České cestovní kanceláře zatím nevyužívají všechny možnosti internetu

07. března 2012, 12:19 - MediaFax
07. března 2012, 12:19

Čeští uživatelé jsou ve využívání online technologií velmi pokročilí, české firmy z cestovního ruchu přesto zatím plně nevyužívají potenciálu, který jim nové technologie nabízejí. Vyplývá to z dat Consumer Commerce Barometru a průzkumu agentury TNS Infratest ve spolupráci s českým Googlem.

Foto: Profimedia.cz

Češi obecně velmi rádi cestují jak v rámci celé České republiky, tak i do zahraničí. České domácnosti utratí za cestování průměrně 26 tisíc korun. Až 44 procent českých cestovatelů přitom vyhledává informace o destinaci od tří týdnů až do tří měsíců před samotným uskutečněním rezervace. Internet byl prvním informačním zdrojem pro 70 procent Čechů, kteří si v posledním roce koupili zájezd. Oproti tomu tradiční katalog uvedlo jako zdroj inspirace pouze 23 procent respondentů.

Nejsilnějším onlinem zdrojem jsou pro české cestovatele internetové vyhledávače, překvapivě malý význam mají sociální sítě. Internetové vyhledávače používá pro vyhledávání informací o turistických produktech 66 procent uživatelů, 48 procent uživatelů vypisuje přímo adresu webové stránky. Neustále roste i význam mobilních technologií v podobě chytrých telefonů a tabletů. Jako zdroj informací je využívá téměř pětina uživatelů.

Podle online nástroje Consumer Commerce Barometr zakoupilo za poslední rok zájezd prostřednictvím internetu 36 procent Čechů, ve Velké Británii to přitom bylo 47 procent v Německu 41 procent. Maďaři nakupovali zájezdy přes internet v 21 procentech, Poláci ve 33 procentech.

Můžeme říct, že cestovní ruch je jedno z odvětví, kde internet změnil faktory, jenž ovlivňují rozhodnutí zákazníků a nákupní chování ve všech jeho fázích, od průzkumu trhu, rozhodování až po rezervace či samotný nákup. Tradiční média či katalogy už názory zákazníků nedokáží ovlivnit tak, jako doporučení blízkých či informace na internetu. A právě internetová komunikace je něco, co mohou cestovní kanceláře a agentury samy snadno ovlivnit a stimulovat tak zájem o své služby,“ poznamenal Jiří Lenk z českého Googlu.

České cestovní kanceláře a agentury sice jsou online a neustále se snaží svou nabídku zlepšovat, podle průzkumu je zde však ještě prostor pro zlepšení webové prezentace a souvisejících funkcí, ale také přizpůsobení marketingových aktivit a jejich načasování zákazníkům. Tradiční cestovní kanceláře a agentury startují marketingové kampaně těsně před hlavní sezónou, ale jak potvrdil průzkum, uživatelé zjišťují informace i několik měsíců dříve, často v průběhu celého roku. O tento objem zájmu pak firmy z cestovního ruchu bohužel přicházejí, popřípadě je využívá jejich konkurence doma nebo v zahraničí.

CzechTourism tyto trendy sleduje, uzpůsobujeme tomu náš marketingový mix. Snižujeme počet veletrhů a naopak posilujeme naše online kampaně zaměřené na propagaci jednotlivých turistických produktů České republiky. V roce 2011 jsme zaznamenali na našem oblíbeném cestovatelském portálu Kudy z nudy.cz jedenadvacet milionů zobrazených stránek,“ podotkl generální ředitel agentury CzechTourism Rostislav Vondruška.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče