České cestovní kanceláře jsou příliš slabé

11. srpna 2003, 00:00 - Dana Rybáková
11. srpna 2003, 00:00

V Česku působí zhruba tisícovka cestovních kanceláří. Což je na deset milionů obyvatel podle odborníků nevídané množství. Přitom čtyři největší firmy realizují téměř polovinu tržeb. Také konkurenční boj je nejviditelnější právě mezi největšími hráči a zároveň vytváří celkový rámec pro fungování všech ostatních.

Už teď je řada malých cestovních kanceláří, které prodávají již delší dobu zájezdy pod cenou. To si však může dovolit jen velká firma a jen po určitou dobu. Malá firma takovou zátěž přirozeně neustojí. Kvůli vysoké konkurenci pracují tuzemské cestovky s velmi nízkou marží, přičemž malé firmy pak nejsou schopny pokrýt riziko poloobsazených autobusů. Problémy nízkých marží však zdaleka netrápí jen malé cestovní kanceláře. Dopadají i na firmy na naše poměry velké. Potíže jedné z nich pak znamenají přirozeně výhodu pro její přímé konkurenty, kteří mohou získat více klientů, lepší pozici na trhu, ale také zvednout ceny nebo alespoň odbourat slevy. Ty beztak platí tuzemské cestovní kanceláře ze svých marží, které nejsou nijak přemrštěné. Přitom praxe velkých cestovních společností ze zahraničí je výrazně jiná. Nabízejí své služby za nízké ceny, ovšem nikoli na úkor svých marží. Vtip je v tom, že cestovní kolosy tlačí dolů ceny hotelů a neplatí jim za lůžka dopředu. Pro klienty tak lákavé a výhodné slevy tedy poskytují ubytovatelé, nikoli cestovky. K takovému postupu je však potřeba právě velké a silné společnosti. Malá firma si na hoteliérech takové výhody nikdy nevynutí. A malé jsou v tomto smyslu tuzemské cestovní společnosti bohužel všechny. Půjdeme-li ještě dál a podíváme se do zámoří, zjistíme, že do desítek amerických cestovních firem letos vstoupily investiční společnosti. Investoři vidí v cestovním ruchu zřejmě dobrý byznys, přestože je to druh podnikání tak velmi citlivý na kdeco, co se ve světě šustne a poslední roky mu příliš nepřály. Američtí investoři rozhodně nehodlají do cestovního ruchu roky strkat peníze a trpělivě čekat na jejich zhodnocení. S návratností prostředků počítají už za rok. Vznikají tak kolosy, kde už dávno nejde „jen“ o zajištění zájezdů a pobytů. Vytvářejí se řetězce s vlastními hotely a bankami, které nabízejí řadu dalších služeb. Letecká doprava je samozřejmostí. Iv Česku byl učiněn pokus o omezení počtu cestovních kanceláří a vytváření silnějších firem. K tomu měla vést právní úprava dovolenkového podnikání z konce tisíciletí, která reagovala na krachy cestovek v roce 1997. Měla, ale nevedla. Pár cestovních kanceláří každoročně svým krachem připravilo klientům adrenalinové zážitky z dovolené, jejich počet však nebyl nijak závratný. Podnikání v cestovním ruchu dávno není záležitost odvahy založit si firmu, rád cestovat a vlastnit telefon. Stále však nejsou podle odborníků výjimkou firmičky, které počítají s milionovým obratem za rok. To by zřejmě nebyla žádná tragedie, nemusejí všichni počítat obrat v devítimístných číslech. Horší už je, že si nevytvářejí žádné rezervy a do problémů se dostanou rychleji, než stačí říct švec. Také koláč klientů, o který se tuzemské cestovky dělí, se nijak nezvětšuje, naopak. Zatímco vloni vyrazilo za hranice s cestovními společnostmi 1,15 milionu lidí, letos už se počítá jen s milionem. A podle odborníků se toto číslo po vstupu Česka do Evropské unie nezvýší. Lze počítat s tím, že poroste počet turistů, kteří budou cestovat individuálně. Mladí lidé se často bez cestovní kanceláře obejdou a stále větší možnosti objednat si ubytování v cizině bez dalšího zprostředkovatele nabízí internet. O to sofistikovanější a lépe finančně zajištěná musí být firma, která chce na takovém trhu uspět.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče