České aerolinie jsou nahraditelné

27. srpna 2009, 13:09 - Petr Korbel
27. srpna 2009, 13:09

Není žádný důvod k tomu, aby společnost České aerolinie zůstala ve vlastnictví státu. Česko je už tak malá země, že nemůže mít nějaké mimořádné politické zájmy v rovníkové Africe nebo v Karibiku.

Pokud jde o běžné komerční linky po Evropě a do přilehlých oblastí, kdyby ČSA po privatizaci zkrachovaly, deset společností by je chtělo nahradit. Vláda zde není od toho, aby se starala o dopravu rekreantů k moři, a není její povinností zajišťovat leteckou přepravu odborníků na konferenci do Londýna. To vše může čistě soukromá firma zvládnout přinejmenším stejně dobře.

Státní od dvacátých let

Na druhou stranu však neexistuje žádný důvod, proč by aerolinie musely za každou cenu přejít do soukromého vlastnictví. Privatizace zde neznamená návrat k původnímu stavu. Zkratka ČSA nejprve znamenala Československé státní aerolinie. Ve dvacátých letech to bylo zcela logické. Rozdíl mezi vojenským a civilním letadlem byl tehdy mnohem menší a stát chtěl mít možnost „zmobilizovat“ také dopravní stroje. Rychlé spojení se vzdálenou východní částí mladé republiky bylo navíc považováno za záležitost strategického významu.

Dalším důvodem, proč někdejší ministerstvo veřejných prací prosadilo vznik státního podniku, byly předcházející krachy soukromých leteckých společností. Slovo „státní“ v názvu nové firmy mělo být synonymem výrazů spolehlivý a seriózní. Tehdy byla jiná doba. Lidé svému státu věřili.

Závod s jedním účastníkem

Ani dnes neplatí automaticky, že soukromník je vždy lepším vlastníkem než stát. Zákazníci některých ryze soukromých leteckých společností by mohli dlouze vyprávět nedávné strastiplné zážitky z nekonečného čekání v letištních halách, zatímco letadla ČSA stále létají.

V soutěži o akcie ČSA nyní zůstal jediný uchazeč, konsorcium firem Unimex a Travel Service. Ruský Aeroflot vláda do finále nepustila z bezpečnostních důvodů. Favorizovaná společnost Air France-KLM ze soutěže odstoupila, jako by si náhle vzpomněla, jak neslavně skončil první francouzský pokus o převzetí ČSA. Ministerstvo financí ale nyní nemůže říct, že tendr končí, protože závod s jedním účastníkem není žádným závodem. Mohly by následovat arbitráže a při nich by stát mohl přijít přinejmenším o stejnou částku, za kterou chce akcie prodat. Nedělejme si však iluze, že reálná hodnota společnosti je závratná.

Jedna z postav filmu Báječní muži na létajících strojích se vyjádřila zcela přesně: „Kdyby Bůh chtěl, abych létal, tak by mi dal křídla!“ V době hospodářských potíží se tímto heslem řídí stále více lidí.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Úspěch jako hrom. Na oběžné dráze je první česká nanodružice
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít