České firmy se neumějí prodat

05. listopadu 2007, 00:00 - Filip Černoch
05. listopadu 2007, 00:00

Procházka růžovým sadem české podnikatele ve Francii rozhodně nečeká. „Tamní trh je trhem západní Evropy, to znamená, je přesyceným téměř ve všech oblastech,“ varuje Jana Samková.

Jana Samková, vedoucí pařížské kanceláře CzechTrade Procházka růžovým sadem české podnikatele ve Francii rozhodně nečeká. „Tamní trh je trhem západní Evropy, to znamená, je přesyceným téměř ve všech oblastech,“ varuje Jana Samková. Jak v současné době vypadá česká přítomnost na francouzském trhu?

Francie je tradičním a stálým partnerem českých firem, v roce 2006 jsme zde byli osmnáctým největším dovozcem. Úspěšně sem vyvážíme zejména mechanické přístroje a nástroje nebo motorová vozidla. Změny jsou zřejmé zejména v nárůstu exportovaného zboží. Ten se za posledních pět let více než zdvojnásobil, v roce 2005 naše země poprvé v obchodu s Francií dosáhla pozitivního salda.

Mám firmu, chci její působnost rozšířit i do Francie. Jak na to?

Kromě schopnosti komunikovat ve francouzštině je nezbytný i kvalitní katalog a webové stránky v tomto jazyce. To naše podniky často podceňují, a míváme tak nálepku těch, kteří se neumí prodat. Francouzští partneři jsou na kvalitu prezentace velmi citliví. Také jsou velmi dobrými „archiváři“ a v mnoha případech si zajímavé katalogy uschovávají pro pozdější potřebu.

Čím se je ještě třeba vybavit?

Standardem jsou dostatečné informace o konkurenci nebo cenové úrovni, stejně jako ochota investovat čas a peníze. Ve Francii je třeba se navíc obrnit velkou dávkou trpělivosti, neboť Francouzi velice dlouho zvažují každý krok a vyhodnocují nové dodavatele. Čím větší firma, tím je samozřejmě rozhodování zdlouhavější. U menších podniků navázání spolupráce nemusí trvat tak dlouho, někdy ale může český partner narazit na nesolventnost nebo na krach firem. Proto doporučuji vhodně formulovat platební podmínky a nenechat se požadavky francouzské strany zatlačit do kouta. Jsou na tamním trhu nějaké mezery, kterých by mohli čeští podnikatelé využít?

Francouzský trh je trhem západní Evropy, to znamená přesyceným téměř ve všech oblastech. To ale pro české exportéry není ničím, na co by nebyli zvyklí. Mezi odbornou veřejností máme nicméně velice dobrý zvuk, zejména z důvodu kvality výroby, spolehlivosti dodávek a bezproblémové spolupráce.

Celkově nás ale Francouzi mají spojené s nižšími náklady na pracovní sílu, přesouváním firem na východ a zvyšováním nezaměstnanosti. I tento obraz se však postupně mění v náš prospěch.

S jakými záležitostmi se na vás podnikatelé nejčastěji obracejí?

V hojné míře jde o dotazy z oblasti legislativy, žádosti o informace o trhu, o konkrétních partnerech nebo požadavky na vyjasnění kulturních rozdílů mezi našimi dvěma zeměmi. Pomáháme také řešit různá vzájemná nedorozumění.

Nejvyužívanejším a nejoblíbenějším produktem je ale podpora vstupu našich firem na francouzský trh a s ní spojené asistenční služby. Proniknout na tento trh je zdlouhavé a vyžaduje to značné úsilí.  

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče