obchodní strategii a zaměřuje se na luxusní ozdoby pro náročné zákazníky.

„Jde o pracné zdobení s vysokým podílem kvality ruční práce. Zjistili jsme, že řada obchodníků v cizině upřednostňuje nápaditost před obyčejnými výrobky z Asie,“ objasňuje Šorma. Předností vzorů baněk ze Dvora Králové je obtížnost jejich napodobení. Podnik v orientaci na náročnější zpracování baněk vidí šanci, jak do budoucna čelit konkurenci. Družstvo nabízí více než 80 tisíc výrobků, které může zhotovit ve zhruba 600 barevných odstínech. Každý odstín je pak dále členěn na tři až šest efektů, jako jsou lesk, mat, mrazolak či metalíza.

Přes nižší tržby, růst cen energií a sílící kurz koruny si podnik stále udržuje zisk v řádu milionů korun. Například loni činil 2,5 milionu korun. „V minulých dvou letech nám však k zisku pomohly prodeje nepotřebného majetku. Letos bychom se bez tohoto vlivu měli obejít,“ řekl Šorma.

Na ozdoby, které ostatní neumějí vyrobit, sází také jablonecká sklářská společnost Goja. Jde o ručně malované baňky a složité tvary a dekory. „Zatímco dříve jsme používali pět barev, teď jich máme nejméně sto. Od každé ještě několik odstínů, ale také matové, lakované, porcelánové nebo metalízové provedení,“ říká jednatel společnosti Jaroslav Hrabák. Devadesát osm procent výroby je určeno na export, zejména do USA a zemí Evropské unie, ale i třeba na Kubu nebo australský trh.

Ještě před sedmi lety měla Goja roční obrat 30 milionů korun, nyní je zhruba poloviční. Ovšem díky náročným zakázkám se firmě daří udržet zaměstnanost i tržby ve stejné výši i při menším objemu výroby. „Boom je sice za námi a přitěžuje nám také kurz koruny, ale díky náročnosti zpracování ceny neustále rostou,“ podotkl Hrabák.

Ozdoba jako polotovar

Zatímco výrobci baněk na domácím trhu bojují o každou korunu, výrobci ozdob ze skleněných perel, společnosti Rautis z Poniklé na Semilsku, se začíná dařit. O jejich výrobky roste zájem i doma. Před pár lety většinu produkce dodávali do USA, Itálie a Německa a na českém trhu zůstalo jen pár procent ozdob. Letos se tuzemský obchod bude na tržbách podílet zhruba z jedné pětiny. „Zásluhu na tom má nejen vlastní podniková prodejna v Poniklé, ale také internetový obchod, který se firma snaží stále rozšiřovat,“ uvádí marketingový manažer Marek Kulhavý.

Zatímco v roce 2004 se obrat společnosti pohyboval kolem 12 milionů korun, letos bude zhruba poloviční. Oproti dřívějším rokům ale pomalu stoupá. Obchod Rautisu v České republice roste díky originálnímu nápadu – prodávat ozdoby jako polotovar. „Zdá se, že zákazníkovi vyhovuje tvůrčí práce při výrobě ozdob. Důležitou roli v prodejích hraje také cena. Například hotová hvězdice z perel se v obchodech pohybuje okolo sta korun za kus, zatímco sadu s perlami pro tři hvězdice si lze pořídit už za 89 korun,“ přibližuje Kulhavý. Právě souprav pro kutily a polotovary k domácí výrobě ozdob prodá firma nejvíce. V současné době už polotovary a hobbysety představují polovinu prodeje po internetu. „Letos jsme tak prodali zboží za více než 200 tisíc korun,“ poznamenává Marek Kulhavý. O sady pro kutily je zájem i v zahraničí.

Zásluhu na zlepšujících se tržbách má nejen internetový obchod, ale také turistika. Sklárna totiž pořádá exkurze. Loni si ji prohlédlo na 3000 lidí, letos zatím ještě o třetinu více a zájem podle Kulhavého roste. Tržby z turistiky i prodej v místní podnikové prodejně se v tomto roce podle něj přiblíží milionu korun.

Letošní sezoně kralují třpytivé metalické kovy

A jaké baňky letos mají na pultech úspěch? „Každá země má svá specifika, co se týče nejen dekorací, ale i forem,“ přibližuje Jaroslav Veverka. Například v Americe se líbí formy, které s tradičními baňkami nemají příliš společného – frčí zdrobněliny mobilních telefonů, autíčka a jiné miniatury. V Evropě dává klientela přednost klasickým koulím. Letošními barvami jsou červená, zlatá, zlatohnědá, medová a oranžová. „Delší dobu se také v cizině prodávají černé baňky. Ty vypadají nejefektněji na bílém stromku,“ popisuje Veverka.

Firma Goja letos prodala nejvíce ozdob v bílé matné barvě. „Dobře šla také stříbrná, zlatá a hnědá až do kávového odstínu,“ říká mistrová malírny Věra Rázková. Zatímco vloni byla dominantní oranžová, v tomto roce o ni stál již jen málokdo. Mimo klasických složitých špicí, raket, oliv, ptáků a labutí, zdobených malovaným pravým peřím, patřil k žádaným vzorům Santa Klaus a náboženské motivy – Jezulátko, Panna Marie nebo andělíček na obláčku.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče