Česká značka? Škodovka!

21. listopadu 2005, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
21. listopadu 2005, 00:00

PRŮZKUM TRHU Lidé mají rádi výrobky s domácí značkou a ani je příliš nezajímá, zda firma není v područí cizího kapitálu. Typicky české jsou tak například Škoda Auto, Plzeňský Prazdroj či Baťa. Tuzemští zákazníci věří starým dobrým značkám. Mají rádi domácí producenty s tradicí a věří, že české značky jsou zárukou kvality.

PRŮZKUM TRHU Lidé mají rádi výrobky s domácí značkou a ani je příliš nezajímá, zda firma není v područí cizího kapitálu. Typicky české jsou tak například Škoda Auto, Plzeňský Prazdroj či Baťa.

Tuzemští zákazníci věří starým dobrým značkám. Mají rádi domácí producenty s tradicí a věří, že české značky jsou zárukou kvality. Na některé jsou dokonce velmi hrdí. Vyplývá to z výzkumu společnosti Datamar.

Nejznámější česká značka podle dotazovaných nepatří pivu, Becherovce nebo sklu či artiklům, které bývají označovány za tradiční rodinné stříbro. „Echt“ česká značka je podle více než 37 procent dotázaných Škoda Auto. S pivem má toto označení spojeno něco přes 12 procent respondentů, s ostatními českými výrobky více než sedm procent.

Typickou vlastností českých značek je podle spotřebitelů především kvalita. Myslí si to 53,6 procenta dotázaných. Podle sedmi procent respondentů je pro tuzemské výrobky charakteristická spolehlivost a pro 11,6 procenta výhodnější cena než u zahraniční produkce.

KLASU ZNÁ KAŽDÝ DRUHÝ

Češi domácím výrobkům věří. Nejspíš proto jsou ochotni věřit také nové zastřešující značce KlasA. Z obalů českých potravin v supermarketech a obchodech ji zná 50,5 procenta dotázaných.

Po vstupu do Evropské unie může být česká značka v konkurenčním boji výhodou. Záleží na tom, zda ji firmy dokáží marketingově využít. „Tuzemská populace nerozlišuje národnost vlastníka značky. Řada českých značek je v rukou zahraničních investorů. Je mi líto, že domácí výrobci neinvestují do vlastních značek,“ uvedla ředitelka Datamaru Lenka Mynářová.

NENÍ NAD PIVO

Tradičnímu zboží zůstávají Češi věrní i v gastronomii. Tuzemské pohostinství totiž nejvíce vydělává na konzumentech piva. Nic na tom nezměnilo ani posledních pět let, kdy se producenti stále více snaží oslovit spotřebitele novými druhy nealkoholických nápojů.

Z výzkumu marketingové firmy Data Servis vyplývá, že pivo je českou stálicí a má zhruba třetinový podíl na tržbách restaurací. Významně se však mění zastoupení jídla. Od roku 2001 se jeho podíl na tržbách zvýšil o sedm procentních bodů na 30 procent. Pokud jde o jednotlivé skupiny restaurací, ty s nejnižšími cenami si v podstatě drží své pozice. Za posledních pět let se jejich podíl snížil z 30 na 29 procent. Ubylo však provozoven nejdražšího charakteru, kterých bylo v roce 2001 na trhu 33 procent a letos jen 28 procent. Naopak stoupl podíl restaurací střední úrovně.

Největší změnu prodělal v posledních pěti letech segment provozoven orientovaných na rychlé občerstvení. Od stánku s párkem v rohlíku se přesunul až k nadstandartním rychlým občerstvením například v obchodních centrech.

TOP 10 TYPICKY ČESKÝCH ZNAČEK

|značka |podíl v % |
| Škoda auto, Škoda|37,5 |
| Eta|16,5 |
| Plzeňský Prazdroj|13,3 |
| Baťa|11,9 |
| Tesla|10,0  |
| Budweiser, Budvar|6,8 |
| Tatra|5,3 |
| Vitana|4,0 |
| OP Prostějov|3,5 |
| Orion|3,5 |
Poznámka: Číslo udává, kolik procent lidí považuje značku za typicky českou. Pramen: Datamar

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče