České firmy se neumějí prodat

05. listopadu 2007, 00:00 - Filip Černoch
05. listopadu 2007, 00:00

Procházka růžovým sadem české podnikatele ve Francii rozhodně nečeká. „Tamní trh je trhem západní Evropy, to znamená, je přesyceným téměř ve všech oblastech,“ varuje Jana Samková.

Jana Samková, vedoucí pařížské kanceláře CzechTrade Procházka růžovým sadem české podnikatele ve Francii rozhodně nečeká. „Tamní trh je trhem západní Evropy, to znamená, je přesyceným téměř ve všech oblastech,“ varuje Jana Samková. Jak v současné době vypadá česká přítomnost na francouzském trhu?

Francie je tradičním a stálým partnerem českých firem, v roce 2006 jsme zde byli osmnáctým největším dovozcem. Úspěšně sem vyvážíme zejména mechanické přístroje a nástroje nebo motorová vozidla. Změny jsou zřejmé zejména v nárůstu exportovaného zboží. Ten se za posledních pět let více než zdvojnásobil, v roce 2005 naše země poprvé v obchodu s Francií dosáhla pozitivního salda.

Mám firmu, chci její působnost rozšířit i do Francie. Jak na to?

Kromě schopnosti komunikovat ve francouzštině je nezbytný i kvalitní katalog a webové stránky v tomto jazyce. To naše podniky často podceňují, a míváme tak nálepku těch, kteří se neumí prodat. Francouzští partneři jsou na kvalitu prezentace velmi citliví. Také jsou velmi dobrými „archiváři“ a v mnoha případech si zajímavé katalogy uschovávají pro pozdější potřebu.

Čím se je ještě třeba vybavit?

Standardem jsou dostatečné informace o konkurenci nebo cenové úrovni, stejně jako ochota investovat čas a peníze. Ve Francii je třeba se navíc obrnit velkou dávkou trpělivosti, neboť Francouzi velice dlouho zvažují každý krok a vyhodnocují nové dodavatele. Čím větší firma, tím je samozřejmě rozhodování zdlouhavější. U menších podniků navázání spolupráce nemusí trvat tak dlouho, někdy ale může český partner narazit na nesolventnost nebo na krach firem. Proto doporučuji vhodně formulovat platební podmínky a nenechat se požadavky francouzské strany zatlačit do kouta. Jsou na tamním trhu nějaké mezery, kterých by mohli čeští podnikatelé využít?

Francouzský trh je trhem západní Evropy, to znamená přesyceným téměř ve všech oblastech. To ale pro české exportéry není ničím, na co by nebyli zvyklí. Mezi odbornou veřejností máme nicméně velice dobrý zvuk, zejména z důvodu kvality výroby, spolehlivosti dodávek a bezproblémové spolupráce.

Celkově nás ale Francouzi mají spojené s nižšími náklady na pracovní sílu, přesouváním firem na východ a zvyšováním nezaměstnanosti. I tento obraz se však postupně mění v náš prospěch.

S jakými záležitostmi se na vás podnikatelé nejčastěji obracejí?

V hojné míře jde o dotazy z oblasti legislativy, žádosti o informace o trhu, o konkrétních partnerech nebo požadavky na vyjasnění kulturních rozdílů mezi našimi dvěma zeměmi. Pomáháme také řešit různá vzájemná nedorozumění.

Nejvyužívanejším a nejoblíbenějším produktem je ale podpora vstupu našich firem na francouzský trh a s ní spojené asistenční služby. Proniknout na tento trh je zdlouhavé a vyžaduje to značné úsilí.  

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Virtuál Kaktus zruší FB zdarma i zpomalené surfování. Data ale budou levnější
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít