České dráhy chystají nové rekonstrukce

11. prosince 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
11. prosince 2006, 00:00

ŽELEZNIČNÍ STANICENejstarší prostory Hlavního nádraží v centru Prahy pamatují ještě c. k. mocnářství, pocházejí totiž z konce 19. a počátku 20. století. Ale v následujících pěti letech se změní v moderní centrum s obchody, restauracemi a bankami, které budou využívat nejen pasažéři, ale i obyvatelé Prahy.

ŽELEZNIČNÍ STANICE Komplexní rekonstrukce pražského Hlavního nádraží začne v polovině prosince. České dráhy plánují i opravy dalších nádraží po celé republice.

Nejstarší prostory Hlavního nádraží v centru Prahy pamatují ještě c. k. mocnářství, pocházejí totiž z konce 19. a počátku 20. století. Ale v následujících pěti letech se změní v moderní centrum s obchody, restauracemi a bankami, které budou využívat nejen pasažéři, ale i obyvatelé Prahy. Rekonstrukce se uskuteční ve čtyřech etapách a bude stát miliardu korun. Obnova nádraží je o to složitější, že stavebníci musejí zachovat vlakový provoz v plném rozsahu a nesmí narušit ani provoz metra. „Chceme nádraží nejen opravit, ale především otevřít pro všechny obyvatele a začlenit do života metropole,“ říká generální ředitel investorské firmy Enrico Aliotti.

BEZPEČNOST NADE VŠE

Firma podle něj zvolila takové architektonické řešení, které eliminuje prostory, kde by se mohli zdržovat bezdomovci, narkomani nebo žebráci. Právě tito lidé znepříjemňují cestujícím pobyt v prostorách nádraží. Kvůli bezpečnosti budou nádraží hlídat také bezpečnostní kamery a úpravami projde i nechvalně proslulý park před nádražím, známý pod názvem Sherwood.

Rekonstrukce nádraží se uskuteční v rámci spolupráce veřejného sektoru a soukromého kapitálu. Grandi Stazioni investuje jednu miliardu korun, z toho polovinu si půjčí od Živnostenské banky, druhou zaplatí z vlastních zdrojů. Na oplátku dostane budovy Hlavního nádraží do třicetiletého pronájmu a bude komerčně využívat veškeré plochy. Kvůli tomu také dráhy vyklidí některé prostory.

Rekonstrukční práce budou mít dopad zejména na pohyb cestujících v odbavovacích halách a na nástupištích. „Rekonstrukce za plného provozu, základní služby pro cestující budou vždy zajištěny,“ zdůrazňuje mluvčí drah Aleš Ondrůj.

Současně s pražským nádražím začíná i přestavba uzlů v Mariánských Lázních a Karlových Varech. Také zde je investorem italská společnost Grandi Stazioni. Délka přestavby nádražních budov bude adekvátní jejich velikosti - konec se očekává za dva roky.

MODERNIZUJÍ SE DALŠÍ NÁDRAŽÍ

Do deseti let chtějí dráhy opravit všechna střední a velká nádraží v Česku. Důkladnou rekonstrukcí by do té doby mělo projít asi 120 nádraží ve městech s více než 20 tisíci obyvateli. Investice dosáhnou několika miliard korun.

Železniční podnik již vybral investory například pro revitalizaci nádraží v Ústí nad Labem, Teplicích, Havlíčkově Brodě, Kolíně, Františkových Lázních, ale také v Praze na Smíchově, Holešovicích a Masarykova nádraží. Kromě těchto projektů dráhy opravují řadu menších komerčně nezajímavých nádraží z vlastních zdrojů.

Nejmodernějším nádražím v republice se pyšní Ostrava. Rekonstrukce železniční stanice Ostrava-Svinov, kterou denně projde až 30 tisíc cestujících, trvala dva roky a stála 580,6 milionu korun. Z toho město Ostrava přispělo více než čtvrtmiliardou.

Stavba je spojením původní, jeden a půl století staré nádražní budovy a moderní prosklené odbavovací haly. Do vlastní rekonstrukce staniční budovy, výstavby odbavovací haly a přilehlých prostor směřovalo 229 milionů korun. „Pro Moravskoslezský kraj a České dráhy se Ostrava-Svinov stala dopravní křižovatkou, počítáme s větší frekvencí vlaků na dálkové spoje a jsme přesvědčeni, že bude růst i počet cestujících,“ říká generální ředitel drah Josef Bazala.

KOLÍN SE MĚNÍ V CENTRUM SLUŽEB

Výraznou rekonstrukcí projde i kolínské vlakové nádraží. V rámci projektu Českých drah Živá nádraží bude do roku 2011 přebudováno a změní se na centrum služeb pro cestující. Vzniknout zde mají například obchody a restaurace. Vedle celkové přestavby nádraží za 40 milionů korun zajistí pražská společnost AŽD i komerční využití prostor. „Nádraží výrazně ožije. Rekonstrukcí vzniknou nové komerční prostory k pronájmu a v poslední etapě dojde k výstavbě nových budov směrem k centru města,“ tvrdí finanční ředitel AŽD Praha Miroslav Kozák.

Proměna kolínského vlakového nádraží bude rozdělena do tří etap. Do roku 2008 budou odborníci analyzovat situaci, připravovat se bude také projektová dokumentace. Další část projektu Živá nádraží bude už věnována samotné přestavbě budov, případně dostavbě a vytvoření služeb pro cestující.

INVESTICE NEJEN DO NÁDRAŽÍ

Masivní rekonstrukcí neprocházejí jen nádraží. Miliardové investice jdou i do nových úseků železničních koridorů. Stavební práce momentálně probíhají jak na třetím tranzitním koridoru mezi Plzní a Stříbrem, tak na čtvrtém mezi Prahou a Benešovem. Dokončuje se také přestavba odbočné větve druhého koridoru mezi Přerovem a Českou Třebovou.

Za zmínku stojí i chystané elektrizace některých tratí. Ještě ani nestačil uschnout inkoust na projektu elektrizace tratě ze Šumperka do Zábřehu na Moravě, a soukromý majitel lokálek ze Šumperka do Koutů nad Desnou a do Sobotína oznámil záměr rovněž elektrizovat své tratě. „V roce 2005 jsme nechali zpracovat podrobnou studii. V příštím roce chceme zvládnout vyřízení veškeré administrativy,“ dodává předseda Svazku obcí údolí Desné Ondřej Kopp. Samotná stavba má začít ve druhé polovině roku 2008, nebo až v roce 2009. Její dokončení majitelé odhadují na rok 2010. „O elektrifikaci rozhodlo hlavně to, že provoz elektrických souprav je ekologičtější a tišší, na rozdíl od nafty,“ vysvětluje Kopp.

České Dráhy chystají elektrifikaci trati do Šumperka na příští rok. Tím by se prý mohly dopravovat vlaky bez přestupů až do krajské metropole Olomouce. „Tím se místním obyvatelům usnadní zdlouhavé cestování za kulturním životem nebo za studiem,“ dodává Kopp s tím, že i turisté mířící do údolí Desné budou díky elektrifikaci cestovat pohodlněji.

ŽIVÁ NÁDRAŽÍ

České dráhy v rámci projektu Živá nádraží již několik let masivně modernizují staniční infrastrukturu. Do desíti let by tak v naprosté většině měst nad 20 tisíc obyvatel měly sloužit stanice, které budou splňovat veškeré požadavky na moderní a pohodlné cestování. K revitalizaci nádraží používají několik způsobů financování: z vlastních zdrojů, za přispění měst a municipalit či ve spolupráci se soukromým kapitálem.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče