České aerolinie jsou nahraditelné

27. srpna 2009, 13:09 - Petr Korbel
27. srpna 2009, 13:09

Není žádný důvod k tomu, aby společnost České aerolinie zůstala ve vlastnictví státu. Česko je už tak malá země, že nemůže mít nějaké mimořádné politické zájmy v rovníkové Africe nebo v Karibiku.

Pokud jde o běžné komerční linky po Evropě a do přilehlých oblastí, kdyby ČSA po privatizaci zkrachovaly, deset společností by je chtělo nahradit. Vláda zde není od toho, aby se starala o dopravu rekreantů k moři, a není její povinností zajišťovat leteckou přepravu odborníků na konferenci do Londýna. To vše může čistě soukromá firma zvládnout přinejmenším stejně dobře.

Státní od dvacátých let

Na druhou stranu však neexistuje žádný důvod, proč by aerolinie musely za každou cenu přejít do soukromého vlastnictví. Privatizace zde neznamená návrat k původnímu stavu. Zkratka ČSA nejprve znamenala Československé státní aerolinie. Ve dvacátých letech to bylo zcela logické. Rozdíl mezi vojenským a civilním letadlem byl tehdy mnohem menší a stát chtěl mít možnost „zmobilizovat“ také dopravní stroje. Rychlé spojení se vzdálenou východní částí mladé republiky bylo navíc považováno za záležitost strategického významu.

Dalším důvodem, proč někdejší ministerstvo veřejných prací prosadilo vznik státního podniku, byly předcházející krachy soukromých leteckých společností. Slovo „státní“ v názvu nové firmy mělo být synonymem výrazů spolehlivý a seriózní. Tehdy byla jiná doba. Lidé svému státu věřili.

Závod s jedním účastníkem

Ani dnes neplatí automaticky, že soukromník je vždy lepším vlastníkem než stát. Zákazníci některých ryze soukromých leteckých společností by mohli dlouze vyprávět nedávné strastiplné zážitky z nekonečného čekání v letištních halách, zatímco letadla ČSA stále létají.

V soutěži o akcie ČSA nyní zůstal jediný uchazeč, konsorcium firem Unimex a Travel Service. Ruský Aeroflot vláda do finále nepustila z bezpečnostních důvodů. Favorizovaná společnost Air France-KLM ze soutěže odstoupila, jako by si náhle vzpomněla, jak neslavně skončil první francouzský pokus o převzetí ČSA. Ministerstvo financí ale nyní nemůže říct, že tendr končí, protože závod s jedním účastníkem není žádným závodem. Mohly by následovat arbitráže a při nich by stát mohl přijít přinejmenším o stejnou částku, za kterou chce akcie prodat. Nedělejme si však iluze, že reálná hodnota společnosti je závratná.

Jedna z postav filmu Báječní muži na létajících strojích se vyjádřila zcela přesně: „Kdyby Bůh chtěl, abych létal, tak by mi dal křídla!“ V době hospodářských potíží se tímto heslem řídí stále více lidí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít