České firmy válčí se spekulanty

10. dubna 2006, 00:00 - KRISTÝNA DUŠKOVÁ-JANOUCHOVÁ
10. dubna 2006, 00:00

REGISTRACE EURODOMÉN Na atraktivní doméně .eu může firma postavit svůj byznys nebo jej aspoň podpořit. Někteří čeští podnikatelé už doplatili na podceňování jejího významu. Skutečnost, že nemají doménu s koncovkou .eu, jim zkazila obchody. Ti, kteří dosud otáleli, mají poslední šanci: V pátek 7.

REGISTRACE EURODOMÉN Na atraktivní doméně .eu může firma postavit svůj byznys nebo jej aspoň podpořit. Někteří čeští podnikatelé už doplatili na podceňování jejího významu. Skutečnost, že nemají doménu s koncovkou .eu, jim zkazila obchody. Ti, kteří dosud otáleli, mají poslední šanci: V pátek 7. dubna začala volná registrace těchto domén.

Mnozí čeští podnikatelé nepovažují domény s koncovkou .eu za důležité. Jiní naopak uvažují strategicky: Včas si zajistili atraktivní ochrannou známku a následně zažádali o příslušnou doménu s koncovkou .eu. Mezi ně ale patří i řada spekulantů, kteří to chtějí v budoucnu výhodně zpeněžit.

Ceny atraktivních domén a ochranných známek se pohybují v řádu statisíců eur a bezpochyby jde o dobrý byznys. Skutečnost, že firma vlastní ochrannou známku, ale nepodařilo se jí získat stejnojmennou doménu .eu, kazí obchody.

OBCHOD KRACHL NA DOMÉNĚ

Spekulativní byznys s ochrannými známkami se v Česku rozjel už před několika lety. Každý podnikatel, který chce prodat ochrannou známku, by zároveň měl usilovat o získání evropské domény. Nevyplatí se čekat až do okamžiku, kdy firma najde pro známku kupce.

O tom se na vlastní kůži přesvědčila jedna jihočeská firma. „Problém mého klienta spočíval v tom, že zaregistrování domény bylo zadáno na základě zprostředkovatelské smlouvy. Česká firma chtěla svou ochrannou známku prodat jedné německé společnosti. Ta nabídla 300 tisíc eur. Z prodeje známky ale nakonec sešlo. Zprostředkovatel zaspal a i když Češi vlastní ochrannou známku, Němci si odpovídající doménu zaregistrovali už pro sebe,“ tvrdí advokát Dušan Havlena z Blatné.

Neúspěch této české firmy při žádání o doménu .eu měl také vliv na její následné obchodování se známkou. „Když další zájemce o ochranou známku zjistil, že moji klienti nemají doménu .eu, tak od obchodu cuknul. Prostě došlo k znehodnocení známky,“ vysvětluje advokát. Němci svým jednáním nejen znemožnili Čechům získání domény, ale také značně ztížili budoucí obchodování se známkou. Majitel české firmy je přesvědčen o tom, že právo je na jeho straně a chce se soudit.

Opět se potvrdilo, že získání domény je hrou o čas. Jak jsme již podrobně psali v čísle 48/2005, k získání domény .eu bylo třeba do 40 dní poslat doklady. „Češi sice často zažádali o registraci dřív, ale nedodali právní podklady včas, protože probíhala jednání o prodeji ochranné známky. Němci mezitím také zažádali o doménu .eu a podklady dodali, takže doména je prozatím jejich,“ shrnuje případ Havlena. Tento advokát považuje získání firemní domény .eu za klíčovou událost. „Pokud se podnikatel spokojí jen s českým trhem, tak si myslím, že evropská doména není nutná. Ale z globálního hlediska, když chce proniknout na cizí trhy, jde o velmi důležitý krok,“ uzavírá právník.

KDO ZÍSKAL SUMAVA. EU

Přestože EURid - evropský správce domén - pro první dvě fáze registrace stanovil přísnější podmínky, než nyní platí pro takzvanou volnou registraci, řada českých firem už registraci úspěšně dokončila. Například Mlékárně Klatovy se podařilo získala velmi atraktivní doménu Sumava.eu.

„Šumavský národní park svou šanci zmeškal,“ potvrzuje Tereza Gáliková z ministerstva informatiky, která se věnuje registraci takzvaných public bodies. „Ne vždy však v boji o doménu uspěly firmy. Například Krkonose.eu získal svazek obcí,“ dodává.

V případě Šumavy měla mlékárna dvě výhody: Vlastnila ochrannou známku na sýr Šumava a navíc byla včas informována svým registrátorem domén. Podle Pavla Petra z Mlékárny Klatovy vše proběhlo hladce. „Postup se mi nezdál složitý a cena byla dle standardního ceníku. Dali jsme tedy 449 korun za registraci nové domény .eu na jeden rok, za účast v Sunrise fázi jsme jako držitel ochranné známky zaplatili 1390 korun a povinný administrativní poplatek činil 600 korun,“ vypočítává náklady.

Podle jeho názoru je registrace zvládnutelná i pro firmy bez IT odborníků. I když Sumava.eu je velmi atraktivní název, který by mlékárna mohla prodat za statisíce korun, vedení firmy nic takového prý neplánuje. „Doménu hodláme používat pro marketingové a obchodní účely a pro propagaci naší značky v Česku i Evropské unii,“ tvrdí Pavel Petr.

SPEKULANTI Z HOLANDSKA

Podle ministerstva informatiky vážní zájemci z Česka a Unie, kteří usilovali o získání domén, většinou uspěli. Štěstí měly především společnosti, jejichž obchodní název se nekryl s atraktivní doménou typu hotel.eu. Ovšem stejně jako při národní registraci (domény .cz) docházelo k mnoha spekulacím.

Oslovení odborníci považují za nejvýraznějšího spekulanta holandskou firmu B. H. M. van der Heijden. „Této firmě se podařilo využít mezeru v evropském nařízení. Norma říká, že speciální netisknutelné znaky - například & - budou při registraci z názvu domény odstraněny. Holandské firmě se tedy podařilo rezervovat si domény jako je pr&ague, brat&islava, barc&elona a podobně,“ tvrdí Gáliková.

Po vyjmutí netisknutelných znaků se zdánlivě neatraktivní názvy promění v lukrativní domény prague.eu, bratislava.eu či barcelona.eu. „V případě, že se zástupci jednotlivých měst neobrátí na rozhodčí soud a uplyne 40denní lhůta umožňující zahájit ADR proceduru (alternativní řešení sporů), mohou se získanými doménami obchodovat,“ vysvětluje odbornice.

Pokud zástupci metropolí nebudou o své domény bojovat, spekulanti si možná přijdou na slušné peníze. Podle vyjádření Rity Gabrielové z portálu Seznam se ceny takto atraktivních domén mohou pohybovat v desítkách, možná i stovkách tisíc eur.

ČEŠTÍ ÚŘEDNÍCI ZABODOVALI

Málokdo ví, že EURid původně vymyslel mnohem komplikovanější systém registrace: „Každý zájemce musel vyplnit žádost a poslat ji na EURid. Úředníci této instituce měli zaslanému dokumentu přidělit čárový kód a poslat ho zpět žadateli do Česka. Po podpisu osoby oprávněné zastupovat žadatele ve věci registrace domény .eu a orazítkování dokumentu, kterým se stvrzuje, že EURid přidělil čárový kód na správný dokument, měly listiny putovat zpět do Bruselu, tentokrát na PricewaterhouseCoopers. Tam měli vše ručně přepsat do své databáze, přidělit dokumentům druhý čarový kód a zaslat e-mailem národním validátorům. Úředníci pak měli dokumenty vytisknout, překontrolovat, podepsat, orazítkovat a v papírové podobě opět odeslat na PricewaterhouseCoopers,“ vysvětluje Gáliková.

Navržený systém se jí zdál složitý, a tak jménem České republiky zaslala dopis do Bruselu, v němž vysvětlila nepraktičnost celého postupu. „Registrace se mohla protáhnout o několik měsíců, což by bylo neúnosné. Požádala jsem o změnu systému v on-line aplikaci. Za dva měsíce přišlo oznámení, že na požadavek České republiky se systém mění. Kromě Česka se ozvalo také Německo a Polsko. Ostatním zemím zbytečná byrokracie okolo registrování domén zřejmě nevadila,“ tvrdí Gáliková.

Ani zjednodušený systém registrací však neodboural základní problém: Velké firmy mají oproti malým vždy výhodu, a to i při rozdělování domén. „Velké firmy si na včasnou registraci mohou najmout odborníky, zatímco třeba živnostník, který má i tak dost svých starostí, se systémem musí prokousat sám. Malí jsou tak trochu v nevýhodě. A přitom i pro mnoho menších českých firem je doména .eu strategicky důležitá,“ tvrdí Gáliková. Například firma, která se zabývá autodopravou do cizích zemí, by na atraktivní doméně .eu mohla postavit svůj byznys nebo jej doménou aspoň podpořit.

KDO MÁ NEJLEPŠÍ DOMÉNU?

České firmy v boji o domény .eu s obecnějšími názvy zatím příliš neuspěly. Cizí podnikatelé jsou obvykle informovanější a rychlejší.

Nejatraktivnější domény získaly tyto firmy:

1. Internetportal und Marketing GmbH získal např.shop.eu, marketing.eu, hotel.eu.

2. Drake Ventures Limited získal investment.eu, holiday.eu, work.eu, women.eu.

3. Minerva GmbH Consulting vybojoval doménu football.eu.

zdroj: www.abclinuxu.cz// KOLIK SI VYDĚLAJÍ SPEKULANTI? Ceny nejatraktivnějších domén.cz se pohybují kolem 1,5 milionu korun. Za tuto částku si můžete pořídit například exprespujcky.cz. Zájemce o autoservis.cz zaplatí půl milionu. Běžná cena atraktivní domény typu videosvet.cz činí 100 tisíc korun. Ceny atraktivních evropských domén, jako jsou například shop.eu nebo hotel.eu, se pohybují ve statisících eur. Podrobněji jsme o burzách domén psali v Profitu č. 48/2005. FÁZE REGISTRACE DOMÉN . EU 1. Od 7. prosince do 6. února bylo možné registrovat doménová jména, která byla: * plným názvem veřejné instituce, * zkratkou, pod kterou je veřejná instituce všeobecně známa, * názvem států, regionů a dalších teritorií a oblastí, * názvem registrovaných obchodních značek a registrovaných obchodních známek. 2. Od 7. února do 6. dubna bylo možné registrovat doménová jména, která byla: * chráněna zákony jednotlivých členských zemí, * názvy firem, * obchodními značkami, * názvy chráněných literárních děl. 3. Od 7. dubna mohou domény volně registrovat jakékoliv fyzické či právnické osoby z Evropské unie.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče